Päťstovku poznám už ako svoje topánky. Tretíkrát sa s ňou stretávam, z toho druhýkrát testujem pre našu redakciu. Nepopieram, že sa mi veľmi páči a mám k nej slabosť. Je to proste auto nevšedného dizajnu, neumierajúca legenda a jednoducho veľká-malá imidžovka.
Mnoho mužov tvrdí, že sa hodí skôr pre ženy, avšak skúste sa previezť v ostrej verzii Abarth. Prípadne Fiat 500 ponúka tisícky rôznych kombinácií farieb, polepov, či decentných úprav exteriéru, takže určite sa dá naladiť „chlapsky“. Pre nás si pripravil importér v skutku nezvyčajnú farbu, vďaka ktorej si okamžite v redakcii 500-vka vyslúžila prezývku „Šmolko“.
Keby mohli šoférovať tínedžeri už od 10 rokov, výborná farba. Pre dospelých by som aspoň ja osobne zvolil konzervatívnejší odtieň. Naopak vnútri modrá farba s bielou imitáciou slonoviny výborne ladí. V každom prípade, sadnúť si sem znamená úsmev na tvári. Som si istý, že sa opakujem z predošlého testu, ale je to tak.
Do miniauta sa dá dokúpiť množstvo komfortnej výbavy, ktorú ste si ešte pred pár rokmi mohli nájsť iba v autách vyššej strednej triedy. Práve Fiat modelom Panda zaviedol trend, že aj do malých áut patrí napríklad automatická klimatizácia, či šesť airbagov. Naša 500-vka mala ešte aj kolenný pre vodiča, plus xenónové svetlomety, elektrické strešné okno a slušný audiosystém spárovaný s USB a AUX.
Rozhodne posed za volantom pôsobí luxusne aj vďaka spomínanému bielemu stvárneniu interiéru. Ak sa raz rozhodnú dizajnéri urobiť facelift, mali by citeľne oživiť stredovú konzolu modernejším displejom autorádia a klimatizácie. Inak som spokojný celkovým dojmom. K vydareným detailom patria chrómované kľučky dverí, okrúhle opierky hláv a kombinácia vonkajšej farby s vnútornou na stredovej konzole.
Na túto stať čaká asi väčšina čitateľov. Motor! Ak Fiat niečo vymyslí, takmer vždy sa to objaví v najmenšom modeli značky. Daná motorizácia maximálne vystihuje minimalizáciu automobilu. Pod kapotou klepe dvojvalcový (!), áno DVOJvalcový motor o objeme len 875 kubíkov. A aby toho nebolo málo k pobaveniu, obsahuje malé turbo.
Dáme si technické okienko. TwinAir v spojení s turbom dodáva autu výkon 63kW. Ventily nie sú závislé na otočke kľukového hriadeľu. Prevratnou technológiou TwinAir sa nasávacie ventily otvárajú elektrohydraulickým systémom, čím sa dokážu behom jednej otočky hriadeľu otvoriť aj dvakrát. Vždy sa tieto technické frázy dajú preložiť do jednej vety. Má to za následok vyššiu efektívnosť spaľovania a extrémne sa znižuje spotreba paliva. Ako inak, však? Dobre, žartov už bolo dosť. Nasledovné premietnutie slov do reality pri prvom štarte vás presvedčí o spomínaných výhodách systému.
Dvojvalcový motorček zvukovo naozaj pripomína motor legendárneho Fiatu 126, avšak utlmeného na dnešnú dobu a skroteného od exhalátov. Chová sa ozaj živo v každom spektre otáčok a točí pri nezmenenom zvuku až za 5000 ot./min. Bez problémov som s ním dosiahol 180km/h a spotrebu držal na 5,2 l/100km. Dva valce si moc necucajú ani pod plným výkonom. V skratke vysvetlené – je to auto so spotrebou výkonného skútra.
Moderný nízkoobjemový motor získal nedávno viacero prestížnych ocenení ako najlepší nový motor, najlepší motor bez rozdielu kategórie, no proste NAJ! A viete čo? V danom aute je to najvhodnejšia motorizácia.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový / radové |
Počet valcov/ventilov | 2 / 8 |
Zdvihový objem (cm3) | 875 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 63 / 5500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 145 / 1900 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 173 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,0 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 4.9 / 3.7 / 4.1 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3546 / 1627 / 1488 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 185 / 610 |
Objem nádrže (l): | 35 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 865 / 325 |