Odkedy začal Renault výrazne podporovať Daciu, dejú sa divy. Do sveta vypúšťa čoraz viac modelov z rôznych segmentov. Momentálne sa na Slovensku predáva päť typov. Po odskúšaní Dustera a Lodgy prišiel rad na tretí variant pod označením Sandero Stepway, čo je vlastne vyvýšená verzia klasického Sandera. Pod kapotou pracoval diesel 1.5 dCi 66kW.
Sandero Stepway nie je úplná novinka, ale v podstate druhá generácia modelu. Prvá generácia nemala príliš lichotivé výsledky, hlavne model Stepway, ktorý sa od hatchbacku Sandera líšil oplastovaním a vyššou cenovkou. Nevedel si dostatočne obhájiť racionálnu existenciu. Aká je realita druhého pokusu sme zisťovali v redakčnom teste.
Nové Sandero Stepway prišlo na Slovensko koncom minulého roka s odlišnou cenotvorbou a podstatne lepším spracovaním. Tak mi to bolo aspoň prezentované na tlačovke. Dozrel čas vyskúšať si to v praxi. Hneď na prvý pohľad ma potešil dizajn. Hoci nie je vyzývavý, osloví zákazníka. Oplastovanie okolo blatníkov a na spodku nárazníka zvýrazňujú strieborné dekory. Od svojho predchodcu sa líši aj vyššou svetlou výškou 207 mm. To je o 44mm viac, než má súčasné Sandero, čiže prvá chyba z minulosti napravená. Mimochodom, svetlou výškou Stepway predbehol aj Suzuki SX4.
Pri zovňajšku ešte pár riadkov zotrvám. Všimnite si na našom modeli „disky“. Stavím sa, že nikto z vás by neuhádol ich skutočný materiál. Pozeráte sa na päťlúčové oceľové kolesá šikovne ukryté v plastovej imitácii zliatinových diskov. Stepway navrhli veľmi jednoducho, no Rumuni sa naučili používať fantáziu kombináciou farieb. Náš model vyzeral naozaj pútavo.
[adsense]
Vnútri poznám Daciu ako vlastné topánky. Panuje tu príjemná atmosféra, ktorú narúšajú opakujúce sa chybičky krásy. Napríklad tvrdé plasty palubnej dosky pôsobia strašne lacno a nekvalitne, to isté platí o kľučkách dverí, či sedačkách bez riadneho tvarovania. Keďže cena začína od 6 490€, niekde sa úspora nákladov musí odraziť. Avšak, pre vyššie stupne výbavy by som čakal niečo viac.
Sandero Stepway v základe dostanete s celou paletou bezpečnostných systémov, vrátane ESP. Ak chcete komfort, rovno musíte prejsť aspoň na stredný stupeň výbavy, kde čo-to dostanete v sérii a niekoľko položiek je príplatkových. Dacia bola vždy a asi aj bude stavaná na jednoduchého používateľa, tak ju treba brať.
Týždeň jazdenia so Sanderom Stepway mi neprekážalo, celkom sme si sadli, len občas som vytkol zopár nedostatkov, ktoré podľa mňa nemajú nič spoločné so znižovaním nákladov. Už xtý krát som sa sťažoval na klaksón, ktorého spínač je umiestnený na páčke smeroviek a neopomeniem to ani tu. Druhej páčke oproti smerovkovej chýba funkcie jednorázového zotretia okna stieračmi. Keď mi okno zašpinilo predbiehajúce vozidlo, musel som spustiť cyklovač a hneď ho vypnúť. Je to zvyk z iných áut a Dacia by to mohla kopírovať. O trojbliku smeroviek sa tu ani nedá hovoriť.
Nezvyčajnými riešeniami môžem pokračovať po usadnutí za volant. Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča totiž nemá nastaviteľnú páčku ako poznáme u ostatných áut, ale akési pádlo podobné kancelárskemu kreslu. Až keď som odťažil sedadlo išlo dohora. Ja som menšieho vzrastu, nemal som s tým problém, ale zavalitejšie postavy si musia najprv naštudovať akrobatické cviky.
Stačilo o statických dojmoch, štartujem! Hups, ešte jeden zádrhel. Štartovací kľúč nie je výklopný, ak si nedáte pozor a strčíte ho do zadného vrecka džínsov, riskujete návštevu endoskopie. Fajn, a teraz vážne k jazde. Už klepoce studený motor 1.5 dCi o výkone 66kW a vychádzam od dílera. Lacným použitím interiérových materiálov Dacia nekončí . Mechanické spracovanie komponentov vo vozidle je tiež podriadené výrobným nákladom, preto prevodová páka po každom preradení tupo cvaká a jej dráhy sú troška nepresné. Na dĺžku sa nesťažujem. V hlavnom meste mi pri parkovaní prekážalo tuhšie nastavenie posilňovača riadenia, no na diaľnici som ho naopak chválil.
Agregát dCi netreba dlho predstavovať, poznáme ho i v iných modeloch, do Dacie Sandero a Sandero Stepway sa montuje s najnižším výkonom a asi najhoršie je odhlučnený. Ozýva sa v rýchlostiach nad 120km/h, pri voľnobehu a za studena. Nenáročný zákazník tento neduh prepáči a radšej sa poteší výslednej spotrebe paliva ktorá sa pohybovala podľa jazdného štýlu medzi 5,2 až 6,7 litra/100km. Tie vyššie hodnoty som nameral na diaľnici. Celkový priemer podľa palubného počítača predstavoval po 850 kilometroch apetít 5,4 l/100km.
Druhá generácia Stepwaya rozhodne obhajuje dostatočne svoju existenciu, no ja osobne by som si tento model kúpil jedine v prevedení 4x4, a to zatiaľ nie je v ponuke. Prednohrab s vyvýšeným podvozkom dovoľuje výjazdy po nespevnenej ceste ku chatke, no treba dávať pozor na klzký povrch. Zažil som cestu na snehu s týmto lesným prednohrabom a len tak-tak som sa vyhrabal zo snehových koľají, vďaka svetlej výške a pevného podkladu pod vyjazdeným snehom. Pravda, kto chce 4x4, môže siahnuť pod Dusteri.
Model Stepway sa predáva v dvoch výbavových stupňoch s dvoma motorizáciami. Alternatíva k 1.5 dCi je rovnako výkonný prepĺňaný trojvalec 0.9 TCe.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 66 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 220 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 167 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 4,6 / 3,7 / 4,0 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4081 / 1733 / 1559 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 320 / 1200 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1083 / 517 |