Práve takýmto systémom postupuje Kia Rio Sedan. Malý sedan odvodený od hatchbacku sa predáva iba na Slovensku a v Poľsku. Po našej krajine jazdia prevažne hatchbacky nižšej strednej triedy, ale je pravda, že pár sedanov sa tu udomácnilo veľmi dobre. Jeden príklad za všetky je Renault Fluence (hlavne pred faceliftom).

[adsense]

Je to len možno dva-tri roky dozadu, čo som tvrdil, že sedany pomaly vymierajú na Slovensku, no musím uznať, že od môjho tvrdenia postupne dorazilo na trh niekoľko zaujímavých modelov s „prilepeným“ zadkom, bude ním aj Rio Sedan? Skúšali sme ho v týždňovom redakčnom teste so základným motorom.

Kia Rio Sedan 1.2 D-CVVT

Prvým pozitívnym argumentom je fakt, že tento kórejský sedan nepôsobí disproporčne ako poniektoré iné exempláre odvodené od päťdverových súrodencov. Keď si chcem kúpiť auto, rozhodujú predsa sympatie, tie moje si Rio Sedan získalo. Dokonca nemám pocit, že pozerám na auto označované ako „malý sedan“. So svojou dĺžkou 4370 mm, šírkou 1720 mm a zaujímavým „nafúknutým“ dizajnom sa mi opticky zdá byť dosť robustný, výborný do rodiny.

Poteší tiež facelift, ktorý síce nie je dramatický, no na nárazníkoch a svetlách poznať drobný rozdiel. Sedan je oproti hatchbacku ochudobnený o LED denné svietenie, zabezpečujú ho len bežné žiarovky. V kabíne išlo výrobcovi skôr o zámenu farieb materiálov a volantu. Ten mimochodom už v základnej výbave Silver poskytuje ovládanie rádia na volante. Za volantom sa pozeráte na veľmi dobre čitateľné analógové budíky, v tom najväčšom sídli dvojriadkový palubný počítač s červeným digitálnym zobrazením. Jeho obsluha cez pravé rameno volantu je pohodlná a intuitívna.

Kia Rio Sedan 1.2 D-CVVT

My sme už Rio testovali v päťdverovom prevedení. Vzhľadom na to, že sedan má identický rázvor náprav 2570 mm, nemožno očakávať lepšie hodnoty priestoru na sedadlách. Kabína sa snaží vyjsť v ústrety v danej cenovej kategórii pasažierovi čo najlepšie. Na sedadle vodiča nechýba výškové nastavenie. Dĺžkové rozhranie volantu v oboch osiach dovolí celkom slušne usadiť na toto miesto postavy rôznych vzrastov.

Niekomu to vadí, niekomu práve naopak vyhovuje (mne) hlavová opierka, ktorá takmer lícuje s temenom hlavy tak, že ju nemusíte opierať v ležérnom sede. Na dlhé trasy to však nemusí byť pohodlné, vtedy pomáha posunúť si o stupienok viac dozadu operadlo alebo sedadlo.

Kia Rio Sedan 1.2 D-CVVT

Zadní pasažieri ťažia zo šírky vozidla, a vlastne aj výšky. Hoci sa tu nesedí tak dobre ako v Renault Fluence, aj tak dokáže Rio previezť bez väčších problémov trojicu urastených cestujúcich, minimálne na kratšie jazdy. Výhodou je tiež dostatok miesta v strede pre nohy, nakoľko tunel takmer nevyčnieva z podlahy. Napokon kufor s objemom 400 litrov dovolí zbaliť do svojich útrob bežnú batožinu. Nakladacia hrana a výrez sú tradične ako u všetkých sedanov troška v nevýhode oproti hatchbacku.

Kia zvolila opatrný nástup so sedanom na slovenský trh. Volíte z dvoch motorizácií s jedným základným stupňom výbavy Silver. My sme skúšali slabší motor 1.2 D-CVVT s päťstupňovým manuálom, ktorý vyjde budúceho majiteľa na 11 190€, to znamená, že si priplácate iba 200€ navyše, než v prípade päťdverového Ria s menším kufrom. Apropo, silnejší motor vyjde len o 700€ viac. Akceptovateľný príplatok, ale ako sedan jazdí?

