Ochrana životného prostredia je veľmi dôležitá. Koniec koncov, ako sa vraví: ,,Planétu sme nezdedili od našich predkov. Máme ju požičanú od našich detí.‘‘ Mám rád ľudí, ktorí dokážu zachovať chladnú hlavu a nenechať sa strhnúť modernou vlnou eko-populizmu ako napr. Dieter Reiter, starosta Mníchova.

Pravdepodobne ste postrehli zavedenie zákazu vjazdu dieselových áut do centra mesta, čo teoreticky znie ako úľava pre ovzdušie – opak je však pravdou. Uzavretie dvoch ulíc v Hamburgu prinútilo majiteľov starších naftových vozidiel, aby centrum mesta obchádzali dlhšími trasami vedúcimi cez obývané časti mesta. Výsledkom bolo ešte viac emisií a na miestach, kde bývajú ľudia. Reiter tento nelogický krok odmietol a pomohol tým nielen Mníchovu. Už existujúce zákazy vďaka nemu pravdepodobne pominú aj v ostatných nemeckých mestách.

,,Zakážme vjazd dieselovým autám a vybudujme v centre mesta cyklotrasy.‘‘ tak znie stratégia väčšiny eko-populistov. V úvode rozhovoru Jeremy Clarkson poukazuje na Holland Park – podľa neho jednu z najkrajších ulíc Londýna práve vďaka aleji stromov, ktorá ňou vedie. Pochopiteľne mu vadí, že chce starosta všetky tie krásne stromy vyrúbať, aby na ich mieste postavil cyklotrasu. Nehovoriac o tom, že stromy premieňajú toľko nenávidený oxid uhličitý na životne potrebný kyslík... S výstavbou cyklotrás sa spája aj jeho nedávna skúsenosť.

,,Bol som na ceste do Londýna a kvôli výstavbe cyklotrasy bola premávka zúžená do jedného pruhu. Výsledkom bola obrovská kolóna, uprostred ktorej uviazla sanitka. Len si to predstavte... niekto umiera na infarkt alebo sa zraní pri dopravnej nehode a sanitka sa k nemu nemôže prebojovať – pretože stavajú cyklotrasy. Žijeme v absurdných časoch...‘‘ Clarkson nedokáže pochopiť ani to, prečo ubrali polovicu šírky chodníka v Hyde Parku na výstavbu cyklotrasy, keď už v Hyde Parku jedna cyklotrasa je – iba o desať metrov ďalej a ide presne paralelným smerom.

 

,Je nádherný slnečný deň. Predstavte si, že by ste so svojou polovičkou išli na rande bicyklovať – nikto to nerobí. Človek je spotený a smrdí.‘‘ Popri tom ukazuje na cyklistu idúceho okolo: ,,Pozrite sa na neho... ako prispieva k chodu ekonomiky? Vôbec. Nikto vedľa neho nechce sedieť, lebo má smradľavé mapy pod pazuchami.‘‘ K pravidelnému pohybu neodmysliteľne patrí aj zdravá výživa. Ale ak chodíte do práce na bicykli a na raňajky si dávate avokádo, ktoré priletelo z opačnej strany zemegule ťažkým nákladným lietadlom – bolo by podľa Clarksona ekologickejšie, ak by ste chodili do práce vojenským Hummerom.

Ďalším dôvodom, prečo je proti výstavbe cyklotrás, sú ekonomické dôvody. Cena za 4 míle ,,a pár drobných‘‘ londýnskych cyklotrás bola 42 miliónov libier. To je 10 miliónov libier za jednu míľu cyklotrás. Vedenie mesta argumentuje tým, že cyklotrasy stavia kvôli zvýšeniu bezpečnosti – na čo ale Clarkson oponuje tým, že sanitky uviaznuté v kolónach rozhodne k zvýšeniu bezpečnosti neprispievajú.

Záver celého rozhovoru zaklincuje poznámkou: ,,Mám spálenú hlavu od slnka. Asi to bude tým globálnym otepľovaním. Nie, počkajte! Už viem! Je august – to je ten skutočný dôvod...‘‘ Vyzýva ľudí k tomu, aby po sebe nekričali ako zmyslov zbavení, ale naopak spolu viedli rozumnú debatu založenú na faktoch a logických argumentoch. Akoby už vtedy tušil, že o mesiac príde mladé dievča, ktoré bude robiť presný opak a namiesto zachovania chladnej hlavy si vyberie hystériu, krik a emócie...

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.