Menu
  • Drevorubač ide na bál
    Drevorubač ide na bál
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Po dvoch rokoch si znova sadáme za volant Jeepu Grand Cherokee. automobilka spojila sily s Fiatom, čo sa prejavilo na novom šate. Okrem toho sme zaznamenali zmeny pod kapotou a najmä v prevodovke. Grand Cherokee je dokonalejší.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

V minulom roku bol Jeep celkom usilovný. Grand Cherokee totiž nie je jediný model automobilky, ktorý sa môže popýšiť inováciou. Dávnejšie sme testovali model Cherokee štvrtej generácie, a pár mesiacov na to prišla do predaja aj úplná novinka Renegate. To sú tri modely za jeden rok, pre takú značku ako je Jeep to znamená veľký obdiv. Preto ma zaujímalo, či sa prílišná snaha neprejavila na skutočnej kvalite.

Hranaté proporcie stavajú tohto svalovca do reprezentatívnej, prípadne skôr až rešpektovanej pozície. Keby ste postavili ku Grandu prednou maskou napríklad BMW X5, pochopili by ste, prečo taký rešpekt. BMW X5 je svalnatý kravaťák, ale Grand Cherokee predstavuje vypracovaného drevorubača, a keď sa postaví do svojej maximálnej výšky (dá sa nastavovať do štyroch pozícií), tak X5 sklopí uši a uvoľní mu cestu.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD AT

Grand Cherokee obliekol na seba novú flanelovú košeľu doplnenú o chrómové prvky, avšak ponechávajúcu stále charakteristické črty ako je gril so siedmimi mriežkami. Vyzerá to tak, že Taliani chceli dizajnovo docieliť efekt, že drevorubač sa chystá z lesa na bál, uznávam, že je elegantnejší, avšak stále dostatočne drsný.

Postupne sa dostávam na sedadlo vodiča. Pred očami sa mi predstavila prepracovaná palubná doska, v jej strede sídli centrálne multimediálne zariadenie na dotykové ovládanie. Analógové merače ostali iba po stranách informačného panelu za volantom, medzi ne sa nasťahoval ďalší digitálny displej zobrazujúci okrem rýchlomera aj podrobné informácie o vozidle.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD AT

Grafika a ovládanie si vyslúžili pozitívne hodnotenie. Troška z dobrého dojmu uberá kvalita spracovania. Hoci sú materiály na oko pekné, pri ich dotyku alebo za studena vŕzgajú. Dá sa to ešte zniesť oproti pazvukom vychádzajúcich od strechy, tá bola presklená, čím bola karoséria Grand Cherokee oslabená o tuhosť.

Ostatné ostalo po starom, prvky výbavy, či kvalitná audiosústava nadchnú užívateľa. V našej výbave Summit nič nechýba, priplácate si hádam iba za metalízu a DVD zostavu pre zadných pasažierov. Chcete viac konkrétností? Tak teda ku príkladu cestu vám uľahčuje radarový tempomat, zadok rozohrejú sedadlá  a ruky volant. Jazdu v teréne uľahčí sofistikovaný systém Quadra-Drive II.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD AT

Ťažko povedať, kam presne sa dá zaradiť Jeep Grand Cherokee, oproti konkurenčnej nemeckej trojici má jednoznačne navrch z terénnych vlastností, čiže by mu svedčal segment Off-Road, ale rozhodne sa nestratí ani na cestách. Jazdné vlastnosti sú o trošku horšie ako majú SUV automobily, je to dané hlavne váhou samotného vozidla (2,5 tony). Záleží tiež od výberu motorizácie, základ tvorí naftový trojliter CRD o výkone 140 kW, čo na váhu vozidla je veľmi málo. Určite do vhodnejšej alternatívy patrí nami testovaný výkonnejší trojliter CRD naladený na 184 kW. S ním atakuje Grand Cherokee z pokoja na stovku za 8,2 sekundy.

Šesťvalec zostal v podstate takmer nezmenený, akurát sa mierne navýšil výkon a pridalo na krútiacom momente o 20 Nm na konečných 570. Za studeného stavu sa prejavuje dosť hrubo, po zahriatí akustika klesá, no pri každom razantnom zrýchlení vykazuje labužnícke tóny. Škoda len, že v poslednej tisícke otáčok sa rozvibruje volant a vy máte pocit, že s autom niečo nie je v poriadku.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD AT

Sväto-svätá pravda je, že človek, ktorý si môže dovoliť vyfasovať z vrecka takmer 70 tisíc euro za túto mašinu, nemusí príliš počítať, koľko papá. Minimálne ho však poteší správa, že na čerpacích staniciach bude šetriť čas, pretože sa im častejšie vyhne. Jeep nahradil v tomto modeli archaický päťstupňový automat za modernú osemstupňovú prevodovku ZF. Radí hladko, na diaľnici pri 130 km/h vďaka nej motor pradie len 2000 ot./min. a potom aj nafta uniká z nádrže pomalšie. Počas testu som sa vedel pohybovať na 8,5 litra na 100 km. Samozrejme, iná by bola hodnota z dynamickej sféry, to som však netestoval. Grand Cherokee má rád predovšetkým terén a dlhé cesty. Nie serpentíny.

Jeep Grand Cherokee dostal modernejší vzhľad, novú prevodovku a o málinko výkonnejší trojliter. Teraz je dokonalejší, lákavejší a v podstate cenovo dostupnejší ako nemeckí premianti, ktorým by to v teréne pekne natrel. Komu sa páči, vrelo odporúčam.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 6 / 24
Zdvihový objem (cm3): 2987
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 184 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 570 / 2000
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 9,3 / 6,5 / 7,5
Spotreba počas testu (l/100km): 8,5
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4875 / 1943 / 1792
Batožinový priestor - min./max. (l): 782 / 1554
Objem nádrže (l): 93,5
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2447 / 502

Ceny

Základná cena: 47 300€
Cena verzie od: 66 300€
Cena testovanej verzie: 67 200€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook