Automobilový priemysel má za sebou päť mimoriadne náročných rokov poznačených pandémiou, čipovou krízou, energetickou krízou a teraz aj prílivom čínskych vozidiel. Reakcia európskych inštitúcií na tento súbeh problémov vzbudzuje rozpaky.

Schválené zmeny v meraní emisií

Európsky parlament vo štvrtok 8. mája 2025 schválil úpravu emisných noriem CO₂ pre nové automobily, ktorá má poskytnúť výrobcom väčšiu časovú flexibilitu pri dosahovaní stanovených cieľov. Návrh podporila výrazná väčšina europoslancov - 458 hlasovalo za, 101 proti a 14 sa zdržalo hlasovania.

Podľa novej legislatívy sa emisná výkonnosť automobiliek bude hodnotiť za trojročné obdobie 2025–2027 namiesto každoročného vyhodnocovania. Tento krok má umožniť výrobcom vyrovnať prípadné výkyvy bez rizika okamžitých finančných sankcií. K definitívnemu zavedeniu opatrenia ešte zostáva formálne schválenie Radou EÚ, ktoré sa očakáva na jednom z najbližších zasadnutí.

Zdroj: Pexels

Priemysel pod tlakom

Európsky automobilový sektor, ktorý zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí 14 % HDP Európskej únie, čelí v posledných rokoch bezprecedentným výzvam. Od pandémie Covid-19 v roku 2020 prešiel čipovou aj energetickou krízou vyvolanou vojnou na Ukrajine. Aktuálne sa európske automobilky potýkajú s prudko rastúcou konkurenciou z Číny a zvýšenými investíciami do elektromobility.

Súčasť širšieho dialógu

Zmena nadväzuje na iniciatívu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyen, ktorá koncom januára začala strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v EÚ. Avšak kritici poukazujú na to, že prijaté opatrenie je nedostatočné. Európska únia napriek tlaku problémov automobilkám emisné ciele nezmierňuje, pokuty neznižuje a od cieľov Green Dealu neustupuje.

Fabrika Volkswagenu vo Wolfsburgu - Zdroj: Volkswagen

Nedostatočná reakcia?

Komisia zdôrazňuje, že tento krok má pomôcť priemyslu udržať investičnú kapacitu do prechodu na ekologické technológie, pričom nemení samotný cieľ pre rok 2025. Kritici však namietajú, že EÚ pokuty len odkladá namiesto toho, aby riešila hlbšie problémy odvetvia, ktoré čelí najťažším piatim rokom v modernej histórii.

Uvidíme, či táto úprava prinesie automobilovému priemyslu potrebnú úľavu, alebo sa ukáže ako nedostatočná reakcia na mnohostranné výzvy, ktorým toto kľúčové európske odvetvie aktuálne čelí.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.