Menu
  • Najkrajší Fiat
    Najkrajší Fiat
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Z jednej podvozkovej platformy neraz vychádzajú charakterovo identické vozidlá spolčených značiek. Takým príkladom môže byť Kia cee´d a Hyundai i30. Sú ale aj také značky, pri ktorých by ste na prvý pohľad technickú identitu nepovedali.

Fiat 500X 2.0 MTj 4×4 AT

Práve Jeep Renegade a Fiat 500X sú dva úplne rozdielne automobily. S jedným by ste sa pokojne už pre jeho drsný až nepekný vzhľad vybrali do náročného terénu. Na tom druhom budete obchádzať špinu na ceste, nieto terén, nakoľko pôsobí mimoriadne elegantne. Renegade máme veľmi dobre odskúšaný. V tejto recenzii sa pozrieme na jeho prezlečené talianske dvojča. Nebude to len o vzhľadových zmenách, no nimi začnem...

Fiat 500X 2.0 MTj 4x4 AT

Nový Fiat 500X dizajnovo vychádza z najmenšieho modelu 500, ktorý si doposiaľ drží výborné predajné výsledky v Európe medzi malými automobilmi. Mimo neho, existujú ďalšie tri varianty 500L, 500L Living a 500L Trekking. Nie sú to najkrajšie fiaty podľa môjho subjektívneho dojmu, avšak 500X sa mi skutočne páči. Radí sa medzi malé SUV alebo keď chcete, tak crossover, záleží ako si ho nakonfigurujete.

[adsense]

My sme testovali zrejme zatiaľ najdrahší model s pohonom 4x4, automatickou deväťstupňovou prevodovkou a bohatou nadštandardnou výbavou. To už sa dá považovať za SUV, ale môžete mať tiež 500X s pohonom len prednej nápravy, spriahnutý s manuálnou prevodovkou a slabším agregátom. Svetlá výška klesne z 179 mm na 162 mm, čiže pomerne veľké auto do mesta so stále vysokým podvozkom, rozumej Crossover.

Nápaditý elegantný vzhľad exteriéru s off-road lookom (viac plastových prvkov ako mestská verzia) sa prenáša dovnútra. Vítajú vás robustné predné sedadlá a pekná palubná doska doplnená o dotykový displej s navigáciou. Na prvý pohľad vidno, že nesedíte v lacnom fiate. Tvarovanie plastov je nielen štýlové, ale aj kvalitné.

Fiat 500X 2.0 MTj 4x4 AT

Vodič dostáva množstvo informácií o jazde priamo z palubného počítača zabudovaného do stredného najväčšieho kruhového budíka. Volíte si tu informácie o spotrebe, dojazde, stave vozidla, ale taktiež môžete sledovať prácu pohonu všetkých kôl, či turba. Rýchlomer je vľavo, menší, no dobre čitateľný. Audiofili sa budú tešiť zo sústavy Beats, ktorej prepojenie s externými zariadeniami zahŕňa AUX, SD slot aj USB.

Priestorové pomery vpredu vyhovujú akejkoľvek postave, no pozícia za volantom mi spočiatku prekážala. Musel som si zvyknúť na troška väčší priemer volantu. Po chvíli jazdenia bolo všetko v poriadku. Vzadu je to o poznanie horšie. Na hlavu chýbajú centimetre miesta už priemernej osobe (175 cm +) a kolená si za rovnako vysokým vodičom obtiera pasažier o operadlo.

Fiat 500X 2.0 MTj 4x4 AT

500X odbúra vaše zmysly spracovaním a vzhľadom, ale čomu sa čudujem väčšmi sú odkladacie priestory. V prvom rade je ich veľa. Veľkosť a dostupnosť patrí k ergonomicky najlepším. Celkom dobre je na tom samotný kufor. Vadí mi nakladacia hrana, malé piate výklopné dvere a široký lakovaný nárazník, ktorý normálne až láka odrieť ho nakladanou batožinou. Napriek tomu základný objem 350l a dvojité dno, ktoré zabezpečí v prípade zloženia zadných operadiel rovnú podlahu robí z tohto auta plnohodnotného cestovateľa.

