Časy sa menia a aj v takej malej krajine ako je naše milované Slovensko sa dá s elektromobilom celkom dobre nažívať. Ako veľmi je to komfortné alebo nekomfortné? Koľko ma vyjde jeden prejdený kilometer? Musím si veľmi plánovať výjazdy z mesta kvôli nízkemu dojazdu? Môžem vlastniť elektromobil, aj keď nebývam na dome? Koľko hodín zo života strávim na nabíjacej stanici? Na tieto a ďalšie otázky mi poslúžil najpredávanejší elektromobil v Európe Nissan Leaf. Kým si ich rozoberieme na drobné, uvediem vás do deja so základnými informáciami samotného auta.
Schválne! Koľko elektromobilov viete z hlavy vymenovať okamžite? Zrejme vás prvá napadne Tesla, potom bude dlho, dlho nič a následne možno spomeniete Nissan Leaf, prípadne Citroën C-ZERO. Ak ste znalejší v automobilovom priemysle, tak viete aj o Hyundai IONIQ, Hyundai Kona Electric a pár ďalších. Pozor! Bavíme sa čisto o elektrických autách, nie hybridoch alebo plug-in hybridoch, pretože tie sa už ukazujú hádam naprieč celou ponukou všetkých automobiliek. Nissan Leaf je však najpredávanejší a v podstate bol jedným z prvých elektromobilov, ktorý ponúkal úžitkové parametre porovnateľné s tradičným osobným automobilom.
Po cestách jazdí nejaký rok už druhá generácia Nissanu Leaf, ktorá je, na počudovanie, oveľa viac konzervatívnejšia vzhľadom ako predchodca. Vo veľkej miere preberá dizajnový štýl z modelu Pulsar. Mne sa tento uzemnený dizajn viac páči ako ten futuristický výstrel prvej generácie, ktorá zrejme hľadala inšpiráciu v Nissane Juke. Pred očami mám klasické rodinné auto na okraji nižšej strednej triedy s normálnymi svetlami, peknými diskami kolies a sfarbené do zelenkavej metalízy. Okrem nápisov Zero Emisson po bokoch predných dverí a veka batožinového priestoru, a absencii výfukov, nič nenaznačuje, že ide o auto „na zásuvku“.
V interiéri Nissanu Leaf nájdete len malé náznaky odlišnosti od vozidiel poháňaných na fosílne palivá. Do očí udrie ako prvý veľký prístrojový panel, ktorý obsahuje len rýchlomer ciachovaný do 180 km/h a chýba tu tradičný otáčkomer. Jeho miesto nahradil veľký informačný displej s množstvom užitočných údajov o stave batérii, spotrebe energie a veľa ďalších vecičiek. Mňa ako užívateľa zaujímala jediná informácia z tých údajov – dojazd. Od prístrojového panelu presúvam pohľad na stred palubnej dosky, kde sa nachádzajú klasický, známy dotykový multimediálny systém, ovládače automatickej klimatizácie a volič jazdných režimov, teda prevodová páka. Všetko do seba pasuje a pôsobí príjemným dojmom.
Vlastniť v dnešnej dobe elektromobil neznamená obmedzovanie. Vo výbave Leafu figurujú všetky známe asistenčné, komfortné a bezpečnostné systémy. Auto dokáže samo zaparkovať kolmo dopredu/dozadu a pozdĺžne. Robotický systém však vyjde na 1200€. Okrem toho tu máte k dispozícii vyhrievanie predných a zadných sedadiel, aj volantu. Automatická klimatizácia, navigačný systém, udržiavanie vozidla v jazdných pruhoch, radarový tempomat a mnoho ďalšieho sú samozrejmosťou. Presne ako v bežnom osobnom automobile.
