Nové Béčko sa inšpirovalo a obdobne zmenilo postoj v nasledujúcej generačnej etape vývoja. Veď sa naňho pozrite, je z cela iné! Navonok, i vo vnútri. Teda, nech nepreháňam, stále patrí do segmentu malých MPV. Mercedes posilňuje svoje rady modelov vštepením nového DNA, ktoré obsahuje vysokú dávku sexappealu. Nech ma v automobilke nehania, ale TAKTO má vyzerať rodinný model hodný trojcípej hviezdy na kapote, nie výtvor prvej generácie. Predchodca nijako extra nevynikal z podstatne cenovo dostupnejšej konkurencie, navyše dostalo hranatý základ bez dizajnového nápadu. Možno aj preto nenaplnil očakávania nemeckej automobilky.

Nová trieda B má hneď niekoľko dôvodov dostať sa na predajné výslnie. Stačil ma presvedčiť týždeň jazdenia. Keď sa povie Mercedes, čo sa Vám vynorí v mysli prvé? Každému okamžite v hlavne preblysnú triedy s abecedným označením od písmena C ďalej nadol. Na prvé dve písmená sa akosi zabudne. Schválne ste si to mali možnosť overiť položenou otázkou. Prečo tomu tak je?

Oba modely majú oproti honosnejším typom kratšiu históriu a Mercedes ich uviedol na trh kvôli požiadavkám zákazníkov, ktorí už nechceli vyberať len zo sedanov a kombi. Veľký „boom“ zažili SUV a MPV, ale to všetci vieme. Od Mercedesu boli trieda A a B prvotina. Úspech sa rozhodne nezaprel, no množstvo zákazníkov zutekalo radšej k francúzskym, či kórejským značkám. Ak chcem raz rodinné vozidlo, tak bezpečné a pekné mi vie ponúknuť aj neprémiová automobilka, a nezhabú mi aj moje posledné gate pri pokladni. Jediné, čo hrá do kariet starším generáciám sú zostatková hodnota vozidla a kvalita produktu, avšak, do budúcnosti mnohí nehľadia.

Nastal čas rázne presvedčiť zákazníka ku kúpe. Tvorcovia nového Béčka si spokojne môžu zájsť do krčmy a pripiť si na ďalší vydarený kúsok. Vôbec nepreháňam, ak tvrdím, že daný model bude pôsobiť mlado aj po piatich rokoch. Na svedomí to s veľkou mierou budú mať riešenia kriviek a stupňovitá predná kapota motora. Vidno pozostatky predošlej generácie v oblasti zadku, no ten ťažko nahradiť niečím iným, ak má ostať béčko kompaktným a praktickým vozidlom súčasne. Najviac púta, ako inak, prepracovaná predná maska a bočné partie. Vyvýšená kapota motora sa po krajoch zužuje a do bokov sa tiahnu rozmerné predné blatníky, ktoré opticky zväčšujú auto do šírky, čím sa zatienil dojem krabicovej stavby. Svetlomety dostalo béčko po vzore väčších bratov z rodiny SUV, no výsledok nepôsobí na mňa mohutne, skôr švihácky a lá delfín.

Mercedes-Benz B 200CDI BlueEfficiency

Boky v našom prípade skrášľujú viaclúčové disky s riadne nízkoprofilovými pneumatikami a kovovým lakovaním. Strecha sa v poslednej tretine dĺžky jemne zvažuje a zakončuje ju efektné krídlo nad oknom piatych dverí. Pri opise sa nesmie zabudnúť na výraznú bočnú krivku tiahnucu sa pozdĺž bočných dverí. Stráca sa jasným sekom smerom dohora napádajúc zadný bočný stĺpik. No a nakoniec zadné partie asi najviac odkazujú na minulosť. Veko dostalo štýlovejšie malé okno s ešte menším stieračom.

