O Renegade však dnešný test nebude, ten som prevetral hneď niekoľkokrát v rôznych kombináciách pohonu, motorov a prevodoviek. Ukázal, že hoci pochádzal z rovnakej podvozkovej platformy ako Fiat 500X, ponechal si vrodené DNA ostatných modelov Jeep. Týkalo sa to aj samotného stvárnenia dizajnu. Druhým modelom, ktorý spadal pod vývoj a dozor Talianov, sa stal o niečo väčší brat Compass.
Dizajn druhej generácie Compassu je, podľa môjho subjektívneho pohľadu, mimoriadne vydarený. Stopercetne krajší od predchodcu a zároveň prišiel s mohutnejšou stavbou karosérie. Výzor prednej masky nezaprie príbuzenstvo s modelom Grand Cherokee. Od neho je však podstatne menší, kompaktnejší. Perleťová biela farba sa zdá byť ideálna pre daný testovací model, ktorý je stavaný prevažne na cesty a až potom do terénu. Pre adrenalínovejších zákazníkov je k dispozícii verzia TrailHawk.
Aj táto novinka od Jeepu je verná netradičným prvkom rozsiatych po celom aute, ktoré zobrazujú bohatú minulosť automobilky. Tak, napríklad na vnútornej strane veka batožinového priestoru sú hneď dva odkazy v podobe odtlačkov prednej masky legendárneho Jeepu Wyllis. Pri pedáloch sa nachádza gumená opierka na nohu s čiarovým kódom, čo je vlastne morzeovka štyroch slov – Snow, Sand, Rocks, River, teda sneh, piesok, rieka a kamene. No a netreba tiež zabudnúť na jašteričku pri stieračoch. Áno, jašteričku... ani ja nechápem, ale dávam palec hore!
Compass vychádza z predĺženej platformy Fiatu 500X, no v interiéri je len máločo z neho vidieť. Identita sa dá rozoznať len z niektorých tlačidiel, inak pred očami vodiča sídli robustná palubná doska s centrálnym dotykovým displejom zabudovaným v stredovej konzole. Väčšinou tieto displeje zhrniem v jednej vete a spomeniem, že nie som zástancom tohto riešenia. Tu však nemám značné výhrady k obsluhe, nakoľko má obrazovka dobrú odozvu a vyspelú grafiku. Okrem klasických volieb ako je rádio, navigácia, či klimatizácia, si viete prezerať informácie z terénu. Uhol natočenia kolies, stopky na zrýchlenie z 0 na 100 km/h, či dôležité informácie o stave vozidla a teplote kvapalín.
Kompaktnejšie rozmery karosérie Compassu dovoľujú usadiť dovnútra štyroch, až piatich pasažierov. Vodič sedí o niečo vyššie nad vozovkou, no výhľad z vozidla stačí akurát na bežné cesty. V terénnom prostredí mi prekážali masívne predné A-stĺpiky a nedostačná výška sedenia. Vzadu vydržia dvaja dlhú cestu bez problémov, v trojici je to o niečo menej pohodlné, ale stále lepšie ako v iných konkurenčných SUV. Batožinový priestor s objemom 438 litrov nie je žiadne terno, ale stačí na zbalenie batožiny pre všetky prepravované osoby.
Náš testovaný kúsok poháňal preplňovaný benzínový agregát 1.4 MultiAir, z ktorého vydolovali Taliani slušných 170 koní. Tie cválali na všetky štyri kopytá cez elektronicky riadenú sústavu náhonu označovanú Jeep Active Drive, pričom o radenie sa postarala deväťstupňová automatická prevodovka ZF. Kedysi by ste si povedali, že je to zvláštna kombinácia do SUV, no napríklad pre Nemcov jediná možnosť ako sa dostať s autom do niektorých miest. U nás takéto opatrenia štát ešte nevydal, no napriek tomu by mohla byť pre viacerých daná kombinácia zaujímavá.
Štvorvalec sa vyznačuje ozajstným tichým chodom v nízkych otáčkach od studeného štartu až po rozjazdy alebo bežné zrýchlenie. Vďačí tomu práve kvôli deväťstupňovej prevodovke, pretože ho drží, v rámci možností, na nízkych otáčkach. Zároveň však, prevodovka nie je dostatočne rýchla na reakcie plynu, čo má za následok zhoršenú jazdnú dynamiku. V meste som dokonca párkrát pocítil, pri preradení, kopance do sedadiel ako kedysi v starých autách s hydromeničom. Veľa stupňov je v tomto prípade dvojsečná zbraň. Prevodovka chce motoru dožičiť nízke otáčky a kultivovanosť, na druhej strane nie je s ním ideálne zladená a tak niekedy vodiča potrápi v bežných dopravných situáciách.
Pokiaľ budete chcieť z auta dostať maximum výkonu, odporúčam zvoliť manuálny režim radenia stupňov. Vtedy sa prebúdza potenciál síl motora naplno, kedy otáčky ochotne atakujú hranicu šestky na otáčkomere. Preradením síce stále dostanete mierny kopanec do sedadiel, ale aspoň motor riadne ťahá vpred. Spotreba sa pohybovala od 7,5 litra na sto kilometrov mimo mesta, do 9,8 litra na diaľnici. Vzhľadom na SUV s pohonom všetkých kolies a automatom to nie sú zlé hodnoty.
Druhá generácia Compassu jazdí na spoločnej podvozkovej platforme, ktorú využíva Fiat 500X a Jeep Renegade. Pruženie tu je nastavené dosť tuho, čo prispieva k lepším jazdným vlastnostiam na spevnených cestách, kde bude Compass väčšinu svojej existencie tráviť. Tlmiče si poradia s rôznymi druhmi nerovností s prehľadom aj vo vyšších rýchlostiach. Posádka tuhšie naladenie podvozka vníma ostrejšími otrasmi v kabíne, ale tlmenie nárazov je na špičkovej úrovni a v interiéri nič nevŕzgalo.
Americko-talianske SUV rozhodne nezaprie svoje terénne vlohy ani v cestnom kúsku. Testovaný Compass mal „iba“ elekronickú uzávierku diferenciálu náprav, ale so štyrmi režimami nastavenia. Prepínať sa dá medzi snehom, blatom, pieskom a automatickou voľbou, ktorá sa používa na bežnej ceste. Elektronika skutočne citlivo pracuje a hrá sa s prenášaním krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Vodič tak s Compassom prejde blatovou poľnou cestou aj na bežných pneumatikách a trúfne si na prudší výjazd kopca. Treba mať však na pamäti pomerne slabé nájazdové uhly. S predným nárazníkom som neraz obtrel jeho spodok o zem.
Pre koho je toto SUV vhodné? Pre človeka, ktorý potrebuje všestranné SUV na každodenné používanie, má vzťah k značke a taktiež mu nevadí pomerne vysoká cenovka. Dostane ale výborné auto s vyspelou technológiou a slušným priestorom.