Nemecké automobilky sa pomaličky pripravujú na elektrickú éru. Audi to vzalo pekne z ostra a svoj prvý, plne elektrický počin, odelo do najpredávanejšieho karosárskeho kabátu – crossover / SUV. Volá sa e-tron a ja som mal jedinečnú príležitosť stráviť s ním tri dni. Bol to celkom krátky maratón, no čas sme využili spolu naplno. Čím je také perfektné, že si vyslúžilo mimoriadne pozitívny verdikt? Nech sa páči, pohodlne sa usaďte a nechajte sa previezť so mnou.

Jednou z hlavných atribút pozitívnych reakcií je samotná značka. Audi netreba nikomu nejako zvlášť predstavovať. Vozidlá nosiace hrdo, štyri kruhy v maske chladiča, sa majú vždy čím pochváliť. Prvý elektrický model e-tron pokračuje v tomto štýle a posúva latku ešte ďalej. Dizajnom sa zaraďuje k ostatným modelom značky, nevyčnieva. To len importér zvolil, zámerne, danú „šmolkovú“ farbu a oblepil ho nápismi po karosérii. Zákazník si však môže vybrať z tradičných odtieňov, kedy sa veľkostne a tvarmi podobá na modely Q3 (predná maska), Q7 (veľkosť) alebo Q8 (zadné svetlomety).

Vnútro je hotová pasia pre oči človeka hľadajúceho nadčasovosť, luxus a nevšednú atmosféru. Okrem nastupujúcej elektrickej doby tu máme, už nejakých pár rokov, digitálnu éru. V prípade automobilov, a obzvlášť prémiových, to znamená, že palubná doska sa zbavila takmer všetkých tlačidiel a analógových prístrojov. Nahradili ich displeje s dotykovými obrazovkami. Audi e-tron je ďalším modelom značky, ktorý zdedil kokpit z drahších modelov. Prvý displej nájdeme v podobe prístrojového panelu, na ktorom sa zobrazujú, prehľadne, všetky podstatné údaje z jazdy. Na stredovej konzole sú potom ďalšie dva displeje, ovládané dotykovo.

Veľakrát som sa verejne priznal, že dotykovky nemám rád, pretože odvádzajú značnú pozornosť vodiča počas jazdy. Čo sa však týka ovládania v Audi, nemám absolútne žiadne výhrady. Viete si tu zvoliť úrovne citlivosti na dotyk, obrazovky sú pekne veľké a s prehľadným menu. (Ne)výhodou je len množstvo funkcií, ktoré pomáhajú vodičovi a posádke užiť si cestovanie na palube. A potom ešte ich lesklosť priťahuje prach. Tesne pred fotením interiéru som všetko vyutieral, no aj napriek tomu môžete vidieť z fotiek, že palubná doska je hotový lapač prachu.

Premiant musí spĺňať tie najvyššie štandardy z pohľadu spracovania, luxusu a výbavy. Vedzte, že toto SUV začína na cenovke 81 400€ s DPH a už disponuje značne bohatou výbavou. Pre náročného zákazníka sú však pripravené aj nadštandardné prvky ako lepšia audioaparatúra, štvorzónová klimatizácia, disky s monštruóznym rozmerom (náš model stál na 21-palcových diskoch) a množstvom ďalšieho. Ja spomeniem aspoň to, čo mi najviac imponovalo.

 

V prvom rade ide o spomínané displeje, už tie dodávajú interiéru nadpriemernú exkluzivitu. Sadnite si však do e-tronu večer a zaľúbite sa do jeho farebného ambientného podsvietenia. Niečo podobné som zažil už v niektorých modeloch BMW, ale Audi e-tron prekonáva nočnou atmosférou na palube aj Rolls Royce Wraith, ktorý mal „hviezdny strop“. Naozaj som mal famózny pocit!

Veľmi som bol zvedavý aj na kamerové spätné zrkadlá. Táto „fíčurka“ vyjde na skoro dve tisíc eur a rovno poviem, že ich ušetrite. Miesto konvenčných spätných zrkadiel tu zastávajú rolu kamery, ktoré snímajú obraz do displejov. Tie sú umiestnené vnútri, pri kľučkách dverí. Ich obraz je zrnitý, displej malý a neponúkajú ani funkciu mŕtveho uhla. Nevedel som si na ne zvyknúť a pri parkovaní som sa viac spoliehal na parkovaciu kameru s perfektným rozlíšením a na vykrútenú hlavu do strán. Kamery spĺňajú teda len jednu funkciu – frajerinu.

