Automobilka Hyundai sa vrátila pri treťom pokračovaní svojho kompaktného SUV k pôvodnému názvu Tucson, ktorý uzrel svetlo sveta v roku 2004. Jeho následník ix35 bol tak prevratný v dizajne aj smerovaní, že jeho premenovanie v Európe sa považovalo za správny krok. Vyzerá to však tak, že Hyundai sa nevie rozhodnúť, ktoré z týchto označení má používať radšej. V tretej generácii je Tucson opäť úplne nový, no nie už taký extravagantný.
Je pekný, možno až krásny. Rozhodne sa mi páčia jeho elegantné a nevtieravé línie viac dvojička Kia Sportage, ktorá to exteriérom, podľa mňa, prehnala. Tucson mierne narástol, čo prispelo logicky k väčšiemu priestoru pre posádku. Na exteriéri poznať tiež robustné tvary a letmý pohľad naň vyvoláva pocit, že sa pozeráte na chudší Hynduai SantaFe. Za volant sa hodia obe pohlavia, stačí si zvoliť správnu farebnú kombináciu. V prípade nášho Tucsonu s ružovkastou metalízou si hľadalo cestu viac k ženskej populácii.
Najväčším prekvapením bol pre mňa interiér. Píšem o novej, tretej generácii kompaktného SUV. Čakal by som teda, že palubná doska pôjde viac s dobou. Modré podsvietenie, klasické čierne digitálne číslice, grafika palubného počítača aj samotný osempalcový dotykový displej multimediálneho systému nejakú dobu poznám zo starších modelov značky. Na druhej strane, opäť iné slovo ako pekný ma nenapadá. Všetko má svoje miesto, nič nie je rušivé, akurát si myslím, že interiér zostarne podstatne rýchlejšie ako ten nadčasový v predchodcovi ix35.
Chválim béžové farebné prevedenie. Vďaka nemu som sa cítil veľmi útulne a v luxuse. Musíte byť však ako medvedík čistotný. Na béžovej je vidieť každý fľak. Aj náš testovací exemplár stačil niekto na zadných sedačkách pokrstiť od nejakej presnejšie nezistenej tekutiny. V modernom SUV dokúpite alebo rovno dostanete v základe bohatú komfortnú, aj bezpečnostnú výbavu. Nimi sa rozumejú napríklad aktívny asistent udržiavania vozidla v pruhu, parkovacia kamera (v noci zrnitý obraz, takmer nepoužiteľná), či parkovací robot.
Hoci je Tucson kompaktné SUV, o priestore pre posádku sa nedá hovoriť ako o kompaktnom. Miesta je celkom na rozdávanie. Skôr batožinový priestor by si zaslúžil aspoň o 50 litrov väčší objem, tých 488 v základne stačí, ale je to len priemer v danej triede. No a potom veľká vďaka patrí k držiakom na nápoje, všeobecne. Tie vo dverách vpredu pojmú litrovú PET fľašu, a vzadu pollitrovú. Môžem potvrdiť, že toto SUV spĺňa z hľadiska praktickosti vysoký štandard na dlhé cestovanie.
Nami testovaný naftový motor 1.7 CRDi tvorí spodnú ponuku ponúkaných motorizácií. S manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, predným pohonom a výkonom 85 kW nebudete patriť k rolovačom asfaltu. Napriek tomu si myslím, a vlastne z vlastnej skúsenosti viem, že Tucson rozhodne nie je subjektívne lenivý. Papierové zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,7 sekundy neberte celkom vážne. Auto má výhody v krútiacom momente, ktorý dosahuje 280 Nm už od 1250 ot./min.
Je to poznať. Tuscon sa naozaj zberá veľmi rýchlo od spodných otáčok a celkom živo akceleruje až k 4000. To znamená, že predbiehanie na okresných cestách dokážete v mnohých prípadoch zvládnuť na treťom prevodovom stupni, teda bez prerušenia výkonu preradením. Nespornou výhodou štvorvalcového pracanta bola tiež spotreba. Priemer sa udržal na 6,7 litra na 100 km/h. Namerané z Bratislavy do Žiliny po D1, a potom späť po okresných cestách cez Rajecké Teplice až na Prievidzu.
Práve pri Žiline sa nachádzajú Súľovské skaly, ktoré sa stali terénnym testovacím rajónom pre nášho Tucsona. Áno, je to síce predokolka, to však nič nemení na fakte, že s ním občas nezájdete aj na rozbité výmoľové lesné cesty. Tu sa ukázala elektronika v pravej tvári. Pekne citlivo reagovala na každý preklz kolies pri výjazdoch do kopca. S Tucsonom prejdete viac, než si myslíte. Má dokonca asistent zjazdu z kopca a uzávierku diferenciálu na prednej náprave. Keď sa ocitnete úplne v prdeli, dá sa vypnúť trakčná kontrola a môžete sa pokúsiť vyhrabať napríklad z blata.
Ak si čítate túto recenziu celú, zrejme ste už z textu pochopili ako veľmi mi Tucson vliezol pod kožu. Je to tak. Momentálne je u mňa medzi dostupnými kompaktnými SUV na prvom mieste. Ešte aj naladenie podvozka je príjemne vyvážené. Celkovo hodnotím Tucsona ako jedno pekné, vyvážené a dostupné SUV.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1685 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 85 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 280 / 1250 - 2750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 176 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 13,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,4 / 4,1 / 4,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4475 / 1850 / 1680 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 488 / 1478 |
Objem nádrže (l): | 62 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1350 / 650 |