Lacné sedany sú pomerne obľúbené vo svete, pretože si našli svoje uplatnenie hlavne v taxikárskom odvetví. Medzi automobilkami, ktoré dokázali zákazníkov značne pritiahnuť na svoju stranu takýmto modelom je Citroën. V spolupráci s Peugeotom, pred pár rokmi, vytvorili koncepčne rovnaké autá, akurát im vštiepili vlastnú identitu. Citroën ten svoj nazval C-Elysée a nedávno ho predstavil verejnosti vo facelifte. Pozrel som sa mu pod kabát, koľko sa skutočne tých zmien udialo.
Francúz podstúpil optickou vizážou na prednej časti. Modifikácie sa dočkali svetlomety, ktoré sú teraz väčšie, ďalej maska chladiča a bez zmeny neostal ani predný nárazník. C-Elysée teraz zapadne výzorom lepšie do súčasnej palety modelov Citroën. Vzadu vidieť taktiež iné svetlomety. Sú podobne tvarované ako má menší Citroën C3. V konečnom dôsledku však nedošlo k zmenám rozmerov karosérie alebo jej tvarom.
Vyše 400 tisíc predaných kusov od uvedenia na trh svedčí o tom, že Citroënu C-Elysée popularita na trhu nechýba. Na škodu veci však ostáva fakt, že ani pri modernizácii nedošlo na úpravu interiérových „múch“ súvisiacich so šetrením výrobných nákladov. To znamená, že naďalej ostávajú ovládače elektrického sťahovania okien na pôvodnom mieste, v stredovom tuneli. Ani volant sa stále nedá nastavovať v pozdĺžnom smere.
Vlastne, jediná zmena nastala v strede palubnej dosky. Teraz je možné C-Elysée vybaviť 7-palcovou dotykovou obrazovkou. Graficky a spätnou väzbou obstála, hoci premietanie obrazu z parkovacej kamery nepatrí k tým najostrejším na trhu. Zamrazí fakt, že i vo vyšších stupňoch výbavy treba priobjednať, zvlášť k obrazovke, samotnú navigáciu.
Nečudo, že sa C-Elysée dobre predáva v taxikárskom odvetví. Má nato všetky priestorové predpoklady. Vpredu i vzadu ostáva dostatok miesta vo všetkých smeroch aj pre vyššie typy postáv. Na zadnej lavici sa objavila stredová opierka, ktorá prispieva k pohodlnému a bezpečnému prevážaniu v trojčlennom obsadení. No a cestovnú batožinu pojme bez problémov kufor s objemom 506 litrov. Jediná vec ma štvala a to fakt, že som si nemal kde uložiť mobilný telefón. To ma prinútilo kúpiť si u Číňanov „buzitašku“ za 2,50€. :)
Nerád bývam príliš prísny pri opise vozidiel, ktorých zámerom je ponúknuť veľa muziky za málo peňazí. Ale na jednej veci nešetrite pri Citroëne C-Elysée. Voľbu motora treba zvážiť dopredu! Základný trojvalec PureTech 82 s objemom 1,2 litra je vhodný pre senilnú pani na dôchodku. Ani taxikárovi, ani ekonomicky zmýšľajúcemu šoférovi a ani mužovi s rodinou nebude stačiť tento pracant na bežnú potrebu. Ľahko sa zadýcha pod záťažou, neochotne zrýchľuje a na diaľnici nielen hučí, ale aj papká viac benzínu. Je to skutočne holý základ na rozbeh, no nehodí sa do sedanu. Siahnite radšej po benzíne 1.6 VTi alebo nafte.
Celý týždeň som testovanému trojvalcu nevedel prísť na chuť a nemalo to nič spoločné s mojou obľubou výkonných motorov. Pozeral som sa naň triezvo, z pohľadu taxikára alebo otca, čo si chcel kúpiť pekný sedan do rodiny. No neviem ho danej skupine zákazníkov odporučiť. Tento agregát sa hodí skôr do firiem pre pracovníkov, ktorí cestujú maximálne v dvojčlennom obsadení a na krátke trasy. Spotreba sa v týchto podmienkach dá udržať do šiestich litrov. Stačí však raz vyjsť na diaľnicu a trojvacel potiahne z nádrže o dva a pol litra benzínu navyše.
Ostáva zhodnotiť dojmy z podvozku. Páčil sa mi naladením. Vzhľadom na defenzívny ťah motora, podvozok a riadenie stíhalo reagovať včasne. Tlmenie je nastavené typicky francúzsky, teda mäkko a to vyhovuje. Ostrejšia jazda okresnými cestami v okolí Záhoria nebola pre C-Elysée až takou jednoduchou úlohou, no do maléru ma nedostal. Väčšie výhrady nesmerovali ani k päťstupňovej manuálnej prevodovke. Radilo sa s ňou dobre.
Čo dodať? Facelift Citroënu C-Elysée bola nutnosť pre udržanie predajov na trhu. Bohužiaľ, išlo viac-menej iba o kozmetické zmeny. So sedanom budete spokojní, ak si ho kúpite vo výkonnejšej motorizácii.