Nissan Leaf zvláda tiež úžitkovú disciplínu. Do svojej priestrannej kabíny pozýva päťčlennú posádku, pričom každá osoba bude mať dostatok miesta na sedenie. To isté platí o odkladacích priestoroch a batožinovom priestore, ktorý pojme v základnom stave až 400 litrov. Z hľadiska posedu vodiča mi mierne prekážal krátky sedák a pár dní som si prestavoval sedadlo na najideálnejšiu úroveň. Keďže som nestrávil v aute viac ako 100 kilometrov bez prestávky, nikdy sa nedostavil pocit únavy.
Nissan Leaf sa dodáva v dvoch výkonových verziách. Tá výkonnejšia má za menom ešte doplnkové označenie „e+“. Na prvé zoznámenie som si však zobral slabší model, ktorý dáva väčší zmysel z hľadiska ceny. Klasický Leaf je teda vybavený Lítium-iónovými batériami s celkovou kapacitou 40 kWh. Výkon pohonnej sústavy je nastavený na 110 kW, pričom Leaf má k dispozícii 320 Nm krútiaceho momentu od nulových otáčok. Výsledkom toho je neuveriteľná agilita a zrýchlenie na 100 km/h trvá iba 7,9 sekundy.
Zrejme nemusím značne zdôrazňovať tichosť vo vozidle. Tradičné štartovanie nahrádza rozsvietenie kontroliek a jedno krátke pípnutie. Ak cúvate, Leaf tlmeným prerušovaným zvukom upozorňuje okolie, že sa pohybuje. Tichosť v automobile je tak návyková, že týždeň po Leafe som nevedel exaktne zhodnotiť úroveň hluku konvenčného motora v ďalšom testovacom vozidle. V meste budete s Leafom mimoriadne spokojní, pretože tie zrýchlenia a plynulé rozjazdy prekonávajú hádam všetky autá s automatickými prevodovkami. Veď, keď stlačíte pedál na podlahu, auto má tendenciu prešmykovať aj na suchom asfalte.
Vodič si vyberá z niekoľkých režimov jazdy. Najmenej ekonomický je režim Drive, kedy sú však reakcie na odozvu plyn...pardon, elektrického pedálu impozantné. Aj to najmenšie zatlačenie znamenalo energické zrýchlenie. Po pár minútach jazdy v tomto režime som dobrovoľne aktivoval režim Eco stlačením tlačidla pred voličom prevodového džojstiku. Reakcie na pedál boli oveľa letargickejšie, ale Leaf sa nestal lenivcom na cestách. V prípade potreby zrýchlenia stačilo iba silnejšie tlačiť na pedál. Ekonomický režim jazdenia mi vyhovoval najviac, ale iba do doby aktivovania funkcie e-Pedal.
Na e-Pedal som si vyčlenil samostatný odstavec, pretože je to revolučná metóda jazdenia, ktorú v inom aute nezažijete. Leafa riadite iba jedným pedálom, a to akceleračným. V praxi to funguje tak, že ak sledujete pozorne premávku pred vami a viete dobre predvídať jazdnú situáciu, tak skutočne nebudete musieť stlačiť brzdový pedál. Po každom ubratí z rýchlosti Leaf spomaľuje, až brzdí do zastavenia. V závislosti od rýchlosti uvoľnenia akcelerátora. Chce to trošku cviku, aby bola jazda plynulá, ale ide to. V tomto režime znamená každé brzdenie alebo spomaľovanie dobíjanie batérií. Zvyšuje sa tak dojazd. Osobne som dokázal prejsť 230 kilometrov na jedno nabitie.
Musím povedať, že na každú dlhšiu jazdu som sa poctivo pripravoval. Sieť nabíjacích staníc nie je veľká, ale v krajských mestách sa ich niekoľko nachádza, taktiež aj v niektorých okresných mestách. Stačí si stiahnuť bezplatnú aplikáciu ZSE Drive. Vďaka nej nájdete najbližšiu nabíjaciu stanicu, dozviete sa tiež aký typ nabíjania ponúka, cenu za hodinu nabíjania a či je aktuálne voľná. S aplikáciou som bol veľmi dobrý kamarát celý týždeň. Je to prvý krok k tomu, aby ste si vedeli plánovať nabíjanie dopredu.