[adsense]

Mnohí z vás by sa najradšej v článku prehupli k jazde, ale verte mi, stojí za to dozvedieť sa, čo všetko nové béčko skrýva v útrobách. Hľadať muchy v spracovaní a kvalite materiálov v prípade Mercedesu je netaktné. Očakáva sa nadštandard a tento model ho naozaj poskytuje. Prístrojová doska okrem vychytanej povrchovej úprave materiálov umožní pastvu pre oči. Páčili sa mi hlavne výduchy pre vývod vzduchu osobitne zapustené do lišty s lesklou tmavou plochou a oddelené od sústavy klimatizácie i autorádia.  Ergonómia šla bokom, k slovu sa dostala extravagancia. Spomínané výduchy vyčnievajú zo stredného panelu rovnako ako displej. Naopak, hlboko sa zdajú byť vsadené centrálne ovládače. V skutku obdivuhodné riešenie, neverili by ste, ale aj praktické. Kontroverznému človeku to príde príliš gýčové, modernému príťažlivé. Ak prehltnem malé ikony na klimatizačnej sústave, niet čo vytknúť.

Neergonomické tvarovanie častí palubnej dosky však nemá vplyv na zorientovanie sa v ovládačoch. Ten centrálny, ktorým sa menia nastavenia vozidla sa nachádza po ruke, kúsok od lakťovej opierky. Prebral tvar aj logiku funkcií od drahších modelov, takže nebol problém rýchlo sa stotožniť. Pomocou neho možno na displeji meniť nastavenia od osvetlenia interiéru, až po bluetooth zariadenie. Rozhranie nastavení uspokojí priemerného kybernetického závisláka.

Poďme nahliadnuť do výbavy. Cenník samozrejme ponúka množstvo balíkov. V rámci našej výbavy Executive sa môže vodič tešiť z kože, a to nielen na sedadlách. Dobrý pocit zanechá príkladná vôňa. Cena za základnú verziu béčka začína na 22 800 eurách s DPH. Náš exemplár stál dvakrát toľko, no bol nabitý tými prvkami výbavy, ktorými iný konkurent zo segmentu MPV nedisponuje ani v najvyššom stupni. Mám teraz na mysli sledovanie mŕtveho uhla doplneného o sledovanie neželaného výbehu z pruhu vozovky, ktorý je doplnený o vibrovanie vo volante.

Adaptívny tempomat s radarom v maske taktiež nemajú bežne k dispozícii rodinné vozidlá. Ten je nastaviteľný do troch režimov citlivosti, a pripraví vás o posledný kúsok nervov, pretože reaguje na každé vbehnutie cudzieho vozidla do dráhy, čo má za následok pribrzdenie zo želanej rýchlosti. Áno, tento systém bol práve na toto stvorený, ale skúste jazdiť 4 hodiny na diaľnici 130km/h v ľavom pruhu bez toho, aby zakaždým radar nezachytil iné vozidlo, ktoré uhne z predbiehajúceho pruhu jedine, ak sa mu nalepíte na nárazník. U nás všetci jazdia vľavo, hoci je pravý pruh voľný. Veď to poznáte.

Mercedes-Benz B 200CDI BlueEfficiency

Športový podvozok, elektrické panoramatické strešné okno, či variabilne nastaviteľná zadná lavica patria k bežnejším prvkom výbavy. Mercedes to robí precízne a dá si záležať na kvalite. Teraz sa pozrieme z iného uhla pohľadu na cenu. Za 22 800€ by ste si kúpili napríklad Hyundai ix20, či Škodu Roomster v najvyššom stupni, prípadne stredne vybavený VW Golf Plus. Mercedes nekáže bezhlavo zaškrtávať políčka doplnkovej výbavy a v základe poskytne viac, než sa sprvu zdá. Sú to veci, ktoré vám dopnú o niekoľko rokov. Prémiová značka si drží cenu u ojazdených vozidlách, a Mercedes poskytuje na každé vozidlo jedinečný bonus bezplatný šesťročný servis. Vysvetlím prečo máte zaručenú vysokú zostatkovú hodnotu vozidla.

Kúpa auta znamená pre bežného jedinca na Slovensku záväzok na niekoľko rokov. Automobilky to vedia, a lákajú často na akcie. No nie každý vie, že v skutočnosti sa neživia z predaja, ale zo servisu. Tam sa ocitnete s vašim miláčikom, či chcete, alebo nie. Minimálne na výmenu opotrebovaných súčastí, oleja a pod. Mercedes vás od toho odbremení na šesť rokov. Vy môžete chodiť na pravidelné servisné prehliadky celých šesť rokov, pričom nezaplatíte ani cent za prácu. To znamená, že nemusíte vyhľadávať garážových mechanikov, ktorí vám vymenia olej napoly za starý, napoly za nový. Autorizovaný servis je záruka kvality a to dokážu oceniť kupci hľadajúci staršie vozidlá v bazároch. V servise sa oprava vykoná profesionálne. Máte to podložené v servisnej dokumentácii. Toto je jeden dôvod, prečo má Mercedes navrch od iných jazdeniek, potom tu hrá samozrejme rolu samotná povesť značky.

