Ja toto auto skrátka môžem. Páči sa mi dizajnom, interiérom aj jazdnými vlastnosťami. Nikdy som nad Astrou neohŕňal nos a keby nastala situácia, že si musím zadovážiť kombi, bola by ašpirantkou číslo jedna. Prečo tomu tak je, ste sa mohli dozvedieť už z minulých testov, napríklad z testu, kedy sme za desať dní narúbali takmer 6000 km cestovaním do Španielska.

Ako roky plynú Astra ST starne, preto dostala ozaj jemný retuš masky chladiča a svetlometov. Ale nie o tom bude test. Sústredím sa na dva podstatné detaily. Prvým je spomínaný LPG pohon, druhým základný podvozok bez adaptabilných tlmičov.

Astra ST LPG sa dodáva z výroby s nádržou o objeme 36 litrov, tá si našla miesto v batožinovom priestore namiesto rezervy, čím sa samozrejme stáva z auta menej praktický voz, pretože nemá dvojité dno a keď príde rada na defekt, musí stačiť sada na lepenie pneumatík.

Opel Astra ST 1.4 Turbo LPG

Zvonka poznáte Astru ST LPG iba podľa nálepky na zadnom okne, po vyklopení veka nádrže nájdete otvor na plynovú pištoľ a tým to hasne. Inak sa toto auto javí ako bežný kombík nižšej strednej triedy. Veľkým prekvapením pre mňa ostal nemilý fakt, že palubný počítač v kombinácii s LPG neukazuje dokopy nič podstatné. Zabudnite na priemernú spotrebu plynu, alebo dojazd. Napravenie sa očakáva budúci rok.

[adsense]

Prepnutie pohonu LPG sa vykonáva cez tlačidlo, kde by inak sídlil volič režimu pruženia. Opakovaným stláčaním volíte, či pôjde auto na benzín, alebo LPG, samozrejme aj za jazdy. Koľko ostáva v jednotlivých nádržiach paliva zobrazuje jeden plavák v centrálnom paneli s budíkmi. Ak ste na rezerve, vozidlo vás vyzve k navštíveniu najbližšej čerpacej stanice, pomocou navigácie vám ju aj vyhľadá.

Opel Astra ST 1.4 Turbo LPG

Motor o objeme 1.4 litra podporený turbodúchadlom s celkovým výkonom 103 kW absolútne stačí na bežnú prepravu, aj tú dynamickú. Jazda na plyn ho v akcelerácii len minimálne obmedzuje, aby ste poznali rozdiel, museli by ste si zrýchlenia stopovať. Dôležitejšie aspekty sú nepochybne dojazd, spotreba a tým pádom prevádzkové náklady.

Astra LPG je dostupná iba s nami testovaným agregátom a cenový rozdiel v základnej výbave Selection činí iba 1000€, vďaka aktuálnej bonusovej zľave. Keďže Opel robí podobné akcie neustále, je celkom isté, že akčnú cenu môžeme v tomto prípade brať ako cenníkovú. Tisíc euro dostanete späť po odjazdení zhruba 30 000 km na LPG. Inými slovami povedané, naša spotreba bola 7,5 litra naturalu na 100 km, spotreba LPG približne 9 kg/ 100 km, z čoho vyplýva, že na každých prejdených 100 km ušetríte s LPG tri eurá pri súčasných cenách paliva. Celkový dojazd na obe nádrže postačí reálne na 1000 km.

Opel Astra ST 1.4 Turbo LPG

Aké sú nedostatky? Nerád to spomínam, ale Astra ST LPG si neodnesie až tak pozitívny verdikt. Cítiť tu ekonomiku a šetrnosť. Či už banalitou ako je absencia palubného počítača alebo nemožnosť priobjednať si nenahraditeľné adaptívne tlmiče CDC. Toto auto ukázalo prvýkrát aké je, pokiaľ sa použije obyčajné pruženie. Zadok doslova na vozovke pláva, možno aj ťarchou plnej nádrže LPG v kufri, no v každom prípade, bez adaptívnych tlmičov je riadne poznať o koľko horšie sa Astra ST správa na ceste. S kúpou verzie LPG by som počkal do budúceho roka. Možno s palubným počítačom prídu aj iné zmeny v aute. Momentálne ide tento kombík považovať za silného ekonóma, nie športového elegána.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové + LPG
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1364
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 103 / 4900 - 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 200 / 1850 - 4900
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,5 / 4,7 / 5,8 - 9,7 / 6,0 / 7,3 (LPG)
Spotreba počas testu (l/100km): 7,5 ( cca 9,0 LPG)
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4698 / 1814 / 1535
Batožinový priestor - min./max. (l): 500 / 1550
Objem nádrže (l): 56 / 36 (LPG)
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1443 / 577

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.