Nedávno som podrobil netradičnému testu novinku Ford Transit L3H3. Pomohol mi s vysťahovaním nábytku v dome a vyprataním pivnice. Po troch dňoch aktívneho využívania uznávam, že je to ideálna dodávka, a nielen na to.

Škála úžitkových vozidiel Ford pokrýva niekoľko veľkostných segmentov. Začína sa to od najmenšieho Trasitu Courier, nasleduje Trasitom Connect, pokračuje Transit Custom a zakončuje to práve testovaný Transit. Kým prvé tri dodávky sú primárne určené do miest, mimo mestských oblastí a vnútroštátnych podmienok, tak najväčší hráč Transit sa dá pokojne používať na diaľkovú medzištátnu prepravu tovaru. Po Transite Custom má k tomu najlepšie predpoklady.

Ford Transit L3H3 2.2 TDCi

Proti konkurenčným dodávkam hrá Transit veľmi poctivo. Ponúka tri dĺžky karosérie, dve výšky strechy a dva rázvory náprav. Posledná verzia L4H3 môže mať celkovú hmotnosť až 4700 kg. K dĺžkam a výškam si prirátajte opciu pohonu prednej (okrem L4H3), zadnej alebo oboch náprav. Transit patrí medzi najkomplexnejšie dodávky na slovenskom trhu. My sme mali na test verziu L3H3, s pohonom prednej nápravy a najvýkonnejším agregátom Duratorq.

Firmy si väčšinou objednávajú úžitkové vozidlá so základnými farbami, na obrázkoch nášho skúšaného Transitu vidíte reálne, že aj hranatý voz vie byť zaujímavejší. Nielen kompletne prepracovanou prednou maskou, ale aj príplatkovou tmavomodrou metalízou a celoplošnými striebornými krytmi kolies. Najvyššia strecha Transitu nezakrýva ani opticky veľkosť auta, veď v nezaťaženom stave dosahuje výšku 2786 mm. Tým pádom často krát zavadí o konáre stromov a vodič musí sledovať značky do akých podjazdov a tunelov sa zmestí. Do dĺžky meria necelých 6 metrov.

Ford Transit L3H3 2.2 TDCi

Kabína Transitu je maximálne optimalizovaná na praktické využitie každej štrbinky alebo držiaku. Tými najlepšími priestormi na ukrytie množstva spisov, notesov, kalkulačiek, pracovnej bundy a pod. sú horná schránka pozdĺž celého čelného skla a malé boxy pod sedákmi dvoch spojených sedadiel. Stredné sedadlo sa dá jednoducho preklopiť a potom slúži ako pracovný stolík.

Okrem praktickosti zaujme interiér kvalitným spracovaním palubnej dosky, odolným čalúnením a gumenými kobercami, ktoré sa ľahko čistia po vybratí. Z komfortných prvkov máte v základe napríklad elektrické okná, na strane vodiča s impulzným ovládaním, diaľkové centrálne zamykanie a potom už len nasleduje príplatková výbava, hlavne v stupni Ambiente.

Ford Transit L3H3 2.2 TDCi

Náš druhý stupeň výbavy Trend, ktorý je zároveň najvyšší disponuje už s elektrickými spätnými zrkadlami, vyhrievaným čelným sklom, manuálnou klimatizáciou, tempomatom a rádiom s USB, Bluetooth, no iba dvoma reproduktormi. Je to vhodnejšia voľba, pretože inak bude Transit totálne sparťanský. Cenový rozdiel medzi Ambiente a Trend činí niečo cez dve tisícky euro pri každom variante skrine.

Prechádzam do úložného priestoru, také rozmery som málokedy videl. Verzia L3H3 dovoľuje cez bočné dvere naložiť náklad o celkovej šírke 1,3 m a výške 1,7 m. Cez zadné krídlové dvere sú rozmery ešte o poznanie zhovievavejšie (výška 1,565 m a šírka 1,987 m). Keď som už začal s číslami v krátkosti ešte prejdem rozmermi vnútri. Do úložného priestoru sa zmestia predmety dlhé 3,494 m, vysoké 2,125 m a široké 1,784 m (medzi vnútornými oblúkmi blatníkov je to 1,392 m). Celkový objem s priečkou je až 13 m3.

