Dacia pred letom 2013 predstavila na trhu dva modely Dokker. Jeden je určený primárne pre osobné a profesionálne účely, druhý pre obchodníkov a remeselníkov. My sme si vyžiadali van a dostali sme ľahké úžitkové vozidlo. Komické, nie? Ale teraz už vážne, chceli sme schválne pracanta, pretože nás zaujímalo aký je najlacnejší nováčik v reáli.
Dacia postavila obe tieto vozidlá tak, aby vystrela chrbát konkurencii v oblasti priestoru a cene. Či už ide o Dokker alebo Dokker Van, podľa rozmerov a objemov sa stáva lídrom vo svojom segmente. Aspoň tak píšu tlačové správy, ale aj naživo vidno, že to nie je žiadny malák. Od roku 2014 dostane k dispozícii Van rôzne modifikované prestavby karosérie. Zatiaľ tu máme len skriňový malý užitkáč.
Dizajn ide po stopách Dacie Lodgy. Kamkoľvek na auto pozriete, tam sa nájde len čisto účelový charakter ako veľké kľučky dverí, hranaté línie a dokonca v základe účelovosť umocňujú čierne plastové nárazníky. Za cenu 6 790€ mi ani nenapadne breptať do nejakých vizuálnych nedostatkov, veď to je skoro ako zadarmo. Tu sa pokojne hodí citovať príslovie „Darovanému koňovi na zuby nepozeraj“. Priatelia, veď dostávate plnohodnotné auto so zárukou a najväčšími rozmermi vo svojej triede. Koho bude zaujímať vzhľad, keď má v prvom rade pomôcť pri podnikaní?
[adsense]
Do interiéru nášho auta som sa usadal v úsmevnej atmosfére. Takmer plne vybavený exemplár obsahoval napríklad multimediálny systém Media Nav s navigáciou, Bluetooth, USB a iPOD portom, taktiež potešila manuálna klimatizácia a palubný počítač, pretože ten nie je v každej verzii dostupný.
Ako správny pomocník v remeselnom svete sa nemožno čudovať množstvu odkladacích priestorov. V závislosti od výbavy dosahujú celkový objem 44,2 litra a pravdepodobne náš exemplár obsahoval všetky, takže si ich prejdime. Na vrchu palubnej dosky sa nachádza nekrytá plocha na uloženie notebooku, listín A4 formátu a podobne rozmerných predmetov. Nad hlavou máte tradične tiež hlboký odkladací priestor na bundu, šiltovku či ľahké náradie. Potom sa nezabudlo ani na tradičné držiaky nápojov v stredovej konzole s popolníkom, do dverí vtesnáte 1,5 litrovú plastovú fľašu a pred spolujazdcom sídli krytá schránka na predmety, ktoré nemusia vidieť ostatní.
Normálne by som išiel už jazdiť, no než sa pohneme, pozrime sa ešte staticky na veľmi podstatnú vlastnosť. Chce to zapojiť aj niekoľko čísiel pre predstavu, takže otváram úložný priestor Dacie Dokker Van.
Vstup do nákladného priestoru zabezpečujú buď krídlové dvere vzadu, alebo posuvné dvere na pravej strane, v príplatkovej opcii si môžete dopriať aj ľavé posuvné dvere. Vstupný otvor cez bok je široký 703 mm, takže slúži na ukladanie menších predmetov, ale dozadu cez krídlové dvere vsuniete bez problémov dve europalety. Na výšku postavíte do kabíny predmety do 1228 mm vysoké. Celkový súčet týchto mierok deklaruje objem úložného miesta je až 3300 litrov. A ešte aby sme to mali kompletné, nosnosť Dokkera Van udáva automobilka do 770 kg.
Málokedy sa nám podarilo otestovať zmieňované parametre, keďže sa nevenujeme remeselníctvu, avšak presťahovanie dákych harabúrd z jedného bytu (a že ich nebolo málo, keď sme sa otočili po schodoch hádam 30 krát) zvládol Dokker s prehľadom. Celý týždeň sme však skúšali jazdné vlastnosti auta.
Dacia Dokker Van disponovala silnejším, z dvoch voliteľných, naftovým motorom 1.5 dCi (66 kW) a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Výmenou vstrekovačov je oproti Dusteru tichší. Štvorvalec počuť asi až v tých vyšších rýchlostiach od 120 km/h, kedy do kabíny hlavne v nezaťaženom stave vchádzajú razantné zvuky nielen od motora, ale aj čelného náporu vzduchu. Pokiaľ sa uskromníte, a danú rýchlosť nebudete prekračovať, nafta z nádrže do motora pôjde neochotne. V priemere len 5,1 l/100 km (šofér, spolujazdec a prázdna úložná kabína).
Nízka cena v modeloch Dacia patrí k hlavným tromfom, ale často sa hovorí aj o podvozku. Ja si vždy vezmem z Dacie len dobré dojmy, a inak to nebolo ani v prípade Dokkera Van., Šoféruje sa podobne ako Lodgy, vodič sedí o niečo vyššie ako v bežnom osobáku. Máte tak lepší výhľad na cesty. No chýbali mi tu nejaké drobnosti. Napríklad, Dokker Van nie je moc obratný, jeho polomer otáčania mohol byť menší. V úzkych uličkách sa s ním natočíte až-až.
Hoci sa počíta, že táto minidodávka pôjde väčšinou po trasách v prímestských oblastiach, tempomat mohli páni Rumuni poskytnúť aspoň v opcii, obmedzovač rýchlosti tu vidím ako zbytočnosť. A posledná chybička. Keď sa už Dacia naučila montovať ESP sériovo do všetkých modelov bez rozdielu výbavy, prečo tam nezahŕňa aj Dokker Van? Ešteže cena za stabilizačný systém je minimálna – 250€.
Jazdné vlastnosti dodávky sa vnímajú inak ako v osobných autách. Predovšetkým tu ide o čo najvyššiu životnosť, čomu sú podriadené tlmiče absorbujúce aj tie najväčšie výtlky tak, aby ich opotrebenie bolo minimálne. Za volantom to vodič vníma celkom razantne vo volante, no zároveň len tupo v akustických zvukoch. A čo ma ešte viac príjemne prekvapilo, prázdna kabína vôbec nevŕzgala, ani komponenty.
Ako však na tom bude Dokker Van po roku užívania, to nám budú musieť prezradiť až budúci majitelia tohto šikovného remeselníka.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 66 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 200 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 162 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 13,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,2 / 4,1 / 4,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4363 / 1751 / 1847 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | - / 3300 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1189 / 750 |