Menu
  • Lepší ako nafta?
    Lepší ako nafta?
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Nejazdí to na naftu, pritom to má väčší dojazd. Má to pod kapotou živý preplňovaný zážihový štvorvalec. Vyrába sa to v Mladej Boleslavy. Uhádnete čo to je? Škoda Octavia G-TEC. Aj Škoda si potykala s plynom.

Škoda Octavia G-TEC 1.4 TSI

predošlej generácii vsadila na pomerne lenivú atmosférickú 1.6-ku, ktorá neohurovala nadbytočným výkonom, ale aspoň sa jej užívateľ mohol vysmievať čerpacím staniciam, pretože im platil oveľa menej. V útrobách karosérie si vtedajšia Octavia nosila nádrž na LPG. Tretia generácia vsadila na kvalitnejší plyn označovaný CNG, teda stlačený zemný plyn. Pozreli sme sa jej na zúbok v motorizácii 1.4 TSI so šesťstupňovým manuálom.

Nebyť listových polepov na karosérii  s tankovým stojanom (nie sú štandardom) symbolizujúcich šetrnosť k životnému prostrediu, tak zvonka nie je badať žiadny rozdiel oproti klasickému liftbacku. Tým chcem povedať, že ani označenie na kufri veka nie je, či nejaký emblém v maske chladiča. Nič, čo by združeniu greenpeace naznačovalo, že toto auto je ekologickejšie, nakoľko CNG produkuje pri spaľovaní menej škodlivín ako benzín.

Škoda Octavia G-TEC 1.4 TSI

Viac rozdielov badať v statickom skúmaní interiéru. Musím pochváliť prepracovaný palubný počítač, ktorý dokáže zobrazovať rovnocenné údaje o spotrebe benzínu aj plynu. Navyše si viete navoliť dojazd pre jednotlivé nádrže, prípadne kombinovaný. Informuje tiež o kvalite CNG a oleja. Skrátka, veľké plus. Analógový ukazovateľ chladiacej kvapaliny sa pretransformoval iba do varovnej kontrolky, ktorá sa rozsvieti po prípadnom prehriatí motora. Jeho miesto nahradil ukazovateľ stavu paliva CNG, máte tak dôkladný prehľad o tom, koľko ešte prejdete kilometrov.

Octavia G-TEC je celkom strategické vozidlo do firiem, nájde si rolu nielen na dlhé trate, ale aj do mesta. O jej univerzálnosti niet čo dodať, v predošlých testoch ste sa mohli dočítať ako je vhodná na dovolenku do Chorvátska vďaka nadpriemernému priestoru pre posádku a hlavne ich batožinu. Dve nádrže CNG si museli logicky vyžiadať priestor na uloženie, a to im dožičilo dno batožinového priestoru. Octavia má jeden z najväčších kufrov v triede, takže aj napriek dvom tlakovým nádobám, ktoré pojmú dokopy 15 kg plynu ostalo ešte plne využiteľných 460 litrov. Nie je tu však rezerva ani falošné dno.

Škoda Octavia G-TEC 1.4 TSI

Z hľadiska prevádzky mám na auto iba jedinú výhradu. Podobne ako v Audi A3 G-Tron, ani v tomto liftbacku si neprepnete manuálne plyn na benzín, a opačne. To znamená, že ako užívateľa ma to obmedzuje voliť si na okresných cestách benzín, kde úspornou a defenzívnou jazdou môžem aj na benzíne ušetriť . Naopak plyn sa hodí diaľnice a v mesto, kde si motor logicky zapýta najviac paliva. Keďže čerpacích staníc je na Slovensku sotva cez 20, z toho len desiatka verejných, potom bude ťažké trafiť sa do pravidelného tankovania plynu a tým mi zbytočne stúpajú prevádzkové náklady, keď vyplytvám CNG približne po 350 km.

impa_banner_1_825x350px

V základnej výbave je Octavia G-TEC približne o 1200€ drahšia ako s porovnateľným naftovým motorom 1.6 TDi. Avšak ako dobrý argument ku kúpe drahšej verzie je okrem plynu použitie viacprvkovej zadnej nápravy, ktorá predpovedá lepší komfort na cestách. To sme sa už presvedčili aj v Octavii 2.0 TDi alebo RS.

Škoda Octavia G-TEC 1.4 TSI

Jazdná dynamika je veľmi dobrá, vôbec pritom nezáleží, či jazdíte na plyn alebo benzín. Rozdiely sú ozaj nepatrné. S Octaviou sa dá jazdiť svižne a draho alebo pokojne a lacno. Turbomotor je prudko návykový na otáčky a záťah vyvoláva vo vodičovi štipku adrenalínu, takže temperamentnejšie povahy zajazdia priemer približne za 7,1 litra/100 km benzínu. Pri plyne to bude 5,2 kg/ 100 km. Takéto tempo vám však stále nedovolí udržiavať okolitá premávka alebo početné policajné hliadky. Apetít razom klesá tesne pod šesť litrov respektíve 4,3 kg plynu na sto prejdených kilometrov.

Poslednú stať si nechávam na úvahu, kde by si mohla Octavia G-TEC nájsť svoje pôsobisko alebo u koho, nakoľko čerpacia sieť CNG staníc je prinajlepšom biedna. Fyzické osoby zrejme poputujú v tejto cenovej hladine k lacnejšiemu naftovému motoru 1.6 TDi, napriek nižšiemu dojazdu na jednu nádrž, beztak bez problémov zvládne 850 km.

Škoda Octavia G-TEC 1.4 TSI

Firmy by sa však mohli nad týmto modelom zamyslieť. Máte tu viacprvkovú zadnú nápravu, ktorá poskytne lepšie pohodlie aj stabilitu a tak môže byť ideálnym vozom do profi taxi služby. V mestách čerpacie stanice nájdete. Alternatíva číslo dva je využívať toto auto na pravidelné trasy práve cez mestá na Slovensku, kde sú vybudované CNG stanice, prípadne otočiť služobné cesty na západ (Rakúsko, Taliansko).

pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda 

Nebudeme si však klamať, Octavia G-TEC si bude musieť na hŕbu zákazníkov ešte chvíľu počkať, kým sa sieť CNG čerpačiek nezačne rapídne rozširovať. Vedzte však, že aj s benzínom a turbomotorom sa dá jazdiť úsporne, dokonca poskytne lepšiu kultivovanosť. Stačí dať svojím zamestnancom školenie efektívnej jazdy alebo zrážať vysokú spotrebu zo mzdy. Toto auto vie reálne na okreske jazdiť za päť litrov benzínu a stále nebude brzdou v premávke.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový + CNG / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1395
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 81 / 4800 - 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 200 / 1500 - 3500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 7,0 / 4,5 / 5,4 (CNG - 4,5 / 2,9 / 3,5 kg)
Spotreba počas testu (l/100km): 6,3 (CNG - 4,8 kg)
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4659 / 1814 / 1461
Batožinový priestor - min./max. (l): 460 / 1450
Objem nádrže (l): 50 (CNG - 15 kg)
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1315 / 564

Ceny

Základná cena: 13 990€
Cena verzie od: 18 770€
Cena testovanej verzie: 24 311€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook