Pár mesiacov po Active Toureri sa predstavila verejnosti zväčšená verzia Gran Tourer. BMW tak predbehlo samotný Mercedes-Benz, ktorý si doteraz neohrozene viedol monopol v prémiovom segmente MPV s modelom B-triedy. Tomu je koniec. My sme si už stačili vyskúšať Active Tourer s najsilnejším benzínovým štvorvalcom 225i v ponuke. Teraz prišla voľba na relevantnejšiu alternatívu, motorizáciu 218d. Pohon sa opäť prenášal na predné kolesá a prevody radila perfektná osemstupňová automatická prevodovka.
[adsense]
Na to, aby sa do Gran Toureru zmestili dve „núdzové“ sedačky, museli Nemci predĺžiť rázvor náprav o celých 11 cm a dĺžka karosérie narástla o 21 cm. Komu sa nepáčili netradičné tvary Active Toureru, tomu zrejme nebudú po chuti ani tie väčšieho súrodenca. V každom prípade, po dizajnovej aj priestorovej stránke je Gran Tourer úplne vyrovnaný súper k Oplu Zafira, Seatu Alhambra, či Renaultu Grand Scénic. Mimo toho, tento Mníchovčan má navrch skrz prémiový segment. Auto si viete vyladiť od moderného autfitu až po športový M-Packet, márne niečo také nájdete u prirovnaných rivaloch.
Predmetom tohto testu bude hlavne priestor na strednom a poslednom rade sedadiel. Vpredu sa nič nemení, akurát máme model s lacnejšou výbavou. To sa podpísalo na veľmi úzkych sedadlách, ktoré hádam do tohto segmentu ani nepatria. Nad hlavou má vodič väčšiu rezervu, no už v Active Toureri stačila rezerva.
Stredný rad sedadiel možno prestavovať pozdĺžne aj v náklone operadiel. Zadné dve samostatné sedačky vyhovujú maximálne deťom, dospelí sa tu pohodlne rozhodne neodvezú. Chýbalo by im pár centimetrov k dobru v oblasti kolien a hlavy. V prípade, že však potrebujete väčší kufor alebo do rodiny pribudli ďalšie deti, potom sa investícia do sedadiel za 797€ oplatí.
Podobne ako Active Tourer, aj „granko“ nezabúda plniť úlohu cestovateľa z užívateľského hľadiska. Máte tu k dispozícii panoramatické strešné okno, kožené sedačky, trojzónovú automatickú klimatizáciu, množstvo praktických odkladacích priestorov a držiakov, kompletnú bezpečnostnú vybavenosť a v drahších variantoch aj rozsiahlejšie rozhranie multimediálneho systému iDrive.
Uznávam, že predošlý test kratšieho variantu po motorickej stránke veľa ľudí skôr odradil, nakoľko sa jednalo o najsilnejší benzín. Nepopierateľne mal zaujímavý zvukový aj dynamický prejav, no do európskej rodiny niekoľko rokov viac patrí MPV s naftovým agragátom. Gran Tourer sme si preto vyskúšali so slabším výkonom naftového dvojlitra označovaného 218d. Na predné kolesá posiela 110 kW. V opcii sú ešte trojvalce 214d (70 kW), 216d (85 kW) a silnejší variant dvojlitrového štvorvalca 220d (140 kW) dostupného aj s xDrive.
Štvorvalec nemá veľa starostí dostať Gran Tourer do pohybu ani razantnejším spôsobom. Akustika je príkladná na danú triedu, čo znamená, že posádka sa nebude sťažovať na hluk, vibrácie, či celkovú kultúru chodu motora. Samotný vodič zasa ocení dokonalú súhru prevodovky s motorom. Automat radí zamatovo jemne a rýchlo, to platí aj po kick-downe.
S daným testovacím exemplárom som podnikol jednodňovú cestu do mesta Hallstatt v Rakúsku. Za čas strávený na diaľnici Gran Tourer nevypýtal z nádrže viac ako sedem litrov nafty, pričom kombinovaný cyklus po celý týždňový test zvládol so 6,4 litrami nafty na 100 km. Do kabíny neprenikajú zásadne aerodynamické odpory vzduchu a ďalšie plus som zaznamenal v nižšom akustickom odvaľovaní pneumatík z asfaltu oproti Active Toureru.
Aby sme si to vyjadrili aj v číslach. Vďaka prevodovke točí motor na diaľnici pri našom povolenom limite niečo tesne cez 2000 ot./min. Preto tá nevídaná pohoda na dlhých cestách človeka nevyčerpá. Presun na okresné cesty nevyvedie z mieri adaptívne tlmiče EDC. Dá sa tu regulovať tuhosť, no najlepšie mi vyhovoval režim „Comfort“. Vtedy Gran Tourer iba mierne zatrasie na hrboľoch, no inak si cestami plachtí.
Ak si raz za čas budete chcieť dopriať dynamickú jazdu, prípadne to bude vyžadovať situácia, vedzte dve veci. BMW do tohto MPV namontovalo kvalitný podvozok s uzávierkou diferenciálu prednej nápravy, ktorý podrží v nejednej zákrute, no nezabúdajte aj na brzdy. Nie je to športové náčinie do kopcov, kotúče sa po pár zdĺhavejších pribrzdeniach z vysokej rýchlosti pomerne rýchlo unavili.
[adsense]
BMW zvolilo zaujímavú cenovú politiku Gran Toureru. Pokiaľ by ste mali záujem o základný model 216i (trojvalec, 75 kW), vyjde Vás o 150€ menej ako menší Active Tourer (26 800€), do ktorého sa však tento agregát nemontuje. Porovnateľná motorizácia 218i a 214d je potom o 1250€ drahšia. Príplatok za väčší priestor je stále akceptovateľný. No a ak by ste chceli vozidlo podobné tomu nášmu, nachystajte si minimálne 31 050€. S ďalšími príplatkami sa vyšplháte nad 50 tisíc euro.
Je to jednoducho BMW, tu by cena nemala hrať veľkú rolu pri kúpe. Ide o to, či si chcete dopriať „baworáka“ do rodiny, ktorý Vám manželka dovolí vlastniť, pričom sa nebude báť, že Vás opantajú na parkovisku namachlené „pipky v štekloch“. Voči tomuto BMW sú veľmi odolné.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 110 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 330 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 207 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,1 / 4,2 / 4,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4556 / 1800 / 1641 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | - / 540 / 1905 |
Objem nádrže (l): | 51 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1450 / 600 |