Minulý týždeň sme v redakcii mali minidodávku Daciu Dokker Van určenú pre remeselníkov, ďalší týždeň prišiel rad na Citroën Jumpy Multispace, ktorý sa hodí pre transporty cestujúcich a ich batožinu na letisko alebo dlhé trasy.
V týchto skriňových typoch vozidiel nie je kladený extrémny dôraz na vzhľad, preto Jumpy vyzerá tak ako vyzerá. Do kubického tvaru karosérie sa dá narvať deväť sedadiel, pardon nie narvať, ale naskladať, každé totiž ponúka vysoký komfort sedenia. Možno sa dá pozastaviť len nad strednou sedačkou v prvom rade trojsedadiel, ktorá má istý problém s umiestnením. Pasažier sediaci na nej pocíti stiesnenosť skrz veľký panel radiacej páky. Ostatní si tu sedia nadmieru pohodlne, akurát mi chýbali lakťové opierky pre všetky sedadlá.
Na palube kraľuje komfort luxusného autobusu, mali sme najvyšší stupeň výbavy Exclusive zahŕňajúcu okrem iného aj nezávislú klimatizačnú jednotku pre pasažierov druhého a tretieho radu. Výduchy umožňujú reguláciu intenzity a smeru prúdu vzduchu, prípadne sa dajú úplne uzatvoriť. Aby som si jednoznačne otestoval Jumpy z pohľadu komfortu cestovania bolo potrebné naplánovať nejaký výlet. Podarilo sa mi zohnať sedem cestujúcich, plus ja ako vodič. Trasa viedla z Bratislavy do Košíc cez Donovaly.
[adsense]
Jumpy sa vyrába vo viacerých dĺžkových variantoch, pričom ten deväťmiestny len v najdlhšom, čo je logické, keďže pre deväť osôb už asi nebude stačiť objem batožinového priestoru bežného kombička. Multispace disponuje priestorom 770 litrov po kryt, a po jeho odstránení vzrastá až na 1239 litrov. Sem sa už zmestia detské bicykle, možno aj dva horské napracete dozadu po demontovaní predného kolesa. Náš víkendový výlet s ôsmimi osobami na palube nebol pre Jumpy žiadnou výzvou, ostala ešte fúra nevyužitej kapacity kufra.
Miniautobus poháňal dvojliter HDi o výkone 128 koní, v opcii je ešte slabší (98 koní) a silnejší (160 koní) variant, ktorý je možné kombinovať aj so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Ten náš obsahoval manuál. Dynamické vlastnosti Jumpyho nijako neurazia, ale ani nenadchnú. Výkon nastupuje po 2000 ot./min. a k vrcholu prichádza ešte pred 4000 ot./min. Labutiu pieseň nečakajte, rozbehy sprevádzajú hlučnejšie prejavy agregátu, no na ustálenej rýchlosti si doprajete dostatočný pokoj.
Ak si myslíte, že táto hranatá veľká škatuľa spotrebuje veľa nafty, ste na omyle. Bohato si vystačí so spotrebou 7,5 litra na 100 km. Neoplatí sa jazdiť viac ako 120 km/h, pretože apetít vzrastá o liter a aerodynamika dáva o sebe tiež razantne vedieť. Ideálna cestovná rýchlosť na diaľnici je o desať kilometrov za hodinu nižšia, než je povolený limit. Keď príde na diaľničné stúpania Jumpy nemá tendenciu slabnúť, akurát vždy treba mať vhodný prevodový stupeň niekde nad 2500 ot./min.
Citroën momentálne ponúka na všetky modely Jumpy zvýhodnené akciové ceny, kde rádovo môžete ušetriť aj 8000€. Jumpy sa hodí na dlhé trasy, poskytuje výbornú mieru komfortu, ale stráca trocha na dizajne a spracovaní. Cítiť tu vek auta.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 94 / 3500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 170 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | - |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,2 / 6,3 / 7,0 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 5135 / 1895 / 1942 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 770 / 4124 |
Objem nádrže (l): | 80 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1923 / 887 |