V ten týždeň nebolo veľa roboty, len ma v BMW poverili zabehnúť krásavca X6. Narúbať 3000km za pár dní nie je jednoduché, ale dá sa to. Dušičkové obdobie je tiché, na cestách sa objavujú tzv. sviatoční vodiči a na chrbte cítiť prvé dotyky mrazov. Tento rok je však výnimka. Tak kam s luxusným tátošom?

Naskytlo sa mi spojiť príjemné s užitočným. Mal som zakúpený pobyt v centre Prahy pre dve osoby, auto s plnou nádržou a priateľku. Ideálne spojenie, čo poviete? Stačilo sa už len zbaliť, naplánovať si program a oddych mohol začať.

BMW X6 xDrive 40d

Jednalo sa o predĺžený víkendový pobyt, a cestovali sme iba dvaja, čiže v X6 ostalo ešte riadne veľa pľacu. Do kufra sa vmestí 570 litrov batožiny, pričom disponuje ešte s falošným dnom, kam sa dajú ukryť drobnosti, alebo cennosti. Na nevýhodu kufra, a to vysokú nakladaciu hranu, som narazil pri nakladaní tašiek. Tiež sa budete obtierať o nárazník, ak sa veci posunú príliš dozadu k operadlám sedadiel. S vekom kufra si pri manipulácii nemusíte robiť starosti, zaviera sa elektronicky.

[adsense]

Cestovanie s X6 je pohodlné, iba rušené odvaľovaním širokých pneumatík, no a na diaľnici do Prahy sa navyše pridalo tvrdé hopsanie spôsobené betónovými kvádrami, ktoré sú zlepené smolou. Česi z tejto starej známej technológie nechcú upustiť. Na niektorých miestach, hlavne pri Brne je však pravý pruh v 130 km/h kritický. S X6 nie je problém jazdiť po opisovanom úseku zvýšenou rýchlosťou, ale vodiči v bežných hatchbackoch volia ľavý pruh, menej zdevastovaný od ťažkých kamiónov.

Do Prahy sa dá dostať z Bratislavy bez zdržaní v kolónach za tri hodinky a pár minút pri dodržaní rýchlostných predpisov. Stačí si zakúpiť diaľničnú známku, 10 dňová stojí 14,45€ a ste mimo ohrozenia pokuty. Na diaľnici som spozoroval len jeden statický radar, a aj ten určite kontroloval kamiónovú dopravu. Českí vodiči osobných áut majú podobné návyky ako my Slováci. Jazdia nad limity, stále sa držia v ľavom rýchlom pruhu (kvôli „betónke“ ich chápem) a radi sa lepia druhým autám na zadok.

Po pár hodinách hojdavej jazdy sme spozorovali na diaľničnom výjazde hlavné mesto Česka. Určite je mnohým z vás známe a určite ste v ňom boli, preto nebudem z výletu robiť román a vrhnem sa rovno na fakty. Čo nesmiete určite minúť, akí sú ľudia a ceny v reštauráciách?

zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz

Určite najznámejšiu kultúrnu pamiatku a symbol Prahy tvorí samotný hrad v strede mesta. Najvyhľadávanejšia pamiatka sa nachádza kúsok od Karlovho mosta. Pešo asi 15 minút. Prechádzkou cez starú štvrť som si všimol multikultúrnych turistov. V podstate tu platí pravidlo, že Čecha nájdete v „hospúdke“ a ak sa chcete niekoho opýtať na správny smer, väčšinou sa vám to na prvýkrát nepodarí, pretože natrafíte na cudzojazyčného človeka.

Pražský hrad je zvonka prístupný širokej verejnosti, zaujme krásne rozľahlé nádvorie a čestná stráž prezidenta.

Na týchto uniformovaných mužov neplatia žiadne gestá ani pokriky. Stoja ako primrznutí. Súčasťou hradu je aj Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtecha. Kedysi sa využívala na korunovačné účely kráľov, dnes je to miesto posledného odpočinku kráľov a taktiež sa v nej nachádzajú klenoty korunovácií. Ak sa chcete bližšie zoznámiť s históriou, prikladáme link, kde nájdete ceny jednotlivých vstupov na hrad. (http://www.hrad.cz/cs/prazsky-hrad/informace-o-prohlidce-prazskeho-hradu/vstupenky.shtml ).

Výborné zábery s vašou polovičkou vzniknú na spomínanom Karlovom moste. Je to najstarší most Prahy. Stavba začala v roku 1357 a dokončili ho až na začiatku ďalšieho storočia v roku 1402. Z historického hľadiska má významnú rolu, pretože vďaka nemu sa Praha stala zastávkou na európskych obchodných cestách. Postupne na ňom pribudlo 31 sôch a súsoší. Dnes je to vyhľadávaná pamiatka a na moste sa denne objavujú remeselníci a umelci, ktorí predvádzajú turistom svoj talent. Ďalej z neho vidno Pražský hrad, rieku Vltavu a aj ostatné mosty. Núdzu o krásne fotky mať nebudete.

