Dizajnová bitka
Obe naše testované autá dostali podobné karty. Spadajú pod rovnaký karosársky variant, pútajú oči a ani jeden z nich nemal významnejšiu farbu. V prospech Mazdy6 hrá vek. Na trh dorazila len niečo pred polrokom, avšak zasa Peugeot nemusel ani po dvoch rokoch výroby model 508 omladiť, vďaka nadčasovému dizajnu. Dovolím si tvrdiť, že ani Mazda6 tento krát nebude starnúť rýchlejšie, vlastne história tohto modelu priťahovala oči verejnosti vždy v každej generácii. Dizajn je teda pre oboch vyrovnaný.
Vzhľad interiéru Peugeota 508 proti Mazda6 nejde hodnotiť objektívne, každému sa páči niečo iné, ale napadnúť sa dá vynaliezavosť, kvalita alebo praktickosť. Z hľadiska nápadov prevyšuje model 508 šestku v originálnejšom a úhľadnejšom spracovaní palubného panelu. Vpustená navigácia nepôsobí tak roztržito ako v Mazde6, zato posiatie množstvom gombíkom po jej okolí, robí vnútri 508-čky tlačidlové bludisko. Systémy v Mazda6 sa ovládajú intuitívne. Modely spájajú centrálne ovládače multimediálneho displeju, v Mazde6 je dokonca dotykový.
Zohráva u vás pri výbere manažérskeho sedanu kvalita a praktickosť? Bavíme sa tu o autách, ktorých nadobúdacia cena začína niekde nad 20-tisíc euro, čo je čiastka natoľko dostatočná, že v kvalite spracovania netreba váhať ani pri jednom z hráčov.
Záleží len na zvážení, či potrebujete mať mäkký povrch palubnej dosky bez náznaku ukrytej schránky na drobnosti, alebo radšej uprednostníte kolmejší stredový tunel s klasickými držiakmi na nápoje a úložným priestorom trebárs pre peňaženku, alebo mobil, pričom od stredu až pozdĺž schránkou pred spolujazdcom sa tiahne tmavá lišta s lešteným povrchom. V prvom prípade hovoríme o Peugeote 508, a v druhom o Mazde6. Hoci 508 má miesto v útrobách stredovej lakťovej opierky a ponúka držiaky na nápoje vpredu, nemajú ideálny prístup k rukám pri jazde.
Výbava, cena a pohodlie
Výber porovnávaných modelov bol celkom náhodný, no aj tak veľmi trefný. Len sto eur zaplatíte viac za základnú Mazdu6 oproti Peugeotu 508. To nie je všetko, taktiež vyberáte zo štyroch stupňov výbavy, podobných výkonov a prevodoviek. Skrátka, rozdiely sa hľadajú ťažko ich, cenová politika vyzerá byť vyvážená.
To podstatné v daných autách sa nachádza v možnostiach rozšírenia doplnkovej výbavy. Čo všetko narvete do Mazdy6 a čo do Peugeota 508? Japonci sa sústredili na preventívne bezpečnostné systémy, a Francúzi zamerali svoje sily v komforte. Kým v Mazde6 chýba napríklad Head-Up displej, 4-zónová klimatizácia alebo masážne sedadlo vodiča, tak v Peugeote 508 nedokúpite preventívny kolízny systém, ani kontrolu v jazdnom pruhu, či systém stráženia mŕtveho uhla.
Najmarkantnejšie zmeny badať za volantom. Mazda6 bola zrodená tak, aby vyhovela vodičom so športovou náturou, Peugeot 508 naopak viac sadne komfortne založeným povahám. Športovým nádychom Aziatky nepopierateľne zaváňa analógový tachometer s nadradenou veľkosťou oproti ostatným a komfortný lev zasa vsádza do trojramenného volantu kopu tlačidiel, ktorými upozorňuje, že chce ohľaduplné zaobchádzanie.
