Niektorí jej novinku označovali ako auto so športovými vlastnosťami a za priaznivú cenu. Že sa vám to podobá na príbeh Mazdy6? Sekli ste sa o tri čísla, hoci príbeh väčšieho sedanu, ktorý všetko odštartoval je možno ešte pútavejší. Ale tentoraz dostáva priestor Mazda3. Keď sa dielo raz vydarí, tak na jeho ďalší evolučný progres sa čaká hodnú chvíľu. V prípade Mazdy3 sa dá hovoriť o neuveriteľnej jednej dekáde kvalitnej prípravy nástupcu. Áno, v roku 2008 prišiel facelift prvej generácie so širším podvozkom, no to ozaj nové prišlo iba minulý rok.

Obliekla sa do kabátu značky „KODO – duša pohybu“, veľkosti nižšej strednej triedy. Prvý kabát veľkosti SUV odprezentovala v sériovom vyhotovení už v roku 2011 na módnych mólach Frankfurtského autosalónu modelka známa ako CX-5 a nosí ho dodnes. Ďalšiu kolekciu KODO skúša aj Mazda6 na postavách sedan, liftback a kombi. Tretia krásavica Mazda3 nemohla odolať rovno v dvoch prevedeniach – hatchback a sedan.

Mazda3 1.5G100 SkyActiv

Teraz troška viac prozaicky o dizajne. Mazda3 kopíruje prvky vzhľadu modelov CX-5 a šestky. A ani sa nečudujem. Veď staršie sestry berú dych pri pohľade na ne a Mazda3 začína tiež žať pozornosť. Keď si prezriete tlačové informácie o tomto modeli, zistíte, že automobilka neklame s vyjadreniami o dizajne. Naozaj si dala dôrazne záležať na detailoch vyhotovenia celej karosérie, s čistým svedomím môžem len pozitívne prikývnuť. Ak predsa chcem nájsť dáky omyl alebo nesúrodosť, tak možno v zadnej partii hatchbacku, kde sa opticky auto dosť zužuje. Ale to mohol byť zámer ako pri mníchovskom prémiovom automobile najnižšej rady. Mazda3 má tiež dlhú kapotu, pomerne úzke okná a zadok.

[adsense]

Príjemné nadšenie ostáva vo mne aj po nasadnutí za volant. Typický „mazďácky“ pocit sa vyznačuje nižším posedom, telo máte dokonalo obopnuté do anatomických sedadiel a v rukách držíte výborne tvarovaný trojramenný volant s ideálnym polomerom aj hrúbkou venca.

Mazda3 1.5G100 SkyActiv

Za volantom sa zmenila grafika prístrojového štítu, postihol ho totiž digitalizmus, takže ostal už len analógový rýchlomer v strede a po oboch bokoch robia tachometru spoločnosť dva displeje. Voči tomu vpravo nemám najmenšie výhrady, je predelený do troch riadkov, prvý ukazuje vonkajšiu teplotu vzduchu, na druhom sa prehadzujú údaje z palubného počítača a v poslednom riadku vidíte v paličkovom podaní objemový stav palivovej nádrže. No ten displej vľavo, ktorý zobrazuje otáčkomer mi moc nevoňal, či už z pohľadu praktickosti alebo športu. Ani ho nevnímate, prevodové stupne ste nútený radiť iba čisto podľa zvuku motora.

Stredová konzola nášho modelu pozostávala z pevne osadenej multimediálnej obrazovky, výduchov klimatizácie a jej konzoly. Páčilo sa mi to, tlačidlá sú tu výhradne pre klímu, pokiaľ si chcete nastaviť rádio, navigáciu alebo sa trebárs pripojiť na mobilný internet, môžete využiť dotykovú obrazovku alebo otočný ovládač vedľa ručnej brzdy. Z bezpečnostných dôvodov, sú dotyky obrazovky aktívne iba keď auto stojí, ako náhle sa pohnete, infotaiment sa dá ovládať iba cez „džojstik“. Chytré!

Mazda3 1.5G100 SkyActiv

Našťastie Mazda3 nie je len o pocitoch, evidentne sa tu kládol dôraz na ergonómiu odkladacích schránok, aj keď držiaky na nápoje v stredovom tuneli tu chýbajú, čo my Európania považujeme za neodpustiteľný prehrešok, tak tie ostatné sú už ozaj dobré. Pollitrovú až 1,5 litrovú fľašku dokážete odložiť do dverí a drobnosti sa dajú uložiť pred prevodovú páku. Potom tu máme samozrejme lakťovú opierku s výklopnou schránkou a priestor na väčšie predmety nájdete tradične pred spolujazdcom. Slnečné okuliare zapadnú do výklopnej schránky v strope.

Pasažieri cestujúci na palube Mazdy3 si musia zvykať akurát na nižšie sedenie k ceste. Z pohľadu miesta na hlavu, kolená a ramená hodnotím možnosti za priemerné v danej triede. Vpredu samozrejme nie je problém nájsť ideálnu polohu pre akúkoľvek postavu, no potom vzadu sa musia pasažieri prispôsobiť podmienkam. Na kolená im ostáva vôľa len pár centimetrov a na hlavu žiadna, ak vaša výška prerastá 180 cm. Tri osoby sediace na zadnej lavici sa pobijú a jeden, ten najslabší, počas jazdy zrejme vypadne z okna. Skrátka, okrem toho, že do šírky nie je miesta na rozdávanie, tak aj vysoký tunel zabraňuje rozložiť si pohodlne nohy.

