Faceliftovaná Zafira je možno posledná svojho druhu, čo sa stavby karosérie týka. Pri neformálnej debate s jedným členom importu zaznelo, že o pár rokov pôjde Zafira do dôchodku aj so svojim pomenovaním. Vzniknú miesto nej rôzne modely zo segmentov Crossover a SUV. Hold, dôvodom sú hlavne požiadavky zákazníka. Ten v dnešnej dobe nepotrebuje mať plnohodnotné sedemmiestne MPV, ale skôr oplastovaný veľkopriestorový automobil. Viď Renault Espace.
Evolúcia dizajnu Zafiry kopíruje vzor modelu Astra, čo sa prejavilo hlavne na prednej maske karosérie. Svetlomety sú teraz menšie, v základe dodávané s LED denným svietením. V príplatkoch sú potom adaptívne AFL svetlomety s Full LED technológiou. Nemýľte si to však so sofistikovanými MATRIX svetlometmi od Astry. Tieto v Zafire sú o niečo jednoduchšie, avšak s dostatočnou svietivosťou. Silueta karosérie a zadná časť ostali takmer bez zásadných zmien. To sa týka tiež rozmerov, podvozka i váhy vozidla.
Vnútri vidieť výrazné zmeny na palubnej doske, presnejšie v stredovom paneli. Zredukoval sa počet tlačidiel. Po novom autorádio, navigáciu a niektoré funkcie klimatizácie, ovláda vodič pomocou veľkej 7-palcovej dotykovej obrazovky. V závislosti od priania a finančného rozpočtu zákazníka poskytne multimediálny systém IntelliLink množstvo aplikácií. Pomocou smartfónu a príslušnej aplikácie môžete napríklad na diaľku kontrolovať a zamykať auto. Dobre sa to číta, horšie skúša.
Nie som zástanca dotykových obrazoviek a príliš komplikovaných riešení. Zafira je však presne ten typ auta, na ktoré som si musel chvíľu zvykať, kým som si zapamätal, čo a kde sa prestavuje. Podobné problémy trápili viacerých užívateľov starých modelov Zafira. Preto prišlo na tú redukciu tlačidiel. Teraz je však problém s obrazovkou, dotyky nevníma dvakrát citlivo a už vonkoncom za jazdy. Vodič sa musí za obrazovkou naťahovať. Oceňujem, že ostal samotný ovládací panel pre klimatizáciu.
Flexibilita interiéru ostala zachovaná. Zafira dokáže odviezť dokopy až sedem osôb a ešte ostane čo-to miesta v kufri. Ja som sa s týmto vozidlom nacestoval dosť kilometroch v minulosti a musím uznať, že z pohľadu pohodlia a praktických riešení má Zafira iba jedného relevantného konkurenta – Seat Alhambra / VW Sharan. Na fotke (v galérii taktiež) vidíte ako dobre sú využiteľné jednotlivé sedadlá a odkladacie priestory.
Výdatným pomocníkom na cestách bude tiež OnStar systém, dostupný aj u nás na Slovensku a v štandarde. Troma základnými tlačidlami, farebne odlíšenými od seba, vie Zafira zavolať do operačného strediska a pomôcť vodičovi s prípadnými problémami na cestách. Operátor komunikujúci s vami v slovenčine privolá pomoc v prípade nehody, podá aktuálny stav vozidla, či zadá do navigácie žiadaný cieľ.
Ja som si tento systém vyskúšal v praxi, keď som sa nechcel počas jazdy zaťažovať zadávaním cieľa do navigácie. Do minútky mi to operátor poslal priamo do mojej navigácie v Zafire. Opel je tak asi prvou neprémiovou automobilkou, ktorá ponúka služby zákazníkovi v takomto veľkom rozsahu.
Veľmi opatrní buďte pri voľbe motora a prevodovky, mnou testovaná kombinácia 2.0 CDTI so šesťstupňovým automatom akoby pochádzala ešte z 20. storočia. V opcii je ešte slabší, ale modernejší naftový štvorvalec 1.6 CDTI. Z benzínového spektra ide už len o prepĺňané štvorvalce 1.4 TURBO a 1.6 TURBO. Poďme si rozobrať ten náš prípad – 2.0 CDTI AT.
V zásade je to veľmi dobrý pracant so slušnou spotrebou nafty, avšak, čo sa týka večne meraných pocitových hodnôt, stráca všade. Začína to hrubým a hlučným prejavom po naštartovaní za studena. Motor si ochotne klepoce, rapoce a o nič tichší nie je rozjazd. Viete si predstaviť to sklamanie, ktoré nastalo vo mne? Perfektne vyzeralo, disponovalo bohatou výbavou zakomponovanou do kvalitných materiálov a ono to takto hlasne rapoce.
Bohužiaľ, zahriatím motora získate iba kultivovanejší chod, no hluk agregátu ostáva v kabíne naďalej s každým stlačením plynového pedálu. Jednou z hlavných príčin mojich negatívnych pocitov z naftového štvorvalca bola tiež koncepčne stará automatická prevodovka so šiestimi stupňami. Nerozoznala presne cit v mojej nohe počas riadenia a často sa tak stávalo, že ponechávala otáčky zbytočne nízko alebo naopak vysoko.
Radiť prevodové stupne smerom nahor sa jej darilo celkom citlivo, no podraďovanie bolo o poznanie horšie a keď náhodou prišlo na náhle pridanie plynu, prevodovka zmätkovala. Raz vytočila motor do úplného maxima, kedy už dávno nemal dobrý záťah, inokedy zasa podradila o dva stupne nižšie a potom sa spamätala, že stačilo podradiť iba o jeden. Všetky tieto prejavy sa odzrkadlili na spotrebe 8,1 litra na 100 km.
Netreba však zabúdať na výborný podvozok, ktorý je nastavený na komfortné mäkšie pruženie, ktoré veľmi dobre tlmí rôzne druhy nerovností. Posádka na palube má tak výborný pocit z cestovania. A čo s tým motorom? Podľa mňa bude stačiť, ak zvolíte miesto automatickej prevodovky, manuálnu. Koniec koncov ušetríte nielen na nervoch, ale aj peniazoch.