Keď si to prepočítate, nadstavená cena sa pomaly vyrovnáva, no nesedíte v len tak hocijakom aute. Je to Mercedes! Koniec koncov, spĺňa predpoklady vhodného rodinného spoločníka a stojí za zváženie aj pre potenciálnych kupcov s hlbšími kapsami. Odkladacích priestorov je po interiéri rozmiestnených toľko, že väčšina z nich ostane nevyužitá. Do kufra sa vpracú dva, tri kočíky, každá sedačka obsahuje kotevné body Isofix na detské sedačky. Po opise týchto výhod uznajte sami, že to nie je model len pre bohaté skupiny, ktoré chcú vyniknúť exkluzivitou. Na to slúžia príplatkové položky.

Hurá k jazdným vlastnostiam! Testované béčko malo pod kapotou silnejší naftový štvorvalec o objeme 1,8 litra pod označením 200 CDI. Stupne radila automatická sedemstupňová prevodovka 7G DCT. Čo dodať? Samo o sebe označenia napovedajú slušnú dynamiku. Mám výborné skúsenosti z testu sedanu C 250 CDI, a preto som vedel, že naftiak sa právom môže titulovať primárnym charakterom – úspornosť. Jednaosmička papká naftu v dynamickom režime skromne, a to som volil pravidelne tento druh jazdy, keďže Mercedes nám poskytol dve nádrže na test. V číslach premietnuté, 6,2 l/100km, no nie je problém podliezť pod 5,5 litra. Vďaka siedmemu stupňu sa motor neozýva ani vo vysokých rýchlostiach a apetít je v rámci medziach uspokojivý.

Prevodovka pracuje v dvoch módoch. Prvý eko mód sa hodí na bežnú jazdu, úspornú, ale prepnutie do režimu sport prepožičia vozidlu slušnú dávku sily. Nepríjemné pre moje uši bol akurát vytočený motor vo vyšších otáčkach, ten sa mohol prejavovať tichšie. V nízkych a stredných otáčkach sa chová kultivovane. Pedál akcelerátora je trocha necitlivý a občas si pri rozjazde nerozumie s výkonom motora. Takže, niekedy sa stane, že vyrazíte vpred viac, než ste predpokladali, alebo naopak slabšie potlačenie pedálu vyvolá oneskorenie. Pravdepodobne to majú na svedomí prísne emisné normy, ktoré škrtia motor ako sa len dá.

Mercedes-Benz B 200CDI BlueEfficiency

Posledná stať patrí podvozku. Poďme rovno k veci. Športové naladenie doporučujem iba v nutných prípadoch dokupovať, ak si chcete uhnať reumu. Tlmiče sú dosť tvrdé a jazda po starej seneckej ceste nie je dvakrát príjemná. Kostitras sa v tomto prípade hodí na diaľnice, kde je vozovka na väčšine úsekoch zachovalá a bez koľají. Dôležité pre poriadok je spomenúť absolútnu istotu v ostrej jazde. Nemôžem namietať, že aj keď je béčko hnané prednou nápravou, sklony k nedotáčavosti nemá.

Ako zakončiť tento test? Na Mercedes sa každý díva z iného súdka, často rozhoduje v názore peňaženka. Béčko robí razantné ústupky, aby si ho všimla väčšia skupina potenciálnych zákazníkov. Jedno sa mu však nezaprie – stále to je medveď!

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov vznetový/radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1796
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 100/3600 - 4400
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 300/1600 - 3000
Prevodovka typ/počet stupňov: A/7
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,5
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,6/4,1/4,6
Spotreba počas testu (l/100km): 6,2
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4359/1786/1557
Batožinový priestor - min./max. (l): 486/1545
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1475/630

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.