Prečo potom prišlo BMW s nápadom odňať dva valce spod kapoty tohto veľkého SUV a vytvoriť nový základ označený ako 25d? Štvorvalcový dvojliter. Jáj! Jasné! Aby si BMW X5 mohli kúpiť aj tí menej „zazobaní“ zbohatlíci. Na všetko majú hejteri odpoveď, možno aj nato, čo bolo skôr – sliepka alebo vajce?

BMW X5 xDrive25d

Asi pred desiatimi rokmi som sa práve ja zamýšľal, prečo sa pod kapotu SUV nemontujú práve menej pažravé motory. Doba si to jednak nevyžadovala, nakoľko Brusel ešte len začínal s nezmyselnými predpismi a zároveň neboli ešte tak maloobjemové motory prepracované, ktoré by vedeli dosahovať  vysoký výkon. Preto veľké a luxusné SUV-čka získali status prestíže a kupovali si ich ľudia prevažne z rozmachu, nie racionality.

V súčasnej dobe BMW X5 s dvojlitrovým naftovým motorom má veľký význam pre množstvo potenciálnych zákazníkov uvažujúcich, povedzme to tak zaobalene, ekonomicky (šetrne). Vieme veľmi dobre, že niektoré firmy svojim manažérom udávajú určité kritéria na nákup služobných áut. Častokrát ide práve o emisie, výkon a až potom cenu. BMW vychádza aj takejto skupine zákazníkov v ústrety, ktorí chcú mať veľké luxusné auto, no nepotrebujú mať prebytočný výkon.

BMW X5 xDrive25d

Presne o tom je verzia 25d xDrive. Po naštartovaní sa do interiéru prenáša ozaj minimum zvuku a to aj za studeného chodu motora. Na vibrácie zabudnite, tie naozaj v takejto triede SUV nenájdete. Vlastne áno, taký Jaguar F-PACE je výnimka, no o ňom niekedy inokedy. Výkon 170 kW môže byť posúvaný iba na prednú nápravu, prípadne za príplatok (náš prípad), cez systém xDrive na všetky kolesá. V spojení s osvedčenou osemstupňovou automatickou prevodovkou od firmy ZF, je X5 dokonale pripravená robiť radosť z každodennej jazdy.

Pri šoférovaní Bratislavou sa máličko obzerám po interiéri. Nie je predmetom tohto testu, nakoľko už bol dostatočne zhodnotený v predchádzajúcej recenzii, kedy som testoval model X5 M50d. Zákazník nie je ukrátený o kvalitu spracovania a pocit luxusu ani so základnou motorizáciou. To preto, lebo BMW ako aj iné prémiové značky je maximálne ústretové v doplnkovej výbave. Tá naša bola opäť veľmi štedrá, no predsa som tu akosi automaticky očakával jednu vec. A to vizuálnu výstrahu vo vonkajších spätných zrkadlách na prekážku v mŕtvom uhle. Samozrejme sa dá dokúpiť, to len hľadám nejaké nepodstatné negatíva. :) Podstatné mínusy v X5 nenájdete.

BMW X5 xDrive25d

Späť k motoru. Dvojlitrový štvorvalec spolupracuje s hmotnosťou automobilu veľmi obstojne. Masa 2,2 tony sa odtrhne z miesta po pošteklení plynového pedálu. Na dosiahnutie diaľničného limitu stačí pár sekúnd a na svižné predbehnutie kolóny pomalších áut stačí tomu prikúriť na podlahu. Keby som to mal porovnať z trojlitrovým šesťvalcom, tak záťah je o poznanie slabší, avšak dynamika stále dostačujúca aj na rýchle presuny. Pocitmi pri zrýchľovaní to môžem porovnať k Superbu 2.0 TDi vo výkonnejšej verzii.

V prvý deň som sa hral na ekológa. Z Bratislavy do Trnavy po D1 dosiahol motor spotrebu iba 5,6 litra pri ustálenej rýchlosti 110 km/h. Bežná cestovná realita s tlačením pedálu na podlahu a využívaním výkonového potenciálu na kľukatých cestách Donovalov zvýšili apetít na priemer 8,4 litra, čo je stále perfektná hodnota. Po celkovom odjazdení 800 kilometrov mi priemer klesol na konečných 7,6 litra, s ktorým by som sa stotožnil v bežnej praxi. To je krásna hodnota, o ktorej som sníval v autách tejto kategórie pred 10 rokmi!

BMW X5 xDrive25d

Hoci hejter by povedal, že kto si kúpi X5, nehľadí na spotrebu, tak v reálnom svete sú podstatnejšie aj iné faktory. Napríklad, že na jednu nádrž bez pudu extrémneho sebazapretia prejdete pokojne 1000 kilometrov bez navštívenia čerpacej stanice. Auto bude atraktívnejšie pri spätnom predaji druhému majiteľovi, ktorý už bude hľadať úsporné luxusné SUV a dokonca vďaka drbnutej (prepáčte za výraz) registračnej kažidani, ušetrí nemalé peniaze, takže sa ľahšie predá a zachová slušnú zostatkovú hodnotu.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1995
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 170 / 4400
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 500 / 2000
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 7,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,2 / 5,3 / 5,6
Spotreba počas testu (l/100km): 7,6
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4886 / 1938 / 1762
Batožinový priestor - min./max. (l): 565 / 1670
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2115 / 715

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.