Vo svojej podstate hrá Audi A6 dôležitú rolu spolu s prémiovými značkami, predovšetkým nemeckými ako je BMW alebo Mercedes-Benz. Kým však tie dva spomenuté dlhodobo dizajnovo moc nezaujmú, Audi hrá na city aj svojím kabátom.
Tak ako sa patrí na každú prémiovku, aj v tejto sú možnosti na konečnú konfiguráciu rozsiahle. Daný model s motorom a prevodovkou S-Tronic stojí v základe necelých 55 tisíc euro, no náš exemplár s mnohými príplatkami navýšil konečnú cenu o ďalších 42 tisíc. Začneme teda so základom a postupne sa pozrieme aj na prvky výbavy.
Štvrtá generácia Audi A6 sa môže pochváliť jemným externým omladením. Ide tu v prvom rade o nový tvar predných svetlometov, ktoré môžu byť LED-kové. Zadné svetlomety zasa zaujmú dynamickými LED-smerovkami. Ich činnosť vidíte v kompilácii záberov, ktoré sme nasnímali počas fotenia. Inak autu dodávajú športovú dušu S-Line paket a 20-palcové disky obuté do pneumatík o rozmeroch 265/35 R20. Ani oceľová šedá metalíza nevyzerá zle na tejto manažérskej limuzíne. Na obrázkoch vidíte jeden z mnoha podôb Audi A6. Za náš exemplár dávam 10 bodov z desať za dizajn.
Interiér nezaostáva za dizajnom, čo do kvality sa týka. Nachádzam tu perfektne spracovanú palubnú dosku z kvalitných materiálov. Hoci je posiata hŕbou tlačidiel, ich rozmiestnenie a veľkosť dokonalo harmonizuje prostredie vodiča. Dokonca aj štartovacie tlačidlo motora kúsok od voliča automatickej prevodovky je v správnom dosahu. Márne tu hľadám nejakú nedokonalosť. Tá nastáva až v priestore.
[adsense]
Prémiová limuzína strednej triedy mieri na dve zákaznícke polia. Kupujú si ju individualisti, ktorým sa jednoducho páči a majú nato alebo sa stáva služobným nástrojom úspešných manažérov. Pokiaľ ste teda z prvej skupiny, priestor na zadných sedadlách moc riešiť nebudete, no taký manažér s osobným šoférom si už na komfort určite potrpí. Ten sa mu síce dostaví, ale v stiesnenejšom ponímaní. Rozumejte tomu tak, že hoci sa vzadu sedí dobre, pár centimetrov na kolená a hlavu navyše by tu nezaškodilo. Na druhej strane, BMW a Mercedes na tom nie sú oveľa lepšie.
Je čas predstaviť si zopár nadštandardných prvkov výbavy, za ktoré sa oplatí priplatiť si. Prvý z nich je asistent nočného videnia. Za nemalú sumu 2 249€ disponuje Audi A6 termovíznou kamerou. Systém pracuje naozaj bravúrne, nielen v noci, ale aj cez deň. Palubný počítač premieta obraz a chodcov zobrazuje žltou farbou. Pokiaľ hrozí kolízia, rozsvieti sa načerveno a pridá sa akustická výstraha vo forme pípania.
Lákavým a užitočným systémom je tiež parkovací robot, ten dokáže túto veľkú limuzínu zaparkovať do ozaj úzkych medzier medzi autami, pričom vodič sleduje celé dianie pomocou priestorovej kamery, tá je tiež za príplatok. Auto dbá aj na také drobnosti ako vzdialenosť od obrubníkov a zaparkovaných áut na opačnej strane cesty v úzkych uličkách. Radosť parkovať.
Audiofil by nemal zabudnúť zaškrtnúť reproduktory Bose Surround Sound System. Ich kvalitne spracovaný zvuk poteší nejedno zdravé ucho vyznávajúce nielen vážnu hudbu, ale aj rock a iné štýly. K neodmysliteľnej súčasti každej limuzíny patrí navigácia, my sme mali MMI Plus, čo znamená okrem iného doplnenie o 7-palcový palubný počítač a české menu.
