Godzilla (1989)

Nissan Skyline GT-R generácie R32 síce nebol prvým modelom nesúcim označenie GT-R. Bol však modelom, ktorý spôsobil doslova revolúciu vo svete automobilov. Japonci boli vždy o krok vpred voči zvyšku sveta a svedčia o tom aj spôsoby, akými toto auto ohýbalo fyzikálne zákony. Potrebujeme z malého motora dostať veľký výkon? Použijeme turbodúchadlo – alebo rovno dve. Čo ale s toľkým výkonom? Ako ho efektívne preniesť na asfalt?

Zdroj foto

Odpoveďou bol inteligentný pohon všetkých štyroch kolies, ktorý pomocou množstva senzorov prerozdeľoval výkon medzi prednou a zadnou nápravou. Štandardne bol výkon posielaný dozadu. Keď však systém ATTESA E-TS vyhodnotil preklz, bol schopný poslať až 50 % výkonu na predné kolesá. S pohonom všetkých štyroch kolies sa ale predsa vždy spájala nedotáčavosť, všakže?

Zdroj foto

Aj na tento problém dokázali japonskí inžinieri vymyslieť riešenie. Systém Super HICAS mal na starosti riadenie kolies zadnej nápravy, čím nedotáčavosť aktívne potláčal. Kam prišiel, tam všetkých prevalcoval. Po 29 víťazstvách na domácej scéne mu dokonca zakázali akúkoľvek ďalšiu účasť na pretekoch skupiny A – v tom čase jednoducho neexistovalo nič, čo by mu dokázalo konkurovať. Od motoristických novinárov preto dostal prezývku ,,Godzilla na kolesách‘‘.

Filmový hrdina (1999)

Napriek tomu, aký bol Nissan Skyline GT-R generácie R32 alebo R33 vyspelý a oproti konkurencii cenovo dostupný, nebol medzi automobilovými nadšencami príliš obľúbený. Austrálski fanúšikovia motoršportu ho neznášali, pretože dával na frak ich milovaným Fordom a Holdenom. Do USA a Európy (s výnimkou Veľkej Británie) sa až do uvedenia aktuálnej generácie R35 modely GT-R nikdy oficiálne nedovážali – dôvodom bolo pravostranné riadenie.

Zdroj foto

Lavínu spustil až Paul Walker, ktorý vo filme Rýchlo a zbesilo 2 osedlal Nissan Skyline GT-R generácie R34. Ten sa prakticky okamžite stal jedným z najkultovejších áut, aké kedy z krajiny vychádzajúceho slnka vyšli. ,,Tridsaťštvorka‘‘ nesmela chýbať ani v žiadnej poriadnej videohre. Nissan Skyline GT-R sa razom dostal do povedomia tuningovej scény a ukázal sa jeho ďalší skrytý talent. 2,6 litrový motor s dvoma keramickými turbodúchadlami mal papierový výkon 276 koní, no realita bola niekde okolo 320. Nešlo o rebéliu, ale skôr o z núdze cnosť. V tom čase medzi japonskými výrobcami áut platila dohoda o tom, že všetky autá určené pre domáci trh budú mať výkon najviac 280 konských síl a maximálnu rýchlosť obmedzenú na 180 km/h.

Zdroj foto

Nissan preto musel motor s označením RB26DETT podladiť ako sa len dalo, aby sa s pôvodnými 600 koňmi k povolenej hranici aspoň priblížil. O to menej roboty mali úpravcovia. Stačilo pootvoriť stavidlá a jednotka s poďakovaním vydala to, na čo bola od začiatku stavaná. Niektorým úpravcom sa dokonca podarilo prekonať hranicu 1 500 koní – v takýchto prípadoch ale v motore neostáva takmer nič pôvodné a obmedzovač býva posunutý z pôvodných 8 000 aj na 9 500 otáčok za minútu. Cez to všetko ale ide o úctyhodný výkon na auto s 2,6 litrovým motorom, ktorého príbeh sa začal písať ešte v časoch, kedy sme u nás štrngali kľúčmi na námestí a jazdili starými Škodovkami...

 
 
Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.