Bez okolkov sa priznávam, že dizajnový smer nazvaný „Fluidic Sculpture“ mi imponuje pri každom testovanom modeli. V prípade Hyundai SantaFe ide viac-menej o elegantné auto s maličkou štipkou dynamiky. Je to pekne vyvážené veľké SUV, ktoré nechce na sebe zvýrazňovať extrémnu extravaganciu, no taktiež nebude pre majiteľa hanbou.

Hyundai SantaFe 2.2 CRDI AWD AT

Základom faceliftu bolo nič nepokaziť, s ničím neexperimentovať a zvýrazniť jeho základné črty. To znamená, inováciou prebehla hlavne predná maska vozidla, kde sú nové svetlomety, nárazník a LED denné svietenie. Zadná časť je skutočne len máličko vyretušovaná. Postrehnete nové svetlomety s rovnakým dizajnom, ale zato súvislými pásmi LED, miesto prerušovaných. Ostatné zmeny si môžete lepšie prezrieť preklikom na starší redakčný test SantaFe.

IMPA DK_Hyundai_1

Vnútri si zahrajme hru „Nájdi desať rozdielov oproti verzii pred faceliftom“. V skutočnosti neviem, či ich vôbec toľko je. Z hľadiska kvality spracovania alebo krásy, nemám výhrady. Robustná palubná doska sa mi páči, dokáže svojím vzhľadom zaujať a skutočne tu z výbavy Premium cítiť dávku luxusu.

Hyundai SantaFe 2.2 CRDI AWD AT

No, Kórejci to nevyhrali moc s ergonómiou. Tu by sa dalo povedať, že je to skôr krok nazad. Tlačidlo vyhrievania volantu je nezmyselne umiestnené vľavo pod ním v nedohľadne a vodič ho musí medzi spleťou ďalších hľadať. To isté platí pri voľbe jazdného režimu, ktorý je tam umiestnený spolu s inými. Na druhej strane chválim mimoriadne štedrú výbavu. V najvyššom stupni dostanete v štandarde napríklad radarový tempomat, ventilované sedačky alebo panoramatické strešné okno. Nehovoriac o výbornej audioaparatúre, kožených sedačkách, či množstve asistenčných bezpečnostných systémov.

Veľkým lákadlom pre zákazníka bol vždy priestor pre cestujúcich. Práve tretia generácia prišla s dvoma karosárskymi variantmi. Grand SantaFe ponúka až sedem miest na sedenie. Ten nami testovaný model bol kratší, avšak pre piatich ponúka skutočne komfortné cestovanie aj na dlhé trasy. To je podmienené napríklad aj tým, že zadná lavica sa dá posúvať pozdĺžne a operadlá sklápať. Vedel by som si predstaviť nočné cestovanie k moru, ktoré by počas spánku prešlo rýchlo a komfortne.

Hyundai SantaFe 2.2 CRDI AWD AT

Z ponuky motorov som vyskúšal ten najvýkonnejší dodávaný s automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Na internete sa dočítate z iných recenzií, že je to najväčšie sklamanie tohto auta, pretože automat je staršej výroby a motor s výkonom 200 koní nepostačuje. A to ešte sem dodávajú o 50 koní slabší agregát. Aký je asi potom ten, keď tento sa zdá byť poniektorým „testerom“ slabý?

Priatelia, nenechajte sa zmiasť. V skutočnosti je to asi takto. SantaFe je veľké a luxusné SUV. V dnešnej dobe sa rozmáha fenomén, že poniektoré prémiové automobilky chcú z veľkých „tankov“ spraviť atlétov, ktorí prekonávajú kľukaté cesty ako antilopy. Pomáhajú si objemnejšími a výkonnejšími motormi.  Pred zákrutách sa s nimi potom o to ťažšie brzdí a máločo viac si dovolia ako SantaFe. Výnimkou je možno BMW X5 M50d, ale to sme úplne v inej cenovej relácii

Hyundai SantaFe 2.2 CRDI AWD AT

Náš testovaný kórejský koráb je prispôsobený hlavne na pokojnú jazdu mestom, komfortnú jazdu na okresných cestách alebo dynamickú jazdu po diaľnici. A verte mi, že štvorvalcový naftový motor 2.2 CRDi aj so staršou automatickou prevodovkou nie sú žiadnym problémom. Práve naopak, krásne si rozumejú v rôznych situáciách. Na cestách, kde je to povolené alebo možné sa rozhýbe v slušnom tempe na dvestovku a dokáže ju bezpečne udržiavať.

Výkonový deficit som rozhodne nepocítil ani pri predbiehaní viacerých pomalších áut na okresnej ceste. Automatu možno trošku trvá, kým sa spamätá a podratí, na druhej strane, no viete si pomôcť manuálnym podradením a potom už SantaFe ochotne ťahá po maximálne otáčky. Pár negatívnych ohlasov od „testerov“ padlo ešte na spotrebu. Ale to viete, keď máte jednu nádrž k dispozícii grátis v rámci testu, budete jazdiť ekonomicky? Nie. Potom sa adekvátne zdvihne priemerná spotreba aj na 11 – 12 litrov nafty.

Hyundai SantaFe 2.2 CRDI AWD AT

Ja som vedel celkom s prehľadom držať spotrebu na uzde. V priemere sa mi podarilo zajazdiť po skoro 700 kilometroch za 8,5 litra na 100 km/h. Uznávam však, že som SantaFe extrémne nenaháňal. Súvisí to totiž s nastavením podvozka aj charakterom vozidla. Šantenie na tomto veľkom SUV mi moc nešlo a skôr ma znechucovalo, pričom som si jazdu neužíval. Viac mi išla rola 40 ročného muža, podnikateľa, ktorý nereže zákrutu za zákrutou ako rally jazdec, ale užíva si komfort auta, počúva slušnú hudbu, prípadne cez Bluetooth konektivitu vybavuje pracovné rozhovory.

Premiestňovanie z bodu A do bodu B v takomto štýle sa mi veľmi páčilo. Auto krásne filtruje terén vozovky a nepúšťa dnu príliš veľa pazvukov od nárazov tlmičov. Je tu ešte druhá stránka vozidla. SantaFe môžete mať okrem pripájateľného zadného pohonu aj s uzávierkou diferenciálu. Spolu so svetlou výškou 180 mm bezpečne prejdete ľahším terénom a nedá sa zahanbiť ani na prudkých výjazdoch, či zjazdoch.

Hyundai SantaFe 2.2 CRDI AWD AT

Verdikt? SantaFe je po facelifte stále to isté kórejské SUV, o niečo krajšie a modernejšie na pohľad. Čo sa týka schopností motora, prevodovky, či pohonu... rozhodne si nekúpite lenivca, ale ani nečakajte športovca. Nato sú iné segmenty, dokonca aj v Hyndai taký ponúka. Za primerane slušné peniaze dostanete luxusné, pekné auto so statusom.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 2199
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 147 / 3800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 440 / 1750 - 2750
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 203
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,8 / 5,9 / 6,6
Spotreba počas testu (l/100km): 8,5
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4700 / 1880 / 1690
Batožinový priestor - min./max. (l): 585 / 1680
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1757 - 1890 / 678 - 545

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.