Le Mans, francúzske mesto známe predovšetkým vďaka svojmu legendárnemu okruhu, je miestom, kde sa história motoršportu stretáva s modernými technológiami. Zo Slovenska môže byť cesta sem trošku zdĺhavejšia, najlepšie to spojiť, keď sa vyberiete do Paríža. Z hlavného mesta to do Le Mans zaberie cca 2 hodinky diaľnicami s autom. No už teraz vám vravím... ak ste automobilový fanúšik, bude to pre vás väčšia fascinácia ako Eiffelova veža.
Zraz legendárnych hothatchov
Ako návštevník múzea som bol milo prekvapený pomerne rozsiahlym parkoviskom, ktoré sa nachádza pri hlavnej tribúne okruhu. Ešte som ani nevystúpil z auta a už som sa začal rozplývať nad Peugeotom 205 GTI. V ten deň tam mali zraz majitelia tohto niekdajšieho najlepšieho francúzskeho hothatchu. Dnes sa Peugeoty 205 GTI ťažko zháňajú, pretože sa stali kultovými vozidlami pre nadšencov automobilov a sú veľmi žiadané medzi zberateľmi a milovníkmi klasických áut. Jeho vzácne a zachovalé príklady sú často dobre vysoko hodnotené. Z nuly na sto vedeli zrýchliť za 8 sekúnd a v sériovej verzii disponovali výkonom od 105 do 130 koní.

Kým sme oficiálne pustili cez vstup, tak z brožúrky si čítam...
Okruh Le Mans je unikátny svojou kombináciou klasických verejných ciest a špeciálne postavených pretekárskych dráh. Celková dĺžka okruhu je približne 13,6 kilometra, čo ho radí medzi najdlhšie pretekárske trate na svete. Na zabezpečenie okruhu a jeho plynulý chod počas pretekov je potrebných viac ako 2000 dobrovoľníkov (v niektorých informačných kanáloch sa uvádza dokonca 3000 ľudí) a profesionálov, ktorí dohliadajú na všetky aspekty, od bezpečnosti až po technickú podporu.

Najstaršie exponáty
Milí čitatelia, spísať vám tu podrobné informácie o všetkých exponátoch by pokojne bolo na jednu hrubú knihu, preto sa sústredim skôr na pocity a to najzaujímavejšie, čo ma na tejto prehliadke zaujalo. Príjemne sa usaďte do kresla a pripravte sa na jazdu históriou motoršportu v Le Mans.

Prechádzam fotografickou uličkou najznámejších a najvýznamejších pretekárov, vynálezcov a konštruktérov histórie až sa dostávam do sekcie, kde sa to všetko začalo. Pozerám na model Chenard et Walcker 1100 Tank z roku 1937 a vy si ho pozeráte tiež na priloženej fotografii. Vidíte tie zodraté sedačky a doničený exteriér auta? Viete si predstaviť aký adrenalín a hazard to musel byť? Toto auto nedostalo prezývku "tank" len tak. Disponovalo výkonom 30 koňských síl, čo mu stačilo na dosiahnutie rýchlosti 140 km/h. V roku 1937 s ním pretekal jazdec Raymond Sommer a dostal sa na celkové siedme miesto v pretekoch 24 Le Mans.


Čo by to bolo za reportáž, keby som sa nepristavil aj pri tých legendárnych skvostoch Ford GT40 a Ferrari 330 P. Keďže som veľkým fanúšikom filmografie a histórie, nemohol som opäť nenavnímať tú pretekársku atmosféru z filmu Ford vs. Ferrari (respektíve Le Mans 66) v hlavnej úlohe s Mattom Damonom, ktorý stvárnil legendárneho konštruktéra Carola Shelbyho a Christianom Baleom ako legendárneho pretekára Kena Milesa. Určite ten príbeh poznáte a ak nie, pozrite si ten film skôr, než sem zavítate. Toto múzeum vás prevedie v čase a vy navnímate neskutočnú nostalgiu z tohto obdobia ako aj smútok z tragického záveru Kena, ktorý chybou alebo povelom stajne Ford na pretekoch Le Mans nikdy nezískal 1. miesto, hoci neoficiálne bol pre každého víťaz práve on.