Kia Rio Sedan 1.2 D-CVVT

Máte to celkom jednoduché. Atmosférický štvorvalec o výkone 62 kW rozhodne nenaplní ambície pretekára, ale tu sa bavíme o bežnom aute do rodiny. Bokom teda zrýchlenie a maximálna rýchlosť, ja som zvedavý na hluk a spotrebu paliva, prípadná dynamika je len čerešnička na torte.

Rio Sedan so základnou 1.2-kou zvláda bežnú jazdu v premávke, do polovice otáčok (3000)príliš neotravuje uši vodiča, no presne do tejto hodnoty z neho nevydolujete ani maximálny krútiaci moment 121 Nm (vrcholí až pri 4000), ktorý je potrebný na dosiahnutie agility vozidla. Čiže rozbehy na jednotke a dvojke bude počuť posádka celkom hlasno.

Kia Rio Sedan 1.2 D-CVVT

Ustálené jazdenie po meste a okresných cestách je už príjemné, nerušivé. Diaľnice opäť spôsobia hluk v kabíne, nielen z motorového priestoru ale aj od podvozka. Odvaľovanie pneumatík na hrubom asfalte počujete už od rýchlosti 100 km/h, pri diaľničnom tempe to nemá nič spoločné s pohodlným cestovaním, hoci aspoň aerodynamika je v norme na danú triedu.

Kórejský sedan nekúpite na Slovensku s naftovým motorom, máte tu len náš testovaný agregát, prípadne výkonnejší 1.4 CVVT. Z toho vyplýva, že konzumné nároky by mal radšej krotiť, aby sa záujemcovia nerozhodli pre konkurenciu. Avšak, vieme všetci veľmi dobre, že z daného výkonu nemožno hovoriť o úspore, pokiaľ budete chcieť zajazdiť najlepší čas z Bratislavy do Košíc. Daná motorizácia 1.2 D-CVVT je stavaná na prímestské presuny, kde jej apetít v reáli nepresiahne šesť litrov. Rýchlostné cesty a diaľnice už pripravia Rio Sedan o 7 až 8 litrov paliva, podľa počasia a zaťaženia auta.

Kia Rio Sedan 1.2 D-CVVT

Vodič, ktorý mal možnosť odskúšať si Škodu Rapid a sú pre neho dôležité jazdné vlastnosti, tomu zrejme Rio Sedan nevyčarí úsmev na tvári. Slováci zvyknú byť často za volantom nervózni, radi predbiehajú a „myšičkujú“, pomaly na taliansky štýl, čo síce neschvaľujem, ale je to realita. Preto často vyberajú autá so strmým riadením a tvrdším podvozkom.

Takýmto typom nebude vyhovovať Rio Sedan, je z opačného cesta. Jeho riadenie má miernu vôľu, posilňovač nastavili Kórejci príliš citlivo, takže na rovnej ceste často korigujete smer jazdy a na zmenu nereaguje okamžite. Inými slovami, Rio Sedan sadne pre flegmatikov, ženy a starostlivých otcov, ktorí uprednostnia pokojnú jazdu, pred hazardnými manévrami často končiacimi v kmeňoch stromu.

Kia Rio Sedan 1.2 D-CVVT

Každé negatívum sa dá nahradiť i pozitívom a to je u Ria Sedan filtrovanie nerovností a celkové pruženie. Spolu s pneumatikami s vyšším profilovým číslom jazdí po cestách hladšie ako konkurencia, dalo by sa to prirovnať k Dacii Logan, akurát, že Rio Sedan je krajší s kvalitnejším interiérom a dozaista lepšou predispozíciou, že interiérové komponenty nebudú vŕzgať po 30 tisíc kilometroch.

[adsense]

Kia Rio Sedan sadne výborne do rúk bežného motoristu, ktorý si nepotrpí na to, čo má auto pod kapotou alebo ako veľmi dobre jazdí medzi kužeľmi. Tu rozhodujú dizajnové sympatie auta spolu s kvalitou interiéru, dobrý priestorom, cenou a v neposlednom rade výbavou, kde si za príplatok viete kúpiť azda len metalízu a automatickú prevodovku. Tempomat tu nedokúpite, ale zato tu je celý rad bezpečnostných prvkov v štandarde.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 8
Zdvihový objem (cm3) 1248
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 62 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 121 / 4000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 13,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,3 / 4,2 / 5,0
Spotreba počas testu (l/100km): 6,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4370 / 1720 / 1455
Batožinový priestor - min./max. (l): 400 / -
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1 137 - 1 199 / 423 - 361

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.