Otrepávať jedno a to isté v každom teste o rumunskej automobilke je nudné. Všetci dobre vieme, že sa pred niekoľkými rokmi spojila s Renaultom, táto spolupráca neprišla nazmar ani pre jednu zo zainteresovaných strán. Oveľa väčšou záhadou sa stal zázrak v kvalite a úspechu predaja. Stojí na prvkoch Renaultu, avšak závod sídli v krajine, ktorá nemá ďaleko od pomenovania „Tretí svet“.
Odhliadnuc na pôvod automobilu sa stretávam s kladnými názormi na každý model. Logan bol prvý, ten prevratný, ten, ktorý ste si u nás mohli kúpiť pod 200 000Sk. Samozrejme, odzrkadlilo sa to na výbave. Bez posilňovača, airbagy len pre vodiča a spolujazdca a delené sedadlá zadnej lavice nemal ani v príplatkovej výbave.
Každá minca má dve strany. Na tej druhej poskytla zákazníkom Dacia veľký sedan s priestorom tak pre posádku, ako aj batožinu. Podvozok priam žehlil výmole na cestách a jazdné vlastnosti vôbec nekorešpondovali s nízkou cenou, čo sa kvality týka. Doba ide ďalej a požiadavky zákazníka rastú. Dacia uviedla preto ďalšie modely Sandero, Duster, Logan Pick-Up a teraz Lodgy. Každý model má jednu vec spoločnú - prívlastok „najlacnejšie“. Loganom si Dacia získala vernosť zákazníkov, ktorí zistili, že najlacnejšie neznamená vždy najhoršie, len musia spĺňať vlastnosti v prvej vete nášho testu.
Kľúčom úspechu všetkých modelov rumunskej automobilky pre potenciálnych kupcov je jasné poslanie. Absolútne nezavádza klienta prapodivnými reklamnými sloganmi, jednoducho ponúka to, čo píše v papieroch, a dbá na funkčnosť, preto každý čítaný test skrýva v sebe toľko pozitívnych ohlasov. Každý z nás je postavený pred hotovú vec, bez očakávaní. Často aj tak ostávam príjemne zaskočený. Lodgy je druhý testovaný model v redakcii, a znova rozdupal na maderu všetky predsudky. Dokonca som sa ho nebál vziať rovno na 3000km dlhú púť Chorvátskom. Cestopis sa dočítate v rubrike „TÉMY“.
[adsense]
Na pomoc pri písaní testu mám v ruke prospekt a cenník Lodgy, ako aj zmluvu s doplnkovou výbavou konkrétne testovanej verzie. Importér nám totiž nedal ten najlacnejší model, a ja som chcel zistiť ako moc si musí človek priplatiť, aby bol tak spokojný, ako ja nami testovanou Daciou Lodgy.
Ešte než sa pustím do podrobného skúmania papierov, venujem niekoľko slov k dizajnu. Tu je prvý jasný signál od automobilky. Neašpiruje na prvú priečku miss MPV, do popredia jasne prechádza funkčnosť, preto ten krabicový vzhľad. No aj tak sa pozrite, že zadné veko kufra nie je úplne zostrihnuté kolmo, ale zaoblené. Maska chladiča naznačuje pohľad nenápadného prieskumníka. Podobný nevtieravý vzhľad uplatnil Renault s Koleosom pred faceliftom. Dacia skúma sympatie zákazníka, nepúšťa sa zbytočne moc do výstrednosti.
No a teraz ten cenník výbavy najlacnejšieho modelu pre porovnanie s našim testovaným. Stojí presne na opačnej strane. Za základnú Daciu Lodgy s motorom 1.6 16V zaplatíte bez opcií 8 990€, ale v ponuke je len 5-miestna verzia, ak si želáte 7-miestne MPV, dostupné je až v druhom stupni výbavy s tým istým motorom, ale cenovka vzrastá na 10 390€. Aj tak ešte stále nedostanete za ponúknutú cenu iný van so siedmymi plnohodnotnými sedadlami ako v Lodgy.
Dacia tentoraz nešetrila na bezpečnosti. Aj ten najlacnejší kúsok má štandardne inštalovanú šesticu airbagov, ABS a úchyty ISOFIX. Stabilizačný systém nie je možné prikúpiť v prvom zo štyroch stupňov výbavy. V ďalších dvoch nasledujúcich je za príplatok 300€ a v najvyššom stupni je sériovo dostupný.
Tam, kde najviac stráca zákazník na individualizácii je komfort. Elektrifikácia žiadna (spätné zrkadlá a okná sa dajú len ručne ovládať), centrálne zamykanie ani palubný počítač, zato posilňovač sa montuje sériovo do každého typu a motorizácie.
Ideálnym riešením pri výbere modelu je zvoliť si druhý stupeň výbavy, teda Ambiance. Nelíši sa príliš od Access, ale aspoň mnoho zo spomenutých prvkom dovolí prikúpiť, navyše, neviem si predstaviť v dnešnej dobe zamykať MPV podobným systémom ako v Škode 105L. Najlacnejší stupeň so základnou motorizáciou splní hlavnú úlohu – bezpečne odvezie. Ten druhý stupeň sa kombinuje aj s naftovou motorizáciou a 7-miestnym variantom. Následne sa ceny zvyšujú 9 790€ za 1.6 16V (5-miestny), 10 390€ za 1.6 16V(7-miestny) a 11 990€ za 1.5 dCi (5-miestny).
Nechajme teraz čísla číslami a vrhnime sa do pocitov z interiéru a kvality. Predošlými riadkami som vám načrtol čo to o cenotvorbe, prejdime na konkrétne náš testovaný model. Určite tu bude čo chváliť, ale aj haniť. Začnem chválou.
