Volvo má v ponuke hneď dva modely z kategórie SUV, a to XC60 a XC90, ten druhý však svoju púť pomaly dokončuje a preto sa upriamila pozornosť na staro-nové Volvo XC60, ktoré sa stalo veľmi populárnym vo svojej triede. Medzi prémiovými značkami si to rozdáva napríklad s BMW X3, Audi Q3 alebo Mercedes GLK. A medzi týmito konkurentmi nenájdeme ani jedného člena, ktorý by bol mladší ako XC60, preto má aj po piatich rokoch čo ponúknuť.
Stavba karosérie ostala po rozmerovej stránke rovnaká, omladenie sa dotklo predovšetkým prednej masky, kde teraz svietia svetlá s oblejšími črtami. Pod mini sa zmenili vizuálne aj LED-diódy. Maska chladiča ostala rovnaká, no chróm teraz zdobia pozdĺžne priečky, nie okrajové. Ceruzky vzadu nič neprekreslili, vo Volve si povedali , že na tejto časti exteriéru roky retušovať netreba. Aj keď je Volvo XC60 prezentované ako kompaktné SUV, dnes už poznáme menšie modely, preto tomuto autu sedí prívlastok skôr stredne veľké.
Prívlastok som mu udelil právom, pretože v kabíne by sa liliput stratil. Inými slovami povedané, robustnosť sa tu ukazuje vo všetkých aspektoch, či už z pohľadu masívnej palubnej dosky, alebo enormne veľkých a pohodlných kožených sedadiel. Samotné nastúpenie je podobné tomu, ktoré sa dá prirovnať k nasadaniu na barové stoličky. Na druhej strane, Volvo XC60 vzbudzuje v majiteľovi pocit bezpečia, čo je pre túto značku gro pri vývoji každého modelu.
Volvo XC60 testujeme v redakcii prvýkrát, no každý ho snáď poznal pred faceliftom, a vie, že okrem výmeny analógových kruhových ukazovateľov za digitálny panel, ktorý ponúka tri zobrazenia (Elegance, ECO a Perfomance) ostalo všetko po starom. To teda znamená, že stredová konzola disponuje stále množstvom malých tlačidiel. Nie je to až tak neintuitívne ako sa na prvý pohľad zdá. Volvisti si stopercentne zvykli, táto filozofia sa totiž zrodila viac ako desať rokov dozadu.
Býva zvykom, že v prémiových vozidlách sa zoskupuje viacero bezpečnostných prvkom, niektoré z nich ako prvé predstavilo práve Volvo. Ide napríklad o systém City Safe, ktorý do rýchlosti 30 km/h zabráni stretu s prekážkou pred sebou, napríklad chodcom, ozaj funguje, vyskúšané na vlastnej koži, ale nebolo mi všetko jedno.
Ďalej tu nájdete asistenta pod označením BLIS, ten detekuje vozidlá po boku vozidla aj pri výjazdoch z nepriehľadných uličiek. Radarový tempomat a systém varovania jazdy v pruhu je už samozrejmosťou. Avšak občas tieto pomôcky reagujú prehnane citlivo, napríklad keď sa budete snažiť agresívne predbiehať a vaša vzdialenosť od pomalšieho auta pred vami ostane krátka, Volvo to nezabudne po stlačení plynového pedálu odpískať akusticky a odblikať červeným svetlom na prístrojom paneli.
Priestoru pre štvorčlennú posádku vo Volve XC60 je na rozdávanie, ale auto je päťmiestne a vzhľadom na jeho veľkosť by mohlo byť štedrejšie pre tretiu osobu sediacu v strede zadnej lavice. No tá sa celkom určite bude sťažovať na hrubý a vysoký tunel pri nohách. Pozrime sa do kufra.
Vysoká nakladacia hrana batožinového priestoru kompenzuje inak dobre využiteľné miesto. Pod kobercovým dnom sa síce nenachádza falošný odkladací priestor, zato sa sem zmestila dojazdová rezerva. Sklopenie operadiel vytvorí rovnú podlahu na prevoz dlhších predmetov.
Radové päťvalce sa takmer vytratili spod kapoty motorov v nejednej značke, no vo Volve ešte jeden jedinec prežíva, ide o naftiak D5 s objemom 2,4 litra. Vyvíja silu 215 koní a 440 Nm dostupných od 1500 otáčok za minútu. Isto výkonom neohúri v dnešnej dobe sa s podobného objemu dá vydolovať podstatne viac koníkov. Obavy s nedostatku sily nie sú na mieste. Nafťák v spolupráci so šesťstupňovou automatickou prevodovkou vie pekne zaprať pneumatiky do asfaltu.
Automatická prevodovka nepatrí medzi najmodernejšie kúsky, svoju prácu si napriek tomu robí poctivo skoro za každých okolností. Jedinú výhradu mám pádlam pod volantom, radiť s nimi v 1,9 tonovom SUV je trošku parodické a zbytočné, toto auto nemá ambíciu byť športové.
Načrtol som niečo o výkone, váhe a prevodovke, keď si to všetko spočítate dohromady, mohlo by to mať negatívny dopad na spotrebu paliva, ale čudujte sa svetu, priemerný konzum po 1000 kilometroch vyšiel na 7,8 litra na 100 km. Vzhľadom nato, že Volvo XC60 je stála štvorkolka, snímam pomyslený klobúk dole pred jeho skromným apetítom. A ten krásny zvuk, ktorý vydáva pri vyšších otáčkach je prudko návykový. Skrátka, tento motor mu stále sluší a ak príde na jeho nástupcu, pevne verím, že bude aspoň rovnako tak dobrý.
K záveru mi neostáva nič iné ako urobiť krátky sumár. Volvo XC60 sa zdá byť špecifické vozidlo iba pre určitú skupinu, no pravda je taká, že je určené pre tých, ktorí sú úspešní, majú radi komfort, ocenia dobrý motor a osvedčenú techniku.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 5 / 20 |
Zdvihový objem (cm3) | 2400 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 158 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 440 / 1500 - 3000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 8,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,5 / 5,3 / 6,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4644 / 1891 / 1713 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 495 / 1455 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1837 / 668 |