Na tomto nemeckom elektromobile nie je čo vytknúť, ani čo sa týka samotného sedenia, priestoru a odkladacích schránok. Pojme do seba päť dospelých osôb a kufor je pripravený na batožinu so svojimi 605 litrami objemu v základe. Každý pasažier si vie nastaviť svoju vlastnú teplotu vďaka štvorzónovej klimatizácii a všetky sedačky sú vybavené vyhrievaním a aj odvetrávaním. Vpredu sa mi sedelo veľmi dobre, pretože sedadlo bolo nastaviteľné vo veľkom rozsahu a volant tiež.

Je načase skončiť so statickými opismi a vrhnúť sa na jazdu. Elektromobil od Audi, hádam, nemá žiadnu zlú vlastnosť. Ak milujete ticho pri cestovaní, tak e-tron tichosť posúva o niekoľko levelov ďalej. S konvenčnými spaľovacími motormi sa to nedá ani porovnávať, no e-tron je veľmi, veľmi, veľmi ďaleko vpredu aj od ostatných elektromobilov aké som doposiaľ riadil. Jediný náznak nejakej práce dvoch elektromotorov počujete iba počas pomalej jazdy. Od rýchlosti 40 km/h budete počuť už len jemný šepot obtekajúceho vzduchu a tlmené odvaľovanie pneumatík.

Ak ste niekedy cestovali rýchlovlakom v zahraničí (na Slovensku také nejazdia), tak presne takto sa správa aj e-tron. So zvyšujúcou rýchlosťou si nerobí žiadne starosti a posádka ani nevie odhadnúť akou skutočnou rýchlosťou sa premávate. Nemec sa zastaví na úrovni 200 km/h, čo nie je extrémna hodnota, ale jej dosiahnutie už áno. Aby nie! Veď elektromotory dodávajú prostredníctvom elektrického pohonu oboch náprav celkový výkon 265 kW. Ten je k dispozícii okamžite, nečaká sa na žiadne podradenie alebo nafúknutie turba. Skrátka, stlačíte pedál a e-tron vystrelí vpred. Na stovku to zvláda za 5,7 sekundy, ale garantujem vám, že unesení budete aj z rýchleho dosiahnutia maximálnej rýchlosti.

Pohodlie na palube zaručuje štandardne dodávané pneumatické odpruženie. Na hladkom asfalte sa cítite ako v bavlnke a SUV vás len málinko kolíše. Na hrboľatých cestách zasa netrasie s kosťami, "vankúše" všetko precízne tlmia a žehlia zároveň. Podvozok sa dokáže tiež zdvihnúť v režime offroad, kedy sa s ním lepšie prechádza terénom. Naozaj, s týmto elektromobilom sa nemusíte báť navštíviť zablatený terén alebo vymletú poľnú cestu. Po skalách vás ale neprevedie.

Pýtate sa, či sa dynamické vlohy nemeckého elektrického SUV podpísali na nízkom dojazde? Ani nie! Audi e-tron dokáže prejsť 417 kilometrov na jedno nabitie, podľa metodiky merania WLTP. Verím, že podobný dojazd by som dosiahol, no musel by som sa obmedzovať, čo nie je moja silná parketa. Oveľa reálnejšia hodnota je 300 kilometrov. To som sa nemusel s e-tronom krotiť. Užili sme si spolu dlhý výlet diaľničnou rýchlosťou, kľukaté okresné cesty a využívala sa naplno klimatizácia, nakoľko denné teploty prekračovali tridsaťstupňovú hranicu.

A ako to je so samotnou spotrebou energie? Nedá sa to ekvivalentne prirovnať k spaľovaciemu motoru, ale e-tron si vypýta minimálne 25 kWh, ak jazdíte mestom a do 35 kWh na diaľnici. Veľkou výhodou však je, že disponuje možnosťou rýchleho dobíjania až do 150 kWh. Nabíjanie od nuly do sto percent by malo trvať iba 30 minút. Na bežnejších nabíjacích staniciach s 50 kWh prípojkou som nabil auto z 20% na takmer 100% za necelé dve hodiny. Viem, je to veľa, ale menej ako by som sprvu očakával. Treba si uvedomiť, že batérie v e-trone sú veľkokapacitné a nie žiadne tužkové baterky.

Záver testu ukončím rovnakou vetou ako som začal. „Ak budú všetky elektromobily ako Audi e-tron, tak potom sa máme načo tešiť“. Audi postavilo plnohodnotné SUV na čisto elektrický pohon. Je pripravené plniť rolu rodinného, manažérskeho alebo cestovateľského auta. To áno! Akurát naša elektrická infraštruktúra mu nedáva príliš veľa možností na dosiahnutie plného potenciálu, ktorý v sebe má.

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.