Giuliettu s identickým papierovým výkonom ako 2.0 JTDm sme dostali v ozaj výstižnej farbe – červenej, ktorá znázorňuje športovosť. Veľké päťlúčové disky mi veľmi pripomínajú ostré verzie GTA modelov 147 a 156. Tu však je pod kapotou „len“ 1,4 turbo MultiAir naladený na neuveriteľných 125kW. GTA modely mali šesťvalcové motory o objeme 3,2 litra a boli sprevádzané famóznym zvukom.
V dnešnej dobe je populárny down-sizing, čiže znižovanie objemu, zvyšovanie výkonu a berie sa väčší ohľad na životné prostredie. Tento populárny trend neobišiel ani značku Alfa-Romeo, no tá navzdory prísnym normám prináša potešenie z jazdy. Bez výčitiek svedomia môžem tvrdiť, že toto je ideálny motor pre daný model. Najviac vystihuje podstatu Giulietty. Nielenže je rýchla a pekná, ale ponúka i krásny zvukový prejav pri maximálnych otáčkach a občas sa chová ako zmyslov zbavená, alebo žeby sa tak choval vodič?
Motor 1.4T MultiAir dnes patrí medzi top najlepšie motory, získal si viaceré ocenenia napríklad „Najlepší nový motor roka 2010“. A takéto druhy ocenení sa nedávajú len tak. Motor využíva na otváranie ventilov vačkový hriadeľ zvlášť pre nasávanie a zvlášť pre výfukové ventily. Môže meniť nielen zmeny časovania ventilov, ale aj ich zdvih. Sofistikovaný systém MultiAir sa líši i v obsluhe nasávacích ventilov, ktoré neovláda mechanický hriadeľ, ale hydraulické zdvihátka so selenoidným ventilom riadené elektronikou. Preklad po slovensky znamená asi toľko, že absencia mechanizmu vačkového hriadeľa zjednodušuje konštrukciu motora a zároveň odpadá jeden zo zdrojov mechanického odporu a teda aj hluku.
Bežného kupca nebudú zaujímať odborné výrazy v príručke užívateľa, ale skutočné dojmy z jazdy. Tak poďme si zajazdiť. Je pravda, že som už od začiatku testu bol nedočkavý, čo motor znesie, čiže spotreba udávaná výrobcom sa razom prehupla dvojnásobne. Ja by som chcel vidieť, kto si bude merať priemernú spotrebu automobilu doma v garáži na valcoch ako to robia odborníci profesionálnejšie, avšak na podobnom princípe. No ak niekoho zaujíma asi najreálnejší výsledok z testovania, musí počítať, že pri napoly plnom výkone a napoly minimálnom palubný počítač ukáže hodnotu 8,4 l/100km. Ako všetci dobre vieme, dá sa jazdiť aj za menej, i za viac. A čo motor dokáže?
MultiAir nie je otáčkový typ, čo ide za hranicu 6000 ot./min., ale perfektný rev ponúkne i pri maxime 5500ot./min a ručička otáčkomera sa veľmi rýchlo vďaka turbu vyšplhá k červenému poľu. Podobne ako som opisovali v teste s naftovým motorom, aj v tomto prípade sa za oknami auta javí všetko ako fľakom rozmazané. Režim DNA pracuje bez chýb, na navolenom „D –čku“ dokonca zvýši krútiaci moment z 230 Nm na 250 Nm. Na začiatku položenú otázku, či sa chce Giuliette vďaka menšej váhe motora viac oprieť do zákruty, zodpovedám, áno je to o poznanie lepšie. Možno k tomu viac dopomáhajú i nízkoprofilové pneumatiky.
Záver. Momentálne už univerzálnejšia Giulietta ani neexistuje. Dokonca jej pristane červená farba. Takto nejako by som si predstavoval Alfu Romeo. Svižný motor, perfektný podvozok a vynikajúca výbava. Len tá cena, len tá cena...
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1368 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 125 / 5500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 230 - 250 / 1500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 218 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 7,8 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,8 / 4,6 / 5,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4351 / 1798 / 1465 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 350 / - |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1290 / 495 |