Zdá sa, že po desiatkach rokoch sa končí názvoslovie číselnej postupnosti. Peugeot 308 prichádza oficiálne ako druhá generácia obľúbeného kompaktného hatchbacku. A už na prvý pohľad vidno jeho nezameniteľný vzhľad, maximálne tak príbuzný k štvorkolesovej svorke šeliem z radov levích zvaných Peugeot.

Čo nástupca prináša? Veľa, v podstate na toto si v modernej dobe začíname zvykať. Keď sa kedysi pred rokmi predstavil veľkostne podobný voz za rozumnú cenu, bol ochudobnený o zaujímavé prvky výbavy danej doby, ktoré boli dostupné jedine v limuzínach, alebo prémiových autách. Teraz už máme premiantov všade, tento výraz do pár rokov zanikne, pretože KVALITA je prvý a najdôležitejší bod pre model 308. Tak bolo odprezentované, nasleduje dizajn, bezpečnosť a kokpit.

Peugeot 308

Kvalita však zvyšné štyri body zahŕňa pod seba, čiže netreba sa báť, že ak je bezpečnosť udávaná až ako tretia, tak auto ašpiruje na post „Prepadák roka v oblasti bezpečnosti“. Vôbec nie! Práve naopak, nie je žiadnym tajomstvom, že Peugeot chce týmto modeloch po jedenástich rokoch získať titul Auto Roka, ako kedy veľmi obľúbených model 307. Ťažko by ho získal, keby nebol adekvátne bezpečný.

[adsense]

Z prezentácie som si odniesol veľa pozitívnych dojmov, no radšej počkám do objektívnejšej recenzie konkrétneho modelu, preto nebudem moc rýpať do podstatných úskalí modelu typu jazdné vlastnosti, spotreba, priestor a pod. Pozrime sa radšej na ceny, záruky a výbavu.

Čo sa týka ceny, uvádzací cenový bonus platný do konca roka 2013 na nový Peugeot 308 činí 1300€ a tak základ kúpite od 12 890€ s trojvalcovým motorom 1.2 VTi 60kW s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a v prvom stupni výbavy Access. Myslíte, že to je pre starších zákazníkov? Motoricky možno áno, zato základnou výbavou cena vôbec nie je prehnaná. Dostávate okrem iného 6 airbagov, ESP, tempomat a manuálnu klimatizáciu s klimatizovanou príručnou skrinkou.

Peugeot 308

Oveľa viac zatúži srdce po motore 1.6 THP 92kW, ktorému sekunduje šesťstupňová manuálna prevodovka a slušné naladenie zvukového prejavu. Musíte sa však viac bacnúť po peňaženke. Díler vám ho ochotne predá, ak zamávate pred jeho očami na viac 1770€ oproti 1.2 VTi. Opäť je dostupný aj v základnom stupni výbavy Access, čiže ak sa chcete len rýchlo premávať a netreba vám priveľa elektroniky, bude správna voľba. Aby to bolo kompletné, v Access verzii kúpite aj 1.6 e-HDi motory s výkonmi 68kW alebo 84kW, za ktoré si pýta Peugeot 15 390€ resp. 16 740€.

Pokiaľ máte hlbšie do vrecka, od stredného stupňa výbavy sa ponúka výkonovo silnejší motor 1.6 THP naladený na 115 kW, zatiaľ vrch ponuky. Najlacnejší stojí 17 600€ a vo výbave máte napríklad už aut. dvojzónovú klímu, zliatinové disky 16“ a multifunkčný farebný displej 9,7“ s množstvom funkcií, ktoré si predstavíme v prvom redakčnom teste, ale pokiaľ ste nedočkaví a chcete niečo o ňom vedieť, pozrite si test Citroënu C4 Picasso na našich stránkach, je totožný.

O cenách a výbave padlo na začiatok dosť slov, poďme si krátko zajazdiť. Mali sme možnosť odskúšať si slabší 1.6 THP motor (teda 92kW) a silnejší  z naftových agregátov 1.6 e-HDi (teda 84 kW). Oba šesťstupňové manuály. Zhruba 20 kilometrov jazdy preukázalo zásadné rozdiely pohonných jednotiek, a zároveň podobné vlastnosti.

Tým rozdielom rozumejte, že nafťáčik svojím sprevodovaním bude obľubovať najmä diaľnice, šestku si pýta totiž bez dunenia až nad 90 km/h a spotreba sa na palubnou počítači ustáli na 4,9 litra/100 km. Či to tak bude i redakčnom teste, to sa uvidí. Teraz sme jazdili prevažne po obchvate a širokých cestách, kde nebolo treba často stáť a rozbiehať sa.

Naproti tomu motor 1.6 THP 92kW sa zameriava na dve hlavné disciplíny. Dovoľuje jazdiť pomerne dynamicky a za rozumnú spotrebu ( dosiahli sme 5,9 litra/100km). Už prvé kilometre odhalili, že majiteľ sa bude musieť naučiť narábať citlivo s plynom a spojkou, aby predišiel cukancom.

No a tie podobné vlastnosti skúšaných modelov? Kultúra chodu, podvozok a pocit z jazdy. Agregáty nepočuť v bežnom pracovnom tempe otáčok, zväčša sa ozve len 1.6 THP nad 4000 ot./min., keď zo seba vydá podobnú zvukovú kulisu ako silnejšie motorové odvodeniny tohto úspešného prepĺňaného štvorvalca.

Milo prekvapený som zostal z tuhého podvozka a z riadenia. Peugeot 308 sa napríklad na kockovej dlažbe tichučko plazí bez zbytočného nadskakovania a v zákrutách drží kolesá prikované k asfaltu. V ničom nezaostáva ani presný šesťkvalt, ten má vymedzené dráhy a radí sa za sprievodu kovového cvaknutia, čo navodzuje dojem športovosti.

Viac sa dočítate z pripravovaného redakčného testu, v čo možno najskoršom termíne.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.