Ako ďalším samozrejmým doplnkom musia byť kožené sedadlá, tie v našej verzii boli športové s vylisovaným emblémom „S-line“ a elektrickým nastavení, či integrovanou opierkou hlavy. Mimochodom, sedí sa v nich pohodlne, tu si rozhodne nebude sťažovať ani najväčší perfekcionista. Medzi ďalšie lahôdky patria DVD prehrávač , adaptívny tempomat, Head-Up displej, rozpoznávač dopravných značiek, bezkľúčový prístup, komfortná klimatizácia... Myslím, že zatiaľ stačilo, priblížme si teraz niečo z technických súčastí auta.
Vpredu pod kapotou pracoval trojlitrový diesel TDI dopovaný jedným turbom nastavený na 200 kW a prenos na vozovku zabezpečovali obe nápravy cez Quattro pohon. Spolu so sedemstupňovou automatickou prevodovkou S-Tronic zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 5,5 s, čo v praxi ozaj cítite po kick downe. Táto motorizácia bohato stačí na rýchle diaľničné presuny alebo pretekanie sa s konkurenciou v podobnej objemovej triede.
V kabíne počujete veľké „NIČ“, trojliter TDI je ukážkovo odhlučnený a jeho prácu znázorňuje len otáčkomer, ktorého ručička sa pohybuje v rozmedzí 1000 až 4500 ot./min. Mamutí krútiaci moment 580 Nm absolútne stačí na rozbeh dvojtonovej limuzíny. Každé zrýchlenie od nuly do zhruba 140 km/h pociťuje váš chrbát intenzívne, potom tlaky do sedadla slabnú. Niekomu, kto nesedel v ničom silnejšom bude táto motorizácia určite vyhovovať a ostatných Audi uvelebí minimálne silnejším BiTurbom TDI.
Podvozok v S-line pakete je štandardne znížený o jeden centimeter k zemi oproti klasickému modelu, ale zároveň vie meniť svetlú výšku v rozmedzí 105 mm až 135 mm, vďaka príplatkovému pneumatickému pruženiu. Táto kombinácia spolu s rozmernými nízkoprofilovými pneumatikami moc nekorešponduje s komfortom limuzíny. Hoci je tuhosť karosérie neskutočne odolná na nerovnosti na cestách, ani v najmäkšom nastavení ich nevie „vyžehliť“ tak, aby to nepocítila posádka silnejšími otrasmi tiel.
Keď už chcete investovať do adaptívneho podvozka, vynechajte 20 palcové disky a športový podvozok, v opačnom prípade budete mať auto iba neskutočne stabilné, ale obmedzené z hľadiska komfortu. Naopak, vrelo odporúčam prihodiť si 1182€ do pohonu Quattro so športovým diferenciálom. Toto je to pravé orechové na hladkých asfaltových cestách. Blíži sa dlhá zákruta, jemné pribrzdíte, dostávate sa do prvej tretiny a už netreba čakať... plný plyn, Quattro pochopí, že chcete dokonalo vyjsť zo zákruty a tak posiela viac výkonu na zadnú nápravu. Výsledkom je eliminovaná nedotáčavosť a dynamickejší prejazd, kedy sa vám vlasy postavia dupkom nahor.
Činnosť sedemstupňovej prevodovky S-Tronic v Audi A6 3.0 TDi nemusí každému vyhovovať úplne. Radenie je v bežnom režime jazdy hladké, avšak nemohol som si pomôcť, v manuálnom športovom režime s pádlami pod volantom jednoducho nestíha na povely vodiča. Majitelia budú viac spokojní, ak nechajú radenie v automatickom režime, kedy je elektronika zhovievavejšia. Na druhej strane, vôbec mi v limuzíne neprekáža, že manuálne radenie nie je dokonalé, veď toto auto si kupujem od toho, aby ma odbremenilo od nadmernej aktivity a koncentrácie na šoférovanie.
Štvrtá generácia Audi A6 3.0 TDi dokáže byť luxusná, športová a zároveň pomerne ekonomická. Dizajnovo je jednoducho najviac pútavá oproti nemeckým konkurentom a navyše jazdnými vlastnosťami Quattro pohonu si trúfa na BMW 5 X-Drive.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 6 / 24 |
Zdvihový objem (cm3) | 2967 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 200 / 3500 - 4250 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 580 / 1250 - 3250 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 5,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,9 / 4,6 / 5,1 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4933 / 1874 / 1455 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 530 / - |
Objem nádrže (l): | 73 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1845 / 535 |