Nenáročný zákazník neočakáva z palubnej dosky zázrak. Stačí, že má to isté, čo bežný automobil za ľudovú cenu a aby to fungovalo. Presne tak je stavaná kabína. Pred sebou máte obyčajný plast s krytými odkladacími schránkami (taktiež nie sú v základe iných verzií). Ale, nie je jednofarebný, takže skrášľuje prostredie pre posádku. Pokiaľ si zvolíte navigačný systém, Lodgy navodí mierne luxusný dojem z interiéru. Samotná navigácia poskytuje slušnú grafiku zobrazovania, a ešte k tomu je dotyková, akurát nemala v pamäti chorvátske cesty, takže sme sa museli spoliehať na navigáciu druhého automobilu, ktorý šiel s nami.
Za celých 3000km sa v Dacii Lodgy nič nerozsypalo, ale našiel som tu jeden podstatný nedostatok. V príplatkovej výbave, hoci aj toho najdrahšieho exempláru sa nenachádza tempomat. Určite uznáte, že obmedzovač rýchlosti vám bude na dve veci, keď si chcete odbremeniť pri dlhom cestovaní pravú nohu od práce. Možno však v Rumunsku vedia, že človek, čo si zaobstará najlacnejšie MPV je chamtivý kúpiť si diaľničnú známku a na okresných cestách moc tempomat nevyužije. Nežartujme a pokračujme v rozbore.
Hranatý, skoro až škaredý zovňajšok sa kladne uplatňuje v interiéri. Dlho som nesedel v tak vzdušnom vozidle. Pripadal som si tu skoro ako vo Fiate Dobló, akurát v šírkovom pásme je o niečo Lodgy kratší. V MPV-čku za rozumnú cenu nedostali moc priestoru tvorcovia na flexibilitu ovládania. Uplatňuje sa tu staré známe sklápanie sedadiel, alebo pre dosiahnutie maxima objemu batožinového priestoru ich úplná demontáž. Každé ťažké sedadlo musíte vytiahnuť zvlášť, čo chce už nejakého toho Vin Diesla mať po ruke. Ale berme to z pohľadu, že potrebujeme všetkých sedem miest. Vtedy Lodgy ukazuje kladné stránky stavby. Nikto z cestujúcich nie je ukrátený o priestor na hlavu, či kolená. V treťom rade usedia osoby do 180cm pár stoviek kilometrov, potom sa rozplačú.
Na dovolenku sme zvolili 5 miestne obsadenie, čiže dve sedadlá z tretieho radu ako i roletka krytu batožiny ostali doma. A do toho kubického priestoru sa zmestili razom kufre šiestich cestujúcich! Prečo šiestich? Osoba, z druhej posádky sa nezmestila s batožinou do kufra Renaulta Mégane Coupé. Dacia preto prijala azyl pre tohto skoro nebožtíka.
Posledná časť testu je tradične venovaná jazdným vlastnostiam, motoru a prevodovke. Technika pochádza od Renaultu. Môžete teda očakávať podobné pocity z jazdy ako na francúzskych automobiloch s pikovým znakom na kapote.
Lodgy sa zatiaľ dodáva v dvoch motorizáciách, obe som už spomínal. Nám pod kapotou pracoval výkonnejší naftový pracant so štyrmi valcami. Jednotka 1.5 dCi poskytuje 79kW a čuduj sa svetu, bohato postačuje na rodinné MPV. Tento motor by si zaslúžil ocenenie za najideálnejšiu voľbu medzi výkonom a spotrebou paliva. Nie je mu čo vytknúť, preto moc riadky nechcem naťahovať. Iba opäť pripomeniem jeho absolútne bezchybný záťah, najlepšie sa cíti nad 1800 ot./min., potom výkon dávkuje do 3500, viac z neho nechcite, bolo by to zbytočné mlátenie prázdnej slamy.
Netradičná porcia kilometrov poukázala na výborné sprevodovanie. Šesť stupňov nahádžete pomerne odmerane od seba. Pomery prevodov sú totiž dosť ďaleko od seba, preto v meste pri 50tke motor piatym stupňom podtočíte. Na diaľnici sa ustália otáčky na 2750. A spotreba? Od prebratia, až po vrátenie som nechal palubný počítač tak, a výsledok sa stotožňoval s reálnou konzumáciou nafty. Na každých 100 km jazdy si Lodgy vyžiadal 6,3l/100km. Plne nabalený, päť osôb, často sa využívala naplno klimatizácia. Motor bol po našom teste zabehnutý.
Od MPV sa len ťažko dajú očakávať športové ambície, ale keďže daná motorizácia pomerne živo zametala s karosériou, inžinieri nepozabudli pruženie nastaviť na tvrdšie. Lodgy je celkom stabilné MPV, ktoré vie, kde sú jeho limity a kontroluje ho pri jazde ESP. Pre typy nevybavené so stabilizačným systémom platia zákony fyziky, odstredivá sila bude fungovať vždy a s vysokým ťažiskom auta sa neradno zahrávať. Ešte by som vyzdvihol výbornú manévrovateľnosť pri parkovaní. Spolu s účinným posilňovačom sa celkom šikovne zaparkujete, vďaka prehľadnému kokpitu, hranatej stavby a veľkých bočných spätných zrkadiel.
Priatelia, ktorí cestovali ten týždeň na dovolenku so mnou ma šli v prvý deň rozdupať. Nepáčilo sa im testovacie vozidlo resp. znak na kapote. Ako však v ňom cestovali, predsudky ich prešli a po pár stovkách mi hudbu prerušovali hlasité zvuky z chrápania. Lodgy prekvapí.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 79 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 240 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,6 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,3 / 4,0 / 4,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4498 / 1751 / 1682 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 207 / 827 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1205 / 665 |