S Leafom som sa pohyboval, väčšinou, medzi Trnavou a Bratislavou. Počas presunov po diaľnici s dovoleným rýchlostným limitom mi zo 100% nabitia klesla kapacita o viac ako polovicu. Ak som udržiaval rýchlosť do 100 km/h, jazdil predpisovo v meste a využíval rekurperáciu energie, tak nebol problém prejsť na jedno nabitie až 210 kilometrov, pričom vždy som si nechával rezervu. Oficiálne údaje výrobcu s dojazdom 270 kilometrov kombinovane a 385 kilometrov v meste, berte s rezervou. Toľko zrejme nikdy nedáte v komfortnom jazdnom štýle a či vôbec.
Čas strávený na nabíjačke vs. cena? Uznávam, ak nebudete s autom plánovať jazdy logicky, tak na nabíjačke stratíte s Leafom zhruba 40 – 50 minút. Odporúčam nabíjať od 20% do 80%. Nad spomenutú úroveň percentuálneho nabitia sa nabíjanie výraznejšie spomalí a vtedy ste už neefektívny užívateľ. Ja som si dával auto nabíjať pred vstupom do centra mesta. Kým som vybavil poštu, poisťovňu a banku, Leaf sa stačil nabiť takmer na 100%. Nabíjačky sú tiež hojne rozmiestnené pri známom fastfoode. Takže ak sem zamierite, rovno môžete dobíjať auto. Pravdou však ostáva, že tento elektromobil nie je vhodnou voľbou na prekonávanie dlhých vzdialeností. Napríklad cesta z Bratislavy do Košíc by vyšla, podľa mojich prepočtov, minimálne na 6 hodín.
Vyskúšal som si tiež, či je skutočne veľmi nekomfortné vlastniť elektromobil, ak nebývam v rodinnom dome, ale na sídlisku bez možnosti nabíjania cez domácu zásuvku. Verte mi, že vám vo väčšine prípadov neostane nič iné ako navštíviť najbližšiu nabíjaciu stanicu, aj keby ste žili v rodinnom dome. Cez domácu zásuvku nabijete Leafa až za 21 hodín a takmer 8 hodín to trvá cez 6,6 kW palubnú nabíjačku. Z pohľadu nákladov je nabíjanie Leafu na verejných staniciach veľmi lacná záležitosť. Hodina stojí prevažne do troch eur. To znamená, že pri troche cviku s úsporným jazdením vás bude stáť 100 kilometrov jazdy 1,50€.
Nissan Leaf mi dokázal, že dokáže slúžiť ako bežné vozidlo na spaľovací motor. Sú tu však dobre známe faktory, ktoré ovplyvňujú kúpu tohto vozidla. V prvom rade sa jedná o nadobúdaciu cenu začínajúcu na sume 36 130€. Ďalšie faktory sú spojené s obmedzenou dostupnosťou nabíjania, ak teda bývate na dedine, v horských oblastiach alebo skrátka v okresnom meste, bez elektrickej stanice, tak Nissan Leaf s najväčšou pravdepodobnosťou nebude stáť pred vašou garážou. Časy dobíjania nie sú hrozne dlhé a nie vždy budete tráviť hodinu pri dobíjaní. Za týždeň užívania s Leafom som sa naučil efektívne využívať svoje denné časové medzery v prospech dobíjania Nissanu Leaf.
Čo dodať na záver? Všetci predpovedajú, že elektromobily sú budúcnosť. Stále sa zlepšujú v dojazdoch, rozširuje sa infraštruktúra nabíjacích staníc a ponúkajú rovnakú komfortnú, či bezpečnostnú výbavu ako bežné automobily. Škoda len tej nadobúdacej ceny. Nie je to auto pre masovú skupinu zákazníkov.