Na začiatok testu rozoberme túto problematiku, aby bolo jasné, prečo sa oplatí popremýšľať nad SUV ix35 s benzínovou atmosférickou 1.6-kou a pohonom len jednej nápravy. Automobily s karosériou SUV (športovo úžitkové vozidlá) sa stali trendom pred desiatimi rokmi, kedy ich ponúkali len niektoré značky, ako napríklad Toyota s modelom RAV-4. Zákazníkom sa páčili úžitkové vlastnosti vozidla. Je veľké, priestranné, budí dojem menšieho off-roadu a pritom z veľkej časti najviac zaujme dizajnom. Až potom, čerešničkou na torte, sa ráta pohon všetkých štyroch kolies, s ktorým samozrejme zvládne auto viac, ako prednokolka. Takto nejako to vyzeralo pred desiatimi rokmi. Dnes si však zákazník uvedomuje, že do terénu zájde len občas, alebo vôbec, ale pritom sa nechce vzdať automobilu typu SUV. Ja by som chcel vidieť človeka, čo si kúpi Audi Q7 Quatrro za tri mega a bude s ním jazdiť po teréne vkuse. Predný náhon v SUV je vlastne akýmsi oslobodením niečoho, čo v skutočnosti nepotrebujete a nebudete tak zbytočne platiť mastné eurá za komplikovaný pohon, prípadne vysokú spotrebu. Hlavne, ak sa pohybujete prevažne v meste a nížinách. Konkrétne v prípade Hyundai ix35 to znamená úsporu 5400€ pri kúpe 1.6 GDi 4x2 Comfort (18 299€) oproti 2.0 CRDi 4x4 Comfort (23 699€) so zrovnateľným papierovým výkonom a výbavou. To už stojí za popremýšľanie, nie?
Kórejci patrili donedávna medzi posledných výrobcov, ktorí LEN vyrábali automobily a nepútali svet dizajnom, či technológiou. Hlavný dopyt bol orientovaný na domáci trh. Modely s označením "i" a "ix" však nenechajú pokojne spať Európanov, či Američanov. Náš testovaný model ix35 dostal svieži dizajn, vyžarujúci štýl a osobitosť značky. Zdieľa športový a energický vzhľad, no súčasne komfortný a uvoľnený. Páčila sa nám výrazná krivka po bokoch karosérie tiahnuca sa vrchom predných blatníkov dočasne ponorená pod spätnými zrkadlami a opäť sa vynorí od zadných bočných dverí a stráca v pretiahnutých zadných svetlometoch. Ak porovnáme starší model Tuscon a ix35, neostal kameň na kameni. Podobne milo prekvapí i spracovanie interiéru. Tu sa do popredia dostáva spomínaná priestrannosť a veľkosť menšieho off-roadu spôsobená vyšším posedom za volantom. Vodič aj spolujazdci majú k dispozícii miesto na rozdávanie do každého smeru, navyše zvolená kombinácia látky a koži sedadiel vyvoláva exkluzivitu drahších vozidiel. Pokiaľ vaše srdce nie je spokojné, študujte cenník a zistíte, že pri najvyššom stupni výbavy v danej motorizácii (Style) dostanete v štandarde vyhrievanie všetkých (!) sedadiel. V zime k nezaplateniu! Počas týždňového jazdenia sme nemali zásadné výčitky k ergonómii sústavy tlačidiel na stredovom paneli, avšak, čo nás priam vytáčalo bolo umiestnenie tlačidla palubného počítača na absolútne nelogickom mieste naľavo od budíkov. Nielenže je malé a bez podsvietenia, ale aj poloha štvorramenného volantu zakrýva výhľad naň. V praxi to znamená nemotorné hľadanie tlačidla ľavou rukou, čo počas jazdy nemusí byť bezpečné, pretože to dosť vodiča rozptýli.
Konečne sa dostávame k motorovej jednotke. Snáď som vám na úvode väčšinu skepticizmu k motoru vymietol z hlavy náznakom, že má rovnaký papierový výkon ako naftová verzia 2.0 CRDi. Žiaľ, tú sme zatiaľ neskúšali, no určite sú si motorizácie od seba odlišné a nielen typom paliva, ktoré sa do nich tankuje. Benzínový motor 1.6 GDi patrí medzi základ ponúkaných motorizácií, čiže nemožno od neho čakať zázraky, no výkon 99kW sa nám zdal v podstate vyvážený. Má dve tváre, ako každý motor bez turba. Maximálne ekonomickú tvár, kedy jazdíte často aj pri 50km/h na šesťke, prípadne dramaticky výkonnú, keď nie je problém na trojke jazdiť vyše 120km/h. Škoda, že zvuk vytočeného motora neodpovedá akcelerácii. De facto, na diaľnici si zvuk motora vychutnáte často, točí totiž pri 130km/h 3800ot./min. a spotrebuje 9 l/100km. Šesťstupňový manuál teda oceníte hlavne v meste. Po týždňovom jazdení sa nám podarilo jazdiť so spotrebou 8,8 l/100km. Podvozok a radenie pripomína francúzske vozidlá, jemne pláva na ceste a viac sa nakláňa v zákrutách. Pohon predných kolies možno obmedzuje schopnosti v teréne, ale základ - svetlá výška - ostal. Pokiaľ sa s ním vyberiete na lesnú blatistú cestu, prejdete určite rýchlejšie a bez strachu, že niečo odtrhnete ako v prípade osobného vozidla, kedy istá časť vášho tela počas prejazdu väčším výmoľom, by radšej sedela na toalete pri pomyslení "narazil som olejovú vaňu". Ďalšou nespornou výhodou sa stáva parkovanie na chodníku s vysokým obrubníkom.
Nečudovali by sme sa, keby ix35 valcoval do budúcna rebríček najpredávanejších vozidiel SUV aj na Slovenskom trhu. Vyrába sa v žilinskom závodie Kia, získal 5 hviezdičiek v nárazových testoch, ponúka 5 ročnú záruku a ťaží aj z prestížneho ocenenia "Hyundai -absolútny víťaz kvality" udeleného nemeckým motoristickým žurnálom AUTO-BILD. Má pekne našliapnuté.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 99/6300 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 164/4850 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 177 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,1 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,2/6,0/6,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4410/1820/1670 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 465/1436 |
Objem nádrže (l): | 58 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1305/525 |