Mazda3 1.5G100 SkyActiv

Opis interiéru zakončujem batožinovým priestorom. Majiteľovi nebude vadiť nakladacia hrana ani výrez veka, sú to ideálne pomery, avšak 364 litrov v základe je ozaj len základ na túto triedu. Na druhej strane, tvar kufra je dobre vyrezaný a batožina s pravidelnými mierami sa doň uloží v pohode. V prípade dlhších predmetov Mazda3 dokáže poskytnúť takmer rovnú podlahu bez schodu po sklopení zadných operadiel.

Všeobecne, Japonci sa nehrnú príliš do downsizingu alebo turbomotorov, takže ani Mazda nemá zásadný dôvod túto filozofiu meniť. Radšej pracuje na zdokonalení spotreby, výkonu a emisií svojich atmosférických agregátov pod názvom SKYACTIV. Základná pohonná jednotka o objeme 1,5 litra, so štyrmi valcami sa nám snažila v praxi predviesť ako môže byť ekologická. Bohužiaľ, nie úplne sa jej to podarilo.

Štartovanie prebiehalo bezkľúčovo, iba stlačením spojky a tlačidla START/STOP pod volantom. Keď motor nepracoval v prevádzkovej teplote, otáčky na voľnobehu atakovali hodnotu 1500 na pár sekúnd, až potom klesli. Pripomenulo mi to časy škodoviek štartujúcich na sýtič. Aspoň hneď spoznáte, čo pracuje pod kapotou, pretože drsný tón benzíniaku sa nedá pomýliť.

Mazda3 1.5G100 SkyActiv

Za normálnych okolností počas jazdenia málokedy počujete motor, no ak čo i len troška zvýšite otáčky (nad 2500 ot./min.), zdravá a drsná zvuková kulisa štvorvalca sa postupne začne prejavovať. V maximálnych otáčkach krásne reve a veľmi rád sa tam ocitá, akurát ten výkon nie je stavaný na rýchlu jazdu. Pri predbiehaní si viac užijete rev motora ako zrýchlenie.

SKYACTIV v tomto modeli alebo lepšie povedané v danej motorizácii je iba zbožná túžba. Papierové hodnoty a skutočné sú dramaticky odlišné, dokonca v niektorých prípadoch mi agregát spotrebou pripomínal maloobjemové turbomotory. Pokiaľ s autom jazdíte dokonalo efektívne a ste brzdou v premávke, potom technické údaje neklamú, no už bežné tempo znamená nárast spotreby o minimálne jeden liter. V praxi, po odjazdení takmer 900 kilometrov sme dosiahli spotrebu 6,7 litra na 100 km, a to na diaľnici Mazda3 málokedy prekročila 120 km/h. Ak sa pustíte z reťaze, tak ani osem až deväť litrov nie je nedosiahnuteľná méta, na motor s objemom 1,5 litra dosť škaredé čísla.

Mazda3 1.5G100 SkyActiv

Sto konských síl pod kapotou v žiadnom prípade nerozhádže perfektný podvozok Mazdy3, jeho limity sú oveľa ďalej, než 1,5 benzín zvládne. Dobré jazdné vlastnosti v tomto smere umocňuje nižšie postavené ťažisko karosérie, keď si k tomu pripočítate dobré sedačky, volant a priame riadenie, pôžitok máte zaručený! Navyše, bavíme sa o bežnom a teda všestrannom aute, čiže športový naturel je len pridaná hodnota, to základné, čo majiteľ očakáva je hlavne tlmenie nerovností a pazvuky v kabíne. Nemajte strach, nič také vás trápiť nemusí, ozaj sedíte v kvalitnom hatchbacku!

Rád by som pred záverom venoval zopár riadkov aj k cene a výbave auta, pretože táto časť je pre cieľovú skupinu dosť rozhodujúca. Nebudem prirovnávať k iným modelom, no subjektívne som si istý, že s týmto základným štvorvalcom, perfektným podvozkom, lákavým dizajnom a slušnou výbavou sa 13 990€ nezdá veľa! Dostávate jedno z najlepšie hodnotených áut v našej redakcii v danom segmente.

Mazda3 1.5G100 SkyActiv

Celkovo je dostupných až 5 úrovní výbavy, v tých vyšších sférach nájdete napríklad bezkľúčový prístup a štartovanie, alebo napríklad SBS systém, ktorý je schopný do rýchlosti 30 km/h sám zastaviť za predpokladu, že sa pred autom objaví prekážka. Komická situácia nám nastala dvakrát za sebou, keď sme s autom prechádzali okolo hustej trávy a nízkych stromov, pričom steblá a konáre zasahovali do cesty a Mazda3 to vyhodnotila ako prekážku. Na fleku zastavila.

Táto malá a ladná Japonka si získala hneď prvým testom našu priazeň a určite zavŕtala v hlave nejedného potenciálneho zákazníka. Komu sa páči a uvažuje kúpiť všestranný hatchback do rodiny, má nad čím premýšľať.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1496
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 74 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 150 / 4000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,5 / 4,3 / 5,1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4460 / 1795 / 1465
Batožinový priestor - min./max. (l): 364 / 1250
Objem nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1190 / 610

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.