Celkom logické, nie? Mužská skupina zákazníkov kupujúcich rodinný van určite viac ocení dobrú ovládateľnosť a ženy si potrpia na odkladacie priestory, keďže pre dve-tri deti treba mať pripravené množstvo drobností nevyhnutných počas cestovania (fľašky, hračky a pod.). Dizajn sa stáva už len čerešničkou na torte.
Carens pôsobí celkom novodobo, hoci nepopiera veľmi úzke príbuzenstvo s ostatnými modelmi, hlavne Vengou a cee´dom. Proporcie vozidla sú vyrovnané a dynamické. Keď už musí toto auto kupovať nejaký muž, poteší ho fakt, že Carens nevyzerá príliš žensky a dá sa používať ako podnikateľský van s reprezentatívnym vzhľadom a lá Seat Alhambra za prijateľnejšiu cenu.
Každý príchod novej generácie automobilu znamená zväčša nárast jeho mier vo všetkých smeroch, to ale nie je prípad nového Carensa, ten sa totiž trocha skrátil, akurát pridal na veľkosti rázvoru podstatných 5 centimetrov, čím sa zväčšil priestor v kabíne.
[adsense]
Dostávam sa dovnútra a prvé mierim k pracovisku vodiča, teda za volant, pred štartovaním uznanlivo prikyvujem hlavou nad spracovaním palubnej dosky. Veľké tlačidlá, mäkké plasty a úhľadné zlícovanie komponentov. Tu panuje ergonómia, nebude potreba brať do ruky návod na obsluhu, ani pri ovládaní dotykového displeju s navigáciou. Ale podobné pocity som si odniesol už z iných modelov značky, hľadám niečo odlišné, rozdiely nenechali na seba dlho čakať.
Kórejci sa pohrali aj s takými detailmi ako je posed za volantom, miera nastavenia a praktickosť. Za volantom sedíte o niečo vyššie ako v cee´de, to vám zaručuje dobrý výhľad z vozidla, možno len masívne bočné A-stĺpiky vytvárajú slepý uhol. Nastavením posedu dlho času nestrávite, ide to jednoducho a akosi úplne intuitívne. Razom ste pripravení na jazdu, volant sa dobre drží, ruka presne zapadne do rukoväte radiacej páky. Miesto negatív ma pohltili iba pozitívne dojmy. Kamkoľvek pozriem, vidím veľké odkladacie schránky, pohodlnú posuvnú lakťovú opierku a bohatú výbavu.
Zadní pasažieri, či už malé ratolesti, alebo odrastené deti a svokra, sa nemajú načo sťažovať. Sedia na troch plnohodnotných sedadlách s nastaviteľným sklonom operadla aj posuvom. Radosť vám dozaista bude robiť jednoduchá manipulácia skladania sedadiel, potom zo základných 536 litrov vydolujete obstojných 1694 litrov s rovnou podlahou. Za príplatok 650€ sa dá doobjednať tretí rad sedadiel, to pre prípad, že ste boli príliš plodný pár a päť miest nestačí. Vzhľadom na priemerný základný objem kufra si myslím, že tretí rad sedadiel je naozaj určený max pre deti a nie dospelé osoby.
O výbave nemám vo zvyku moc písať, Kia Carens však obsahuje zaujímavé vymoženosti nie tak celkom typické pre tento segment. Dokáže vás varovať pred neželaným opustením jazdného pruhu, vyhriať alebo schladiť v kožených sedadlách a dokonca vie sám zaparkovať pomocou parkovacieho robota, je jedno, či máte manuálnu alebo automatickú prevodovku. Na Kórejca veľmi slušné!
Ponuka motorizácií sa po uvedení na trh pred letom 2013 nerozšírila, pod kapotu sa montuje jeden zážihový agregát 1.6 GDi naladený na 99 kW a jeden naftový štvorvalec 1.7 CRDi s dvoma výkonmi 85 kW resp. 100 kW. Ten silnejší sme si otestovali s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, v opcii je preň pripravený aj šesťstupňový automat.
Z Carensa nemá byť pretekár na cestách, ale aj tak dané výkony sú na dnešnú dobu len priemerné. Ono je pravda, že jazdiť s deťmi na palube ako na Slovakia Ringu s hot-hatchom zrejme nikto praktizovať nebude, no zopár koníkov na bezpečné predbiehanie predsa len chýba aj tej najvýkonnejšej motorizácii 1.7 CRDi. Cítiť to vo veľa predbiehacich manévroch, kedy máte k dispozícii pomerne málo otáčkového pásma, pretože motor začne razantne pridávať niekde po 2200 ot./min. a presne o tisíc vyššie už v záťahu poľavuje a po 4500 ot./min. sa plazí ručička otáčkomera len z povinnosti.
Zasa, keď sa pozriem na motor ako na bežného pracanta, ktorý má primárne previezť osoby a batožinu, pričom je jedno za aký čas, tak nemám čo vytknúť z hľadiska hlučnosti a spotreby. Obe skúmané veličiny sa prejavili za prednosti agregátu. Ani v tých najvyšších otáčkach sa hladina hluku motora 1.7 CDRi do kabíny nedostáva, za to veľká pochvala! Čo sa týka spotreby, je to tiež veľmi pekné číslo. Na konci testu po 1200 km svietilo na palubnom počítači priemer 5,4 l/100 km, mne po výpočtoch a tankovaní vyšlo 5,7 l/100 km.
Presne ako som načrtol, Carens kašle na rýchlosť a teda podvozok absolútne stačí, respektíve prevyšuje výkon motora, nebojí sa náklonov ani dákych strmých vybočení. Skôr by vás malo zaujímať tlmenie a miera komfortu na cestách, i tých našich slovenských. Od nového auta, ktoré ma len necelých 20 000 km a sedem ročnú záruku nečakajte nič zlé. Komfort pruženia je primeraný na triedu, občas si na vlnitej ceste pokolíše, avšak so stabilitou by nemal byť problém. Prekvapí tuhosť karosérie, v interiéri komponenty nevŕzgajú.
Za cenu 16 900€ vidím Kiu Carens ako výborného rodinného spoločníka plniaceho každodenný stereotypný program. Nestratíte sa s ním ani na dlhých cestách akurát pozor na slabšie motorizácie!
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1685 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 100 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 330 / 1750 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 191 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,4 / 4,7 / 5,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4525 / 1805 / 1610 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 536 / 1694 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1417 / 693 |