Ako príklad uvádzam náš testovaný kombík Audi A4 Allroad. No než sa k nemu dostanem podrobnejšie, vysvetlím myšlienku o dvoch nemeckých rivaloch Ingolstadtskej automobilky. Mercedes-Benz sa čoraz častejšie prikláňa k rovnakej ceste za úspechom ako BMW, dokáže svojimi modelmi uspokojiť nielen konzervatívneho zbohatlíka, ktorý hľadá luxusné a komfortné vozidlo. Dnes v ponuke trojcípej hviezdy nájdeme dizajnovo zaujímavejšie automobily zvládajúce popri základných predispozíciach uspokojiť srdce športovo založeného vodiča. BMW kraľuje v triede dlhé roky sloganom „Radosť z jazdy“, čo nie je len marketingové lákadlo, ale skutočný fakt. Kam zaradiť Audi?

V minulosti bolo Audi populárne vyrovnanosťou, jediný premiant z nemeckej trojice hnaný prioritne na predný náhon, prípadne na všetky kolesá. Potom si získava dlhodobo priazeň žien pre neskutočný sexappeal všetkých modelov. Po prebratí kľúča od našej verzie A4 Allroad som sa zameral v týždňovom teste, či Audi stále volí univerzálnosť, alebo je niečím špecifické. Poznatky nenechali na sebe dlho čakať.

Stačí sa pozrieť na oplastovanú karosériu, ktorá technicky vychádza z klasickej A4 Avant, no je podstatne svalnatejšia a svetlá výška sa zväčšila z 143mm na 180mm. Dvojfarebné lakovanie dodáva vozidlu nevšednosť. Najmarkantnejším faktom ostáva skutočnosť, že jedine Audi ponúka takúto crossoverovú variantu. Keby sme chceli hľadať konkurenta, museli by sme zamieriť do inej cenovej kategórie, nižšej, teda prijateľnejšej pre Slováka. Mám na mysli Octaviu Scout, tá ani zďaleka nešliape na A4 Allroad z pohľadu dizajnu, či spektra voliteľných doplnkov výbavy. Preto A4 Allroad momentálne nemá výrazného konkurenta ohrozujúceho podiel z predajného koláča. Mimochodom, testovali sme faceliftovaný model.

Audi A4 Allroad 2.0 TDi

Ak je reč o premiantovi, vybaví sa vám v mysli ozajstný prepych. Audi nešetrí na príplatkových balíkoch, ale poskytuje aj slušný základ pre klienta, ktorý chce hlavne štyri kruhy na kapote a nie takzvané prebytočnosti typu trojzónová klimatizácia, svetelný balík stropného osvetlenia, či špeciálna hnedá metalíza za 900€. Takéto príplatkové balíky navýšia cenovku do nekresťanských hodnôt, pritom aj základ stačí pre uspokojenie potrieb užívateľa.

[adsense]

Látkové prevedenie sedadiel poskytuje štvorčlennej posádke ideálny posed, ten vpredu je o čosi hodnotnejší vďaka poriadne pevnému výrezu bočníc operadiel. Allroad disponuje typickými prednosťami kombi, čiže tu nájdete oká v batožinovom priestore na uchytenie nákladu, sieťovanú mriežku oddeľujúcu priestor pre posádku a batožinu, ako aj tunel v zadnej lakťovej opierke na prevoz dlhých predmetov.

Na zadnej lavici sa pohodlne odvezú, prirodzene, lepšie dve osoby, ktoré majú navyše vyhĺbené miesto pre kolená v operadlách predných sedadiel. Vtedy možno využiť hodnotnú lakťovú opierku skrývajúcu malý odkladací priestor a držiaky na nápoje. Tri osoby sa vzadu trošku potlačia, avšak nie je to kritické ani na dlhšiu jazdu. Hoci, samotný objem kufra oproti Octavii Scout stráca pár litrov, to neznamená, že nie je dobre využiteľný. Jeho kubický priestor bez zbytočných zásahov podbehov zadnej nápravy dopraje zhltnúť bez reptania batožinu pre štyri osoby cestujúce na dovolenku. Po bokoch sú ešte odkladacie kapsy na lekárničku a iné prvky povinnej výbavy vozidla. Rezerva je nahradená súpravou na opravu defektu.

Audi A4 Allroad 2.0 TDi

Motorickí nadšenci silných TFSI agregátov, máte smolu. Do Allroadu sa montuje síce aj tento druh motora, no neviem si reálne predstaviť, že by dominoval v dopyte. Dokonca, na konci testu som bol rád z naftového TDi motora. Hneď vysvetlím prečo. Importér nám poskytol verziu so silnejším 2.0 TDi motorom a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (v opcii 2.0 TDi 105kW alebo 3.0 TDi 180kW). Ideálna voľba pre Audi A4 Allroad, pretože volí maximálny kompromis medzi výkonom a spotrebou, navyše možnosti podvozka by silnejší motor iba obmedzovali. Áno, pruženie je naladené na „mercedesácky“ spôsob, takže mäkko. To sa odráža na držaní stopy, keďže do húževnatosti zasahuje zvýšená váha vozidla.