No a kto dominoval po víťazstvách Ferrari a Fordu na 24 Le Mans? Štafetu prebralo Porsche s modelom 917. Stál som aj pri nich dlhú chvíľu a obdivoval ich aerodynamický tvar, či techniku. Tento unikátny skvost dosiahol hneď niekoľko rekordov na trati ako napríklad najvyššiu maximálnu rýchlosť na rovinke Mulsanne (Hunaudières) 386 km/h, pričom za volantom sedel Jackie Oliver a tento rekord si držal až do roku 1988. Ďalej prešlo aj najviac kilometrov na trati, celkovo až 5335,313 km za 24 hodín, čo vydržalo až po rok 2010. Fascinujúce údaje, ak vezmene do úvahy, že jazdci týchto vozidiel sedeli v obyčajných škrupinách sedadiel aké sa kedysi montovali do starých električiek (podobný tvar), museli tiež znášať teplotu vo vnútri vozidla, ktorá častokrát dosahovala od 40 stupňov celzia až do 60. Predstavte si to peklo! Tieto autá boli pojazdné sauny na kolesách.

Postupne sa dostávam do novodobej histórie od roku 1990 až po súčasnosť. Tu sa automobilky sústreďovali nielen na výkony špeciálov, ale aj ich bezpečnosť, ktorá bola čoraž dôležitejšia. To sa odzrkadlilo i na samotnom okruhu, kde sa na najväčšej 6 km rovinke pridali dve šikany, aby sa znížila maximálna rýchlosť vozidiel, čo prispelo k bezpečnosti jazdcov i udržateľnosti bŕzd. Prechádzam trošku rýchlejšie okolo pretekárskych skvostov tej doby. Je ich tu neúrekom veľa. Zaujala ma napríklad Toyota GT One z rokov 98 až 99. Jej červeno-biele polepy mi pripomínali nejaké auto, až som si spomenul, že s touto Toyotou som skutočne jazdil. Na Grand Turisme 6. Vyhrával som s ňou každý pretek v danej kategórii. Disponovala s výkonom 600 koní, mala vidlicový osemvalec s dvoma turbami a objemom 3,6 litra.


Galéria

























Error
Failed to load: https://webauto.sk/storage/85447/01J5WQNSW0FFY4SG6YFP4FHMH7.jpg,https://webauto.sk/storage/85446/01J5WQNSVHRTJJM5HHF79DEF00.jpg,https://webauto.sk/storage/85445/01J5WQNSV39TG6ZSNTNNPC22P2.jpg,https://webauto.sk/storage/85444/01J5WQNSTMQB8S5E2YA92HA700.jpg,https://webauto.sk/storage/85443/01J5WQNST53FF4BBEH7XJY0EBF.jpg,https://webauto.sk/storage/85442/01J5WQNSSRPCW7DYT4KXV8J8YP.jpg,https://webauto.sk/storage/85441/01J5WQNSS9V7ZWPSHZWJ4BCBG0.jpg,https://webauto.sk/storage/85440/01J5WQNSRVGC60ZGH6XXV9SXCM.jpg,https://webauto.sk/storage/85439/01J5WQNSRE74SD1DV4ZGAGEZHQ.jpg,https://webauto.sk/storage/85438/01J5WQNSR0GH1AEFQN9HZ3QC6R.jpg,https://webauto.sk/storage/85437/01J5WQNSQHXQSNGJ23Q597Q42H.jpg,https://webauto.sk/storage/85436/01J5WQNSQ2KJ5F8TXBFW8EKPXM.jpg,https://webauto.sk/storage/85435/01J5WQNSPJZKFNX4687BX2GR48.jpg,https://webauto.sk/storage/85434/01J5WQNSP48JN74ZB7YDVEC1Q4.jpg,https://webauto.sk/storage/85433/01J5WQNSNK5R99F585D0K04EEM.jpg,https://webauto.sk/storage/85432/01J5WQNSN3PSKXEHVFPFVDYKD4.jpg,https://webauto.sk/storage/85431/01J5WQNSMGPZX8RGY8K8YDKPVW.jpg,https://webauto.sk/storage/85430/01J5WQNSM0NJWKF0BQMB5GZMNY.jpg,https://webauto.sk/storage/85429/01J5WQNSKFY05ZNNG628MJ7P8Z.jpg,https://webauto.sk/storage/85428/01J5WQNSJY308WG8FB1SACSFM1.jpg,https://webauto.sk/storage/85427/01J5WQNSJEE0A17B998BS1694R.jpg,https://webauto.sk/storage/85426/01J5WQNSJ1M0C2R0WZ46YXG95P.jpg,https://webauto.sk/storage/85425/01J5WQNSHH3M7WPYNSZY3TDFK5.jpg,https://webauto.sk/storage/85424/01J5WQNSH1KXQAXD03ASH9GGM2.jpg,https://webauto.sk/storage/85423/01J5WQNSGCJ819HMSAEDE7NK18.jpg