Ford Transit L3H3 2.2 TDCi

Transit som využíval na prevoz harabúrd, nábytku a iných predmetov. Mali spoločné vlastnosti – veľké, ťažké, samostatne nedemontovateľné a špinavé. Vďaka nízkej nakladacej hrane (v nezaťaženom stave 0,684 m / zaťaženom 0,522 m) bolo relatívne ľahké pridávať predmety do úložného priestoru.

Podlahu chráni už v štandarde odolná plastová krytina a za príplatok si viete dokúpiť aj bočné steny, a to buď do polovičnej výšky alebo plnej. V Každom prípade, obloženie zboku mohlo byť v tmavej farbe, nakoľko na tej bledej bol vidieť každý obtretý roh špinavého predmetu. Pokiaľ si vyberiete na sťahovanie daždivý deň ako ja, netreba sa báť opätovného čistenia. Úložný priestor jednoducho prepláchnete „wapkou“. Odolný podlahový plast je naozaj praktický a ľahko sa čistí, stačí dokonca naň použiť obyčajný mop.

Zákazník si vyberá z jedného agregátu 2.2 TDCi tri výkonnostné varianty 74 kW, 92 kW a 114 kW. Dva výkonnejšie vedia odvádzať svoju silu na zadnú nápravu, prípadne na obe. My sme testovali prednokolku s najvýkonnejším štvorvalcom a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Hoci som nemal možnosť jazdiť so slabšími motormi, pri Transite veľkosti L3H3 zaručene bodne mať po ruke 114 kW.

Ford Transit L3H3 2.2 TDCi

Pracant pradie pod kapotou tichučko a kultivovane, do toho mu sekunduje presná prevodová páka s dlhšími dráhami. Sily má nadostač, veď krútiaci moment 385 Nm od 1600 ot./min. rozhýbe šesťmetrovú dodávku drsne vpred, pričom trakcia je na prednokolke ukážková. K dispozícii sú pre všetky Transity v štandarde bezpečnostné elektronické systémy, vrátane stabilizačného, takže máte auto pod kontrolou aj v drastickejších podmienkach.

Páčili sa mi jazdné vlastnosti. Áno, Transit nie je osobák, nakláňa sa v zákrutách, ale zároveň aj perfektne drží a riadenie bolo tiež skvelo naladené. Najviac bodoval asi podvozok, jednak vedel pekne držať stopu na ceste, navyše však tlmil nerovnosti na ceste nonšalantne. Do kabíny neprechádzali žiadne vŕzgavé pazvuky ani rachot.

Ford Transit L3H3 2.2 TDCi

Spotreba? Záleží ozaj od naloženia a používania auta. Ak jazdíte s Transitom naložený a po diaľnici, zoberie si z 80 litrovej nádrže približne 11 litrov nafty, na okresných cestách 9 litrov a v meste o liter viac. Najnižšiu spotrebu som dosiahol pri tempomatovej rýchlosti 110 km/h v prázdnom stave, vtedy putovalo do valcov iba 8 litrov nafty.

Keďže úžitkové automobily nakupujú často platcovia DPH, ceny v tabuľkách budú uvádzané bez DPH. Transit sa snaží cenovkou konkurovať trojičkám Boxer, Jumper a Ducato, avšak o niečo ich predražuje. Vyššia cena sa odzrkadľuje na kvalite spracovania, jazdných vlastnostiach a doplnkovej výbave, čím sa skôr chce rovnať s Mercedes Sprinter a VW Crafter. A na nich celkom má!

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 2198
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 114 / 3500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 385 / 1600 - 2300
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h -
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,9 / 6,9 / 7,3
Spotreba počas testu (l/100km): 8 - 11
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 5981 / 2059 / 2786
Batožinový priestor - min./max. (l): - / 12000
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1462 / 2038

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.