Ako už bolo vyššie predstavené, jazdili sme na najvýkonnejšom modeli. Pod kapotou ukrýval dvojlitrový naftový štvorvalec o výkone 103 kW. Hneď na začiatku dojmov musím vyzdvihnúť výborné utlmenie motora. Mal som česť tento agregát testovať v iných modeloch značky, a nie vždy sa mohol pochváliť kultivovaným naladením. Dokonca sa dá posluchovo vyrovnať i Renagadu, ktorý mal šesťstupňový manuál. Automatická deväťstupňová prevodovka od firmy ZF pracovala ticho, jemne a rýchlo.

Fiat 500X 2.0 MTj 4x4 AT

Sila motora postačuje na model 500X. Vďaka krútiacemu momentu 350 Nm a nakope naskladaných prevodových stupňov sa s týmto autom odlepíte z miesta celkom svižne. Na bežné rozjazdy prevodovka používa často dvojku a hneď zaraďuje trojku. Na križovatkách pri odbočovaní som neraz videl, že už mala zaradený štvrtý prevodový stupeň. Deviatku hodí niekde na úrovni diaľničného limitu, vtedy točí motor len 2100 ot./min. Otáčky motora sú teda vždy čo najnižšie a to prispieva k dobrej spotrebe. Dokázal som jazdiť v priemere za 6,3 litra, no ide to i za menej aj za viac. Záleží ako veľmi budete tlačiť na plyn.

[adsense]

V podstate nemám výhrady ani k samotnej jazde. Už dávno som sa necítil vo fiate tak pohodlne, a či vôbec niekedy tomu tak bolo... Ono, o tomto aute sa vraví, že je malé, to asi kvôli tvarom, avšak na cestách s jeho jazdnými vlastnosťami ho prirovnávam skôr ku klasickému dospelému SUV. Vie si poradiť s nástrahami mesta (myslím tým kanále, retardéry, jamy, vyfrézované cesty..) v tichosti a komforte. To isté platí na diaľnici, pôsobí sebaisto vo vyšších rýchlostiach a aerodynamický odpor v kabíne nepočuť príliš hlasno.

Fiat 500X 2.0 MTj 4x4 AT

V tejto časti recenzie sa dostávam k porovnaniu s Renegadom. Elegantný Fiat 500X by málokto bral do terénu, avšak vedzte tiež, že aj samotný výrobca mal podobnú myšlienku. Veľmi dobre sa mu podarilo samotným naladením odlíšiť tieto dva modely, takže nemôžu byť konkurenčné voči sebe. Ten, kto bude chcieť Renegade, nekúpi si Fiat 500X a naopak. Ono, Talian je napríklad „ochudobnený“ o redukciu. Máte tu však tri režimy jazdy, tie základné a to prednohrab, automaticky pripájateľnú zadnú nápravu alebo fixnú uzávierku diferenciálu. Tiež tu nejde vypnúť stabilizácia, čo Renegade vie spraviť.

A jazda na nespevnených cestách? Klasický príklad bežného SUV. Vysoký podvozok dovolí prejsť cez hlbšie jamy, prudšie kopce a taktiež elektronika pomáha udržiavať smer jazdy v blatových cestičkách na potulkách lesom. Zabudnite na extrémy, potom budete s 500X spokojní!

Fiat 500X 2.0 MTj 4x4 AT

Čo dodať na záver? Páči sa mi! Je to asi prvý Fiat, ktorý urobil na mňa skvelý dojem od jazdy na Punto Evo 1.4 MultiAir. Oproti konkurencii má na vrch vďaka viacprvkovej zadnej náprave, spevneným pružinám a pod. Rozhodne je lepšie na tom ako Koleos, či Mokka.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1956
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 103 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 350 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 9
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,2 / 4,1 / 4,5
Spotreba počas testu (l/100km): 6,5
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4273 / 1796 / 1620
Batožinový priestor - min./max. (l): 350 / 910
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1495 / -

Ceny

Základná cena:
Cena verzie od:
Cena testovanej verzie:
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Instagram

Load More

Facebook