Škoda Rapid Scoutline

Ako prvý k nám zavítal predstaviť sa, Rapid Spaceback s motorm 1.2 TSI naladený na výkon 81 kW, ktorý bol spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tí, ktorí ste už čítali úvodný test, viete, že motory 1.2 TSI majú u mňa vždy pozitívne hodnotenie. Pozrieme sa aj na túto časť testu, avšak ja musím povedať pár riadkov k samotnému dizajnu Rapidu Spaceback ako aj jeho výbave.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Scoutline

Ono, veľa už bolo povedané o Spacebacku v našom predošlom teste, kedy sa tento model svetu ukázal. Mne osobne sa viac páči stvárnenie liftbacku, avšak s postupne zvažujúcou sa zadnou časťou je Rapid o niečo praktickejší a pre mnohých ľudí aj štýlovejší. Preto sa zrejme Škoda rozhodla limitovanú edíciu Scoutline použiť iba na model Spaceback.

Mňa na tomto modeli Scoutline upútala zelenkavá metalíza Pistachio, ktorá je vlastne jedným z typických znakov edície. Okrem nej sú po celej karosérii rozmiestnené plastové prvky, ktoré z Rapidu Spaceback robia akože dobrodruha do prírody. O tom svedčí aj mierne zdvihnutý podvozok.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Scoutline

Škodu Rapid Spaceback zakúpite od 13 990€ vo výbave Ambition alebo Style. Cenová výhoda oproti bežnému Spacebacku s tým istým motorom a výbavou činí 1906€ a to sú tam zarátané aj tie oplastované prvky karosérie. Inak povedané, toto auto je nielen pekné a dobrodružné, ale cenovo výhodnejšie.

impa_banner_1_825x350px

Pracovisko za volantom Rapidu poznám dôverne z predchádzajúcich stretnutí, nie je odlišný. Páči sa mi nápad na palubnej doske pred spolujazdcom. Škoda vám sem dá za nejaký symbolický poplatok vytlačiť pri výrobe vášho auta akúkoľvek dodanú fotku. My sme tam mali cyklistov z Tour De France, keďže Škoda je dlhé roky partnerom tejto súťaže a podporuje aj nášho cyklistu Petra Velicsa.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Scoutline

Vo výbave Style, ktorú sme testovali my, dostanete xenónové svetlomety, panoramatickú strechu, slušné rádio a pod. Páčia sa mi tieto vybrané prvky výbavy, pretože sú užitočné na prevádzku aj zameranie auta. Okrem toho dostávate výdatnú porciu priestoru pre všetkých pasažierov, vrátane ich drobností a batožiny. V aute nájdete kopec praktických odkladacích miest. Vadí mi len absencia lakťovej opierky na zadnej lavici.

A teraz k tomu motoru. Mnou mnohonásobne ospevovaný motor samozrejme nesklamal ani v prípade Rapidu Spaceback Scoutline. Tá štvorvalcová jedna-dvojka sa krásne zberá z nízkych otáčok a do tých 5500 cítiť stále príval výkonu. Predná náprava nemá absolútne žiadny problém prenášať výkon na kolesá ani za mokra.

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Scoutline

Čo sa týka podvozka. Ako som vyššie avizoval, určite som pri tomto modeli nečakal pohon štyroch kolies. Je to len edícia Scoutline, nie rodený Scout! To ale neznamená, že sa s ním nemôžete vybrať na prašné cesty do prírody, či horskej chate. Šestnásťpalcové disky obuté do pneumatík „Rock“ sú priam predurčené na necesty. Majú vyššie profilové číslo a jednoduchšie disky s väčšou plochou, aby sa dali ľahšie umývať.

Samotná jazda sa zásadne od klasického Spacebacku neodlišuje. Áno, je tu zvýšený podvozok o pár milimetrov a iné pneumatiky, ale podvozok je tak perfektne nastavený, že si na Scoutline môžete dovoliť minimálne na 99,9% to isté ako na jeho civilnejšej verzii. Hoci sa mi tento model nepáčil, dobrodružnejšia verzia ma celkom upútala.

Škoda Fabia Combi Scoutline

Ďalší týždeň som vymenil Rapida za Fabiu, konkrétne v prevedení Combi a tiež v limitovanej edícii Scoutline. Mala pod kapotou rovnaký motor s tou istou prevodovkou aj výbavou Style. Napriek tomu, je absolútne odlišná od Rapidu Spaceback.

Škoda Fabia Combi Scoutline 1.2 TSI

Kompaktný kombík bol odetý do modrej metalízy, na ktorej dominovali v spodných častiach karosérie plasty. Oproti Spacebacku mi však príde trošičku fádnejšia a hlavne menej zmyselná. Verím tomu, že mnohých zákazníkov dobrodružnejšie stvárnenie láka, no Fabia Combi bola stvorená hlavne pre pragmatické dôvody. Takto to vyzerá, že Škoda chce zvýšiť povedomie a predaj najpredávanejšieho modelu na Slovensku. Na druhej strane, koľko ľudí, toľko chutí.

Vnútri ma zaujali akurát dvojfarebné sedadlá s výborným bočným vedení. Oproti Rapidu som sa cítil za volantom trocha nižšie a stiesnenejšie. Ani vzadu už nie je hojne miesta pre pasažierov. Kufor ostáva naďalej mimoriadne praktický a objemný.

Škoda Fabia Combi Scoutline 1.2 TSI

Vo výbave sa nachádza v štandarde napríklad automatická klimatizácia, tempomat a panoramatická strecha. Na xenónové svetlomety zabudnite, sú tu len projektorové. Fabia Combi Scoutline však vyjde neporovnateľne lacnejšie. V číslach vyjadrené, za výbavu Ambition zaplatíte 12 090€ a za nami testovanú výbavu Style 13 190€. Cenové zvýhodnenie oproti bežnej Fabii Combi činí až 1655€.

Motor 1.2 TSI o výkone 81 kW som v tomto kompaktnom kombíku prevetral ešte zásadnejšie ako kedy predtým. Plné obsadenie, plný kufor a skoro stále permanentná dynamická jazda po diaľnici do Banskej Bystrice z Bratislavy. Statočne sa motor snažil držať tempo, avšak na kopcovitých úsekoch rýchlostnej cesty som odhalil jeho slabinu. V plnom zaťažení tu treba vo vyšších rýchlostiach podraďovať na nižší stupeň.

Škoda Fabia Combi Scoutline 1.2 TSI

Inak je ale jazda na Fabii Combi Scoutline príjemná a hlavne úsporná. Priemer vykázal iba 5,7 litra benzínu, čo je o 0,8 litra lepšia hodnota ako v prípade Rapidu Spaceback Scoutline.

Resumé

Nech sa rozhodnete pre ktorýkoľvek z týchto modelov, vedzte, že ich technická stránka sa nezmenila a je stále rovnako dobrá ako pri ostatných výbavách. U Scoutline edícii ide hlavne o prvky výnimočnosti pre dobrodružného zákazníka. Napriek tomu ich dostávate za rozumnú cenu. Oba modely môžem odporučiť. Rapid Scoutline je štýlových mladých ľudí, a Fabia Combi Scoutline zasa pre tatka – dobrodruha. :)

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1197
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 81 / 4600 - 5600
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 175 / 1400 – 4000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,2 / 4,2 / 4,9
Spotreba počas testu (l/100km): 6,5
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4304 / 1706 / 1459
Batožinový priestor - min./max. (l): 415 / 1381
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1105 / 610

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.