Som si takmer istý, že manažment Suzuki sa nerozhoduje pri vývoji nových áut mojou vyššie spomenutou šialenou teóriou. No, niečo na tom bude. Cesty sa stále budujú aj do ťažko prístupných oblastí, a globálne otepľovanie zasa spôsobuje, že v redakcii sa modlíme k snehovým prehánkam, aby sme mohli poriadne odskúšať v praxi nové SUV a Off-Roady. Miesto toho je stále sucho, slnečno... Ale už dosť táranín, v tomto článku sme sa stretli kvôli Suzuki Vitara.

Suzuki Vitara 1.6 i-VVT 4WD AT

V letnom období sme si dosť dopodrobna vysvetlili o čom toto auto je a čo od neho môžete očakávať. Vtedy ho poháňal vpred naftový motor a radilo sa manuálne. Vitara je však dostupná aj ako benzínová štvorkolka s automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Takže máme tu niečo pre pohodlné a možno mierne letargické povahy, alebo ženušky. Hold, ani v zimnom období Vitara neokúsila poriadnejšiu skúšku na šmykľavom podklade.

O dizajne, interiéri a priestore netreba moc písať, nakoľko to z prvého testu poznám. Povedzme si však aspoň v skratke nejaké strohé informácie. Karosériu auta môže zdobiť dvojfarebná kombinácia laku. Interiér bez reptania uvíta päť členov, no dlhšie postavy (+180 cm) sediace na zadnej lavici majú stiesnenejšie podmienky v oblasti kolien. Palubná doska je pekná, ale dotykový multimediálny systém nepatrí k najlepším výtvorom. Máte tu napríklad možnosť dokúpiť si radarový tempomat a kopu asistenčných systémov.

Suzuki Vitara 1.6 i-VVT 4WD AT

Nami testovaný benzínový agregát o objeme 1.6 litra, označovaný ako i-VVT, sa chová hneď od začiatku kultivovanejšie ako diesel. Pomalá jazda znamená držanie otáčok pod 2000 za minútu, vtedy je v kabíne absolútne ticho. Postupné pridávanie pridáva decibely, čo všetkým ušiam nemusí lahodiť. Zvuk atmosférického motora je však aspoň rýdzi, mne sa páči. Otravuje ma na diaľnici, kedy prevodovka v automatickom režime skrz malý krútiaci moment jednoducho často podraďuje na nižší prevodový stupeň.

S týmto diaľničným neduhom sa dá celkom jednoducho vybabrať. Stačí zvoliť manuálny (sekvenčný) režim a šiesty prevod ostane stále zaradený, hoci tlačíte plynový pedál hlbšie. Nevadí, ani keď sa náhodou pozabudnete, že máte nastavený manuálny režim. Prevodovka počas spomaľovania podraďuje sama na znesiteľné otáčky motora, čím sa predíde nielen podtočeniu agregátu, ale aj samotnému „zdochnutiu“. Vodič môže radiť prevody aj pod volantom. Vo Vitare s lenivejším charakterom je táto vymoženosť zbytočný luxus, ktorý keby si Japonci odpustili, mohlo by byť toto malé SUV o pár eur lacnejšie.

Suzuki Vitara 1.6 i-VVT 4WD AT

Dynamika motora nie je nejako zásadne ohromujúca. Z časti za to môže komfortný automat, z časti maličký krútiaci moment dostupný vo vysokých otáčkach a z časti samotný výkon 88 kW. Vitara síce netrhá asfalt, ale taktiež netreba týždeň dopredu plánovať predbiehanie pomalšie auto. Správa sa ako bežný hatchback so základným motorom. To znamená lineárny záťah, bez zvyšku sily navyše a na dosiahnutie zrýchlenia treba motor točiť nad 4000 ot./min.

Dobrá správa opäť prichádza z nameraných hodnôt spotreby. Pravda, na apetít naftového agregátu (5,3 l/100km), sa nechytá. Myslím si, že ani priemer 7,2 litra na 100 prejdených kilometrov nie je žiadna tragédia. Dokonca, vďaka ozaj dlhému poslednému šiestemu prevodu, točí motor pri 130 km/h máličko menej ako 2500 ot./min. Za také otáčky by sa nemusela hanbiť ani osemstupňová ZF prevodovka, takže pre šesťstupňový automat od Suzuki, je to hotová paráda!

Suzuki Vitara 1.6 i-VVT 4WD AT

Slovenským zákazníkom sa evidentne tento model veľmi páči. Až počas týždňového testu som si uvedomil, koľko rovnakých „Vitár“ po Slovensku jazdí. Za rok 2015 (začiatok predaja v marci) bolo predaných 1475, a za prvý mesiac roku 2016 až 171 kusov. A ja sa ani nečudujem. Hoci s predchodkyňou neostal kameň na kameni, nový model je mimoriadne vydarený.

Suzuki Vitara 1.6 i-VVT 4WD AT

Keby bolo na mne rozhodovanie, dal by som do benzínu manuál (iba päťstupňový) a automat do dieselu. Táto kombinácia je tiež možná, ale jedná sa o dvojspojkový šesťstupňový automat označovaný ako TCSS. Obe automatické prevodovky sú dostupné až od tretieho stupňa výbavy ELEGANCE, čo značí, že vysolíte minimálne 18 300€ za verziu 2WD (iba predokolka) a 20 400€ za 4WD (pripájateľná štvorkolka). Obe ceny sú uvedené už po odčítaní aktuálneho akciového bonusu 2000€.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1586
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 88 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 156 / 4400
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 13,0
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,7 / 5,1 / 5,7
Spotreba počas testu (l/100km): 7,2
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4175 / 1775 / 1610
Batožinový priestor - min./max. (l): 375 / 1120
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1185 / 545

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.