[caption id="attachment_1915" align="aligncenter" width="536"]zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz[/caption]

Pod mostom kotvia rôzne vyhliadkové lode. Odporúčam vyskúšať nočnú plavbu po Vltave na lodi Jazzboat. Kotví v doku číslo 5. Nočnú plavbu spríjemňovala živá jazzová hudba a výborná večera v podobe pravej hovädzej panenky.  Takýto večerný špás vás bude stáť okolo 1200kč pre dve osoby, ale pokiaľ si dáte námahu a preklikáte sa českými zľavomatovými portálmi, nájdete lacnejšie ceny. Celá plavba trvala dve a pol hodiny, a personál nezabudol podať zákazníkom na začiatku welcome drink horúceho vína.

Tretia zastávka krátkej osobnej prehliadky centra Prahy nás priviedla k Staromestskému námestiu. Na námestí sa nachádza plno drahých obchodov s odevmi tých najznámejších a najdrahších značiek. Tiež tu vidno rôzne klenotníctva, takmer som si musel pripútať priateľku o ruku, aby sa mi nerozbehla na všetky svetové strany. Ikonou tohto námestia je Pražský orloj. Sú to vlastne stredoveké astronomické hodiny. Tie dodnes ukazujú napríklad súčasnú polohu Mesiaca aj Slnka, ktorým súhvezdím práve prechádza zvieratník, či možno na ňom odčítať rôzne časy. Na internete sa dočítate zaujímavosti orloja, ako napríklad, že stojí od roku 1402, čiže presne odvtedy, čo Karlov most, alebo postupnosť renovácií mechaniky.

[caption id="attachment_1916" align="aligncenter" width="534"]zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz[/caption]

Na Slovensku si moc nepochvaľujeme MHD, teda až na hlavné mesto Bratislava, tá ujde. Praha je však ešte o pár levelov lepšie na tom. Disponuje totiž metrom a celodenný dospelý lístok nie je vôbec predražený (150Kč). Jeho platnosť neskončí dňom zakúpenia, ale po uplynutí 24hodín. Preto nie je problém cestovať krížom-krážom celým mestom. Rýchlo sa teda dostanete hromadnou dopravou z Karlovho mosta na Václavské námestie Približne 12 minút električkou.

Václavské námestie je hlavné bulvárne stredisko dlhé takmer 700m. Konajú sa tu rôzne demonštrácie alebo oslavy. Ja som zažil minulý rok atmosféru Václaváku, keď si Českí hokejisti vybojovali bronz z majstrovstiev sveta v hokeji konajúce sa na Slovensku. Počas dušičkového obdobia bolo námestie pomerne pokojné a turisti sa sústreďovali hlavne k národnému múzeu. Dominantou námestia nie je len múzeu, ale aj samotná socha svätého Václava. Václav je v spoločnosti ďalších českých patrónov. Bolo vybudované v roku 1348, kedy sa rozširovali hranice mesta a vytvárali nové trhové plochy.

[caption id="attachment_1917" align="aligncenter" width="534"]zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz[/caption]

Určite by ste nemali pri potulkách zabudnúť pokochať sa výhľadom na stovežaté mesto. Metrom sa dá pohodlne dostať až po lanovku, ktorá vás vyvezie na známu rozhľadňu Petřín. Na rozhľadňu sa ide popri pomníku obetí komunizmu. Sú to zaujímavé sošky. Za pomníkom potom nasleduje park obložený kľukatými chodníkmi a lenivci sa môžu nechať vyviezť na rozhľadňu pozemnou lanovkou. Cena za lístok tam-späť je 150Kč. Ani Petřín nie je zadarmo. Okrem dlhých čakajúcich radov si zaplatíte 100Kč, pokiaľ pôjdete na rozhľadňu po schodoch a 200Kč po voľbe výťahu.

zdroj: Pražšká informační služba - www.praguewelcome.cz zdroj: Pražšká informační služba www.praguewelcome.cz

Na mesto sme mali len dva dni, zároveň sme trošku využívali aj hotelové služby, čiže na podrobnú obhliadku sme nemali čas. Ale okrem týchto pamiatok vám doporučujem pozrieť si Prašnú bránu, Vyšehrad, nábrežie Vltavy a veľa, veľa viac. Pomerne jednoducho sa odvšadiaľ dostanete rýchlo pomocou MHD.

Inak, čo sa týka cien za jedlá v meste, v centre, či v reštauráciách, niekedy sú o dosť lacnejšie ako v Bratislave. Dokonca najznámejší fastfood je lacnejší. Nezabudnite ochutnať pravé české pivo, ktoré je bez debaty najlepšie (potom už je len top Bavorské).

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.