Dynamická jazda sa deje nasledovne. Rýchly vjazd do zákruty často zbrzdí elektronika po tom, čo nestačí prerozdelenie sily hnaných náprav v základnom pomere 40:60 (predná resp. zadná). O to sa samozrejme stará renomovaný pohon všetkých štyroch kolies Quattro. Výjazd zo zákruty nakoniec nevyjde podľa očakávaní. Kombík sa tesne pred výjazdom za sprievodu pískania pneumatík zatrmáca na obe strany a až potom sa vyrovná. Vodič nevie, či sa dostával do pretáčavého alebo nedotáčavého šmyku. Podobne takto reagujú SUV vozidlá na zasneženej ceste, keď nedovolí zadná náprava zvrtnúť auto do kontrolovaného pretáčavého šmyku. Jednoducho sa vždy snaží auto držať priamočiaro a šmyk koriguje dobrzďovaním auta až na takú rýchlosť, kedy adhézne podmienky dovolia opäť zrýchliť. Po týchto vetách určite chápete, prečo je silnejší 2.0 TFSI prebytočný pod kapotou Allroadu. Pokiaľ, nebudete jazdiť výhradne po diaľniciach, výkon nevyužijete naplno.

Ťažko povedať, kedy sa auto dostáva do kritickej situácie, respektíve nezvládnuteľnej. Dočinenia máme s popredným profesionálom v oblasti bezpečnosti, preto sa nedá tvrdiť, že moment zbrzdenia vozidla s elektronikou bol vykonaný kvôli ohrozeniu. Iba dáva najavo, že jazdíte s takmer s dvoma tonami váhy a zvýšenou svetlou výškou. Človek, ktorý uvažuje nad kúpou tohto modelu by si mal tento fakt uvedomiť hneď na začiatku a zmieriť sa s minimálnymi zážitkami zo športovej jazdy. To treba potom hľadať v iných modelových radoch Audi.

Audi A4 Allroad 2.0 TDi

Allroad poskytne väčšiu istotu v teréne oproti klasickej A4 Avant Quattro. Ambície potvrdil v mierne klzkom teréne v Malých Karpatoch, kam by sa osobné auto s nižším podvozkom nedostalo, ale zasa netreba to preháňať, lebo ste hneď na bruchu. Previsy už nie sú silnou stránkou. Bežné parkovanie na obrubníky alebo blízko k nim dokážu uchrániť disky od škaredých odrenín pneumatiky s väčším profilovým číslom. V takýchto podmienkach bude Allroad vo svojej koži, nehovoriac na snehovej pokrývke, kde sa naplno prejavia prednosti pohonu Quattro.

Na krátko sa povenujem samotnej pohonnej jednotke. Dvojlitrové „tdíčko“ netreba nijako zvlášť predstavovať. Jazdili sme na ňom už s Audi Q3, vtedy však preraďovala za nás sedemstupňová automatická prevodovka S-Tronic. Teraz sme mohli okúsiť šesťstupňový manuál. Porovnávať spotrebu medzi dvoma odlišnými modelmi znie trošku bláznivo, no nedá mi vyrieknuť subjektívny názor, že S-Tronic by ušanovala pár deci paliva v nádrži Allroadu, minimálne na diaľnici. Celkový priemer bol totiž takmer o dva litre vyšší, než v Q3. Logicky, viac stupňov znamená nižšie otáčky motora. Systém Start/Stop som vypínal po každom naštartovaní, stalo sa mi neraz, že motor nestihol včas naštartovať a nasledovalo ozaj nepríjemne kopnutie. Nie je mi ani po chuti počúvať vypínanie a štartovanie motora na každej križovatke, či zápche, pretože cítiť mierne vibrácie. Akustika je však brilantne odhlučnená, ak vravíme o jazde na diaľnici. Občas si len zahvízda aerodynamický odpor.

Vyhodnotenie. Audi dnes nepatrí medzi zlatý stred nemeckej trojice. Dokáže ponúknuť toľko modelov, výbavy, podvozkov a prevodoviek, že si dokáže vybrať každý to pravé orechové. Allroad nadchne klientelu vyhľadávajúcu niečo špeciálne drahé, pekné, no zároveň užitočné, čo na cestách nevidno tak často ako Q5 alebo Q7. Presne také je Audi A4 Allroad.

   

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov naftový / radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1968
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 130 / 4200
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 380 / 1750 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 215
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 8,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,9 / 5,3 / 5,8
Spotreba počas testu (l/100km): 8,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4721 / 1841 / 1495
Batožinový priestor - min./max. (l): 490 / 1430
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1630 / 570

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.