Nedávno som si robil prieskum na iných serveroch zaoberajúcich sa testami vozidiel a väčšina z nich sa angažuje hlavne do tých drahých sfér. Zabúda nato, že bežný občan zďaleka nezarobí na Jaguara, či Volvo. Dacia je niekde bokom bez záujmu, ale ja som si ju vzal na test. Prečo nezaspomínať na Dustera?
Druhé stretnutie s týmto najlacnejším SUV bolo opäť úsmevné. Dnes sme zvyknutí mať v aute aj v tom najlacnejšom elektrifikáciu, či aspoň mäkké plasty. Testovaný Duster bol totálne stará škola. Pred dvoma rokmi sme jazdili s verziou 4x4 a motorom 1.5 dCi. Teraz po kapotou pracoval benzín 1.6 16V, sila sa prenášala na predné kolesá a od výroby dostal druhú nádrž na LPG. Práve pre LPG som si Dustera vybral.
Ako už z fotiek vidno, nejde o žiadneho krásavca. Ono, Duster pôsobí chlapsky, takmer pekne, ale len s lakovanými nárazníkmi. Tie naše plastové ho posúvajú o pár rokov dozadu. Na druhej strane sa k tomuto autu hodia, pokiaľ Dustera potrebujete do miest, kde by ste s bežným vozidlom nešli skrz obavy poškriabania laku. Povedzme si, že náš testovaný kúsok je čisto pracovné náradie, potom sú plastové čierne nárazníky absolútne v poriadku.
[adsense]
Interiér sa po dvoch rokoch výroby nijak nezmenil. Tentoraz v nižšom stupni výbavy nedisponoval elektrickým ovládaním spätných zrkadiel. Vôbec som nečakal tempomat, ale palubný počítač predsa len mohli autu dopriať, hlavne, keď jazdí na dve nádrže. Namiesto toho sa musí vodič spoliehať na digitálny ukazovateľ palivomeru, a plynomer inštalovaný pri ručnej brzde informuje o stave svetelnými diódami.
Dustera považujem za auto pre nenáročnú klientelu. Pre ľudí, ktorí jednoducho nemajú na drahé SUV, no potrebujú kúpiť taký segment. Presne pre nich je určený Rumun. Musia si zvyknúť na malé nepraktické riešenia ako umiestnenie klaksónu na páčke smeroviek. Tiež nepotešia voľne viditeľné skrutky na kľučkách dverí a držiakoch nápojov.
Užívateľsky zameraný zákazník musí byť s autom spokojný. Šetrenie výrobných nákladov sa nedotklo predných sedadiel. Netvrdím, že to nemohlo byť lepšie, no poradia si s rôznou dĺžkou postáv a poskytnú im dobrú oporu. Navyše Duster nie je pretekár, takže krátke bočné výstuhy operadiel nevnímam ako nedostatok. Zadná lavica je skutočne len lavica, tam sa šetrilo, zato však poskytuje výškovo nastaviteľné všetky tri opierky hláv. Veľké prekvapenie nastalo po otvorení batožinového priestoru, myslel som si, že objem pôjde na úkor nádrže LPG. Nič také sa tu nedeje, objem ostal nezmenený. Akurát pod kobercom nájdete namiesto rezervy sadu na lepenie.
Viac bude nového majiteľa zaujímať ekonomika LPG. Duster disponuje 34 litrovou nádržou na plyn, čo predstavuje dojazd pri spotrebe udávanej výrobcom 8,9 l/100km až 380km. Potom má k dispozícii ďalšiu 50 litrovú nádrž na benzín. Pri dnešnej priemernej cene LPG (0,75€) vychádza prevádzka na 100km jazdy 6,50€, a na benzín v najideálnejšom prípade 11€ pri cene paliva 1,55€ za liter. Rozdiel medzi základnou cenou na konvenčný pohon je 1600€. To znamená, že náklady sa vám vrátia po 35 000km. Nevýhoda je, že LPG nemožno kombinovať s pohonom 4x4. Vychádzal som z udávaných hodnôt výrobcu, v skutočnosti som na jednu plnú nádrž LPG prešiel niečo cez 280km, a na benzín približne 500km.
Základná šestnásť-stovka o výkone 77kW má rada vyrovnané tempo jazdy. Vlastne, poviem na rovinu, neoplatí sa z nej žmýkať maximum, dá to dosť roboty. Predbiehanie Duster LPG zvláda dobre, ale neznáša kopce, ľúbi byť pri bežných diaľničných rýchlostiach dýchavičný hoci len do mierneho malého stúpania. Udržať 130km/h dokáže jedine na štvorke. Toto platí pri benzíne, s plynom je to ešte o niečo horšie. Plynový pedál pod vplyvom paliva LPG zmení charakter motoru z bežného na letargický.
Dacia vyrába každý model prispôsobený na naše cesty. Spomínal som to už v minulom teste, a nedá mi ani teraz zopakovať Dusterove vlohy. Tlmiče spolu s balónovým profilom pneumatík pohltia nárazy hádam aj kráteru. Vnútri počujete len buch-buch a pocitovo málinko nadskočíte. V inom aute by ste kristovali a báli sa o disk. Absencia pohonu 4x4 nijako neovplyvnila svetlú výšku. Môžete s ním pokojne prekonávať ľahší terén s veľkými výmoľami.
Rumunská automobilka má dávno vymedzený okruh zákazníkov, ktorí sa rozhodnú pre jej modely. Nie je ich málo. Dustera LPG odporúčam napríklad správcom cestných komunikácií. Do rodiny by som siahol asi po naftovej štvorkolke.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 75 / 5750 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 145 / 3750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 167 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 12.1 / 7.5 / 8.9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | - |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4315 / 1822 / 1695 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 475 / 1636 |
Objem nádrže (l): | 50 / + 34 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1205 / 545 |