Tento malý zázrak uzrel svetlo sveta v sériovej podobe na frankfurtskom autosalóne. Hybrid v tomto prípade neznamená revolučný alternatívny pohon, ale dizajn. Veloster je akýsi hybrid, pretože nezapadá do žiadnej existujúcej karosárskej triedy. Vytvoril si svoju vlastnú triedu, „schyzofrenickú“. Z pravej strany vyzerá ako päťdverový hatchback, prípadne ako menšie CC, z ľavej strany sa podobá na dvojdverové coupé. Vynikajúci nápad! Nevšednosť je dnes oceňovaná. Z Velostera sa razom stal zaujímavý dizajnový a imidžový kúsok. V zelenej farbe neujde pohľadom a krásne diódové denné svetlomety patria k najpútavejším, aké som kedy videl. Ďalšou zásadnou výhrou k jedinečnosti automobilu prispieva anti-globalizácia exteriéru. Temer vždy býva identická s DNA iných modelov značky. Veloster má však originálne stvárnenú masku chladiča, ktorá nepripomína jediný model značky. Zadné a bočné partie sú bez debaty neopozerané. Zadok zdobí mohutný nárazník s hmlovými svetlometmi vpustenými po okrajoch. Tesne nad nárazníkom sa nachádzajú pomerne malé svetlomety, medzi ktorými si našlo miesto madlo na otváranie veka kufra spolu s firemným znakom automobilky. Boky vynikajú rozšírenými podbehmi a rozmernými diskami obutými do nízkoprofilových pneumatík. Treba dávať veľký pozor pri parkovaní k obrubníkom, pretože inak dopadnú rovnako ako v našom testovanom exemplári. Pravdepodobne niektorí kolegovci z branže nevedia odhadnúť vzdialenosť aj napriek parkovacím senzorom a cúvacej kamery integrovanej na štátnou poznávacou značkou.
Veloster je koncipovaný ako štvormiestny automobil, no počtom dverí a veľmi nepohodlným posedom na zadných sedadlách odrádza nejedného spolujazdca sedieť vzadu. Mojich skromných 178cm výšky sa dozadu natlačilo len tak tak, pritom som mal pocit stiesnenosti v každom smere. Vpredu sa dobre cítia postavy rôzneho vzrastu. Obopínajú ich kožené sedadlá s primeranou bočnou oporou. Sedadlo vodiča je plne automatické a ponúka slušnú mieru nastavení. Posádka sedí takmer pri zemi. Preto menej ohybní ľudia budú mať problém nasadať, či vysadať. Predné bočné dvere uľahčujú nástup veľkým uhlom otvorenia. Vnútri človeka poteší interiér s modrým podsvietením ovládačov a veľkým displejom dotykovej navigácie.
Jej obsluha je v skutku jednoduchá a pochopiteľná. Nematurovali sme nad nadstaveniami trasy, audiosystému, či klimatizácie. Je totiž identické s ostatnými modelmi, a teda pre nás už intuitívne. Na tento skvostný „hybrid“ mi však prekážala len priemerná inštalovaná audiosústava. Prijal by som lepšie ozvučenie. Imidžový Veloster skrýva zopár vhodných odkladacích priestorov na drobnosti. Napríklad pri stropnom svetle si nájdu miesto slnečné okuliare. Objem batožinového priestoru na danú triedu celkom ujde, avšak nakladanie predmetov doň skrz pochopiteľne vysokú nakladaciu hranu, môže byť nepohodlné. Veloster dokonca ponúka sklopenie sedadiel, kedy slúži podľa nás účelnejšie. Drobnostiam odloženým v kufri zamedzí „cestovanie“ praktická sieťka. Využil som ju pri preprave notebooku.
Najväčším sklamaním vo Velosteri je zatiaľ jediná ponúkaná benzínová motorizácia 1.6 GDi. Mali sme česť vyskúšať si ju pred rokom v ix35-ke, a teda vedeli sme, že nebude ohurovať výkonom. Naše predsudky sa potvrdili. Motor ťahá trošku razantnejšie až po prekročení 4000ot./min. Ani vtedy však neposkytne priklincovanie do sedadiel. Ide skôr o mierne dynamické zrýchlenie. Veľmi pevne veríme, že v budúcnosti Hyundai poskytne viacero alternatív pohonu, pretože inak bude Veloster prioritne určený vodičom so vkusom, ale averziou voči rýchlosti. Táto kombinácia vodičov nezahŕňa veľké percento populácie, čo sa môže negatívne podpísať na predajnosti automobilu. Srdce pod kapotou našťastie má aj priaznivé stránky. V prvom rade ide o kultivovaný prejav, u zážihových motoroch v dnešnej dobe nič nezvyčajné. Ďalej naladenie zvuku navodzuje pocit športového automobilu, chýba k nemu primeraný záťah. Malú nevýhodu vidím aj v spotrebe. Motor GDi je síce vybavený ekonomickými prvkami ako sú indikátor ideálneho prevodu, šesťstupňová prevodovka, či Start/Stop systém, no spotreba 7,7 l/100km moc neoslní peňaženky na čerpacích staniciach. Dobrou správou pre fanúšikov tohto nového modelu zostáva kvalita spracovania technických súčastí a naladenia podvozku ako to u novodobých modelov poznáme. Jazdu vo Velosteri neznepríjemňujú pazvuky v interiéri pri prejazdoch cez nerovnosti. Podvozok je prijateľne pritvrdený a dodáva pocit bezpečnej stability vo vyšších rýchlostiach na okresných cestách. Naladenie znesie výkonnejší motor a drsnejšie zaobchádzanie.
Štýlová novinka od Hyundaiu patrí medzi najzaujímavejšie autá súčasnosti, k dokonalosti novinky chýba výkonnejší agregát. Potom bude Veloster hrozbou pre iné konštrukčne podobné imidžovky.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 103/6300 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 167/4850 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 201 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,1/5,3/6,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4220/1790/1399 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 320/- |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1260/440 |