Cestujúci dostanú v testovaných modeloch takmer rovnaký priestor na sedenie, akurát Peugeot vedel skrojiť stredový tunel lepšie, čo dovoľuje posadiť do stredu na kratšiu vzdialenosť dospelú osobu. Mazda má kratšie bočné stĺpiky, teda strecha obmedzuje jemne aj miesto nad hlavami, avšak 185 cm vysokí pasažieri vydržia dlhé púte.
[adsense]
Do dlhého sedanu nie je problém vykrojiť objemný batožinový priestor, takže keby som chcel porovnávať, ktorý je lepší, odpoveď zaručene nedostanete. Zábava nastane, keď pri oboch chcete dočiahnuť predmet hlboko pri operadlách zadných sedadiel. Ideálna disciplína, ktorý kufor by asi zvíťazil?
Lev prekvapuje, Aziatka potvrdzuje
Tvrdenie, že Mazda je športovejšia len kvôli tomu, že má trojramenný volant a budíky v troch okrúhlych tubách nestačí, treba to zvládnuť vo vytrvalostných behoch. S 508 som zažil dve tisíc kilometrovú trasu za tri dni a s Mazdou6 strávil víkendové krátke výlety. Opäť zameranie jázd vystihuje charakter našich testovaných vozov.
Francúz sa cíti perfektne na diaľniciach, zvláda hltať porcie stoviek kilometrov, pričom v ňom neotravuje aerodynamický odpor vzduchu ani prílišná hlučnosť od podvozka. Japonka sa mierne stratila v odpore vzduchu, hoci dizajn na prvý pohľad sľubuje akustickú pohodu, nárazový vietor vnútri vníma posádka viac, než v Peugeote. V prvom teste obstála šestka v hodnotení posedu za volantom veľmi dobre, no 508 vodičovi ponúka viac komfortu.
U podvozku Mazdy sa hádam ani zastavovať nemusím, pokračuje v napredovaní predchodkyne, zato Peugeot 508 pred dvoma rokmi riadne zapracoval na vývoji. Je to asi prvý model, ktorý spája v sebe nielen dobré odpruženie, ale podporu v svižnejšej jazde. Z rovnováhy ho nevyvedú žiadne hrbole v zákrutách, stopu si zachováva, akurát väčšie náklony karosérie odrádzajú vodiča zo športovej jazdy. Avšak, aj tak snímam dole klobúk pred tuhosťou a tlmením výtlkov na cestách.
Pár slov k motorizáciám...
Päťstoosmičku máme v redakcii po tretíkrát, s motorizáciou 2.0 HDi a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou druhýkrát, teda ho dôverne poznáme. S týmto agregátom sa najazdilo za týždeň viac ako 3000 km a nebol najmenší problém s jeho akustikou a spotrebou. Na diaľnici si vystačí maximálne so 6,2 litrami na 100 km, inak na okresných cestách spotrebuje menej nafty. Ideálny na dlhé trate.
Zážihový dva a polliter v Mazde6 je momentálne najsilnejšou alternatívou na výber. Montuje sa výhradne s automatickou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá obsahuje manuálne radenie pádlami pod volantom. Povaha atmosférického štvorvalca spočíva v kultivovanom prejave a lineárnom záťahu. Oproti turbomotoru tu nepočuť žiadne syčanie pri ťahu, zvuk je čisto mechanický. Logicky z objemu predpovedá väčšina nezainteresovaných akútny prah po benzíne, realita je ale iná. Do osem litrov sa zmestíte aj pri dynamickejšom jazdení, menšie konzumné nároky čakajte azda len v ekologickom režime jazdy. Deklarovaná spotreba výrobcom ostane skôr len na papieri.
Resumé
Porovnanie spočiatku dvoch nerovnakých stredných sedanov odhalilo, že každý má dostatočne silné zbrane nato, aby si uchmatli z predajného koláča.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2499 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 141 / 5700 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 256 / 3250 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 223 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 7,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,5 / 5,0 / 6,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4870 / 1450 / 1840 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 489 / - |
Objem nádrže (l): | 62 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1360 / 640 |