Neexistuje veľa áut, ktoré sa takmer bez zmeny vyrábali dlhých dvanásť rokov, no prvá generácia Volva XC90 to dokázala. Po svete sa ich predalo viac ako šesťstotisíc kusov. Vedelo sa bez problémov vyporiadať so siedmimi cestujúcimi, ktorým okrem pohodlia poskytlo maximálnu bezpečnosť. Nástupca mal teda počas vývoja neľahkú úlohu. Výsledok práce týmu dizajnérov pod vedením Nemca Thomasa Ingenlathema pracujúceho v minulosti pre koncern VW práve testujeme. Zoznámte sa prosím – Volvo XC90!

[adsense]

Niet absolútne žiadnych pochýb o trefe do čierneho z hľadiska použitého tvarovania zovňajška. Nové Volvo XC90 má množstvo nezameniteľných charakteristických čŕt. Tými najvýznamnejšími sú plne LED-diódové predné svetlomety inšpirované grafikou kladiva Thor, robustnou prednou maskou chladiča, do ktorej je vsadený vynovený znak Volva a potom tiež samotnou veľkou karosériou. Nová XC90-tka pokorila predchodcu zásadne v rozmeroch. Dĺžka sa natiahla o viac ako 12 centimetrov, rázvor náprav atakuje takmer tri metre a výšku reguluje príplatkové vzduchové pruženie.

Volvo XC-90 D5 AWD

Švédske SUV púta pozornosť v uliciach miest rovnako dobre ako elegantná žena oblečená do šiat na operu. Predstavte si ako by asi vynikla táto žena na rokovom koncerte, kde všetci ostatní chodia v čiernych vyťahaných tričkách, rifliach a s mastnými vlasmi. Presne rovnako vníma okolie čisté, elegantné krivky XC90-tky medzi bežnými hatchbackmi alebo tuctovými SUV-čkami prémiových značiek v čiernej metalíze. Okrem toho budí rešpekt podstatne veľkými rozmermi. Veď na dĺžku atakuje päť metrov a do šírky meria dobré dva metre.

Volvo XC-90 D5 AWD

Ešte viac som bol uchvátený po nasadnutí do kabíny. Kde sa podela legendárna plávajúca stredová konzola? Kde sú analógové budíky? Prípadne, čo sa stalo s množstvom tlačidiel? Konzervatívnosť u tohto modelu je neznámy pojem. Stredovú konzolu z veľkej časti nahradil 9-palcový dotykový displej osadený na výšku. Rýchlosťou ovládania a citlivosťou na dotyky pripomína iPad.

Sprvu sa mi zdalo množstvo rozložených ikoniek chaotické, no pravdou ostáva, že multimédia, bezpečnostné systémy, audio a navigácia sa cez tento displej ovládajú maximálne intuitívne. Hlavné ponuky prechádzate vodorovnými a zvislými ťahmi. Logika multimediálneho systému Sensus si vystačí so štvordlaždicovým rozhraním. V prípade, že sa v menu aj tak stratíte, na spodku displeja je tlačidlo, s ktorým sa vraciate opäť do základného menu.

Volvo XC-90 D5 AWD

Grafické stvárnenie hodnotím najlepšími známkami, dokonca aj premietaný obraz z kamier (XC90 ich má na každej strane) je dokonalo čistý a prehľadný. Cez Sensus sa dozvedáte o aktuálnych informáciách vozidla, prepínate a nastavujete režimy jazdy, bezpečnostné systémy, klimatizáciu, audio a navigáciu. O tomto systéme by sa dalo písať na tri strany, toľko funkcií umožňuje naladiť. Z fotiek v galérii získate akú takú predstavu.

Opis nestačí ani pre správne definovanie kvalitnej audiosústavy značky Bowers & Wilkins. Toto nie je normálny HiFi systém, ide o abnormálnu sústavu 19-tich reproduktorov rozosiatych po celom obvode interiéru, ktoré dokážu hraním navodiť koncertnú sálu. Len si to skúste, kvalitný DVD film alebo dobré CD s vážnou hudbou rovná sa dokonalý zážitok.

[adsense]

Pohľadom prechádzam k štítu, kde bežne bývajú v autách analógové budíky. Miesto nich sem inžinieri osadili ďalší displej s uhlopriečkou 12,3 palcov. Hoci je čitateľnosť tohto displeja výborná, prezeranie informácií o vozidle radím už k menej intuitívnej záležitosti. Na ovládanie palubného počítača používate až päť tlačidiel na volante.

Volvo XC-90 D5 AWD

Vlajková loď Volva pojme do svojich útrob sedem cestujúcich, pričom ani tí na zadnom rade sedadiel nie sú ochudobnení o komfort. Vpredu majú vodič so spolujazdcom možnosť nastaviť si elektricky sedačky do všetkých smerov v hojných rozmeroch. Vodič dokáže dokonca pomocou svojho sedadla presúvať spolujazdcove, stačí stlačiť konkrétnu ikonu na stredovom displeji Sensus. Okrem toho sú ventilované aj vyhrievané. Výhrevom dokáže potešiť aj zadných pasažierov a ruky na volante. Všetko to však niečo stojí.

O priestore vpredu nebudem ďalej plytvať riadkami, sedí sa tu skrátka kráľovsky. Rovnako dobre na tom sú ďalší traja pasažieri v strednom rade. Tri samostatné sedačky možno pozdĺžne posúvať a prestavovať sklop operadla. No a tretí rad pojme osoby s výškou do 170 cm naozaj komfortne. V sedemmiestnom obsadení ostáva ešte vzadu objem 314 litrov pre batožinu. Sklopením sedadiel do podlahy postupne získavate 692 litrov (päť sedadiel k dispozícii) až po maximum 1868 litrov. Takéto hodnoty často krát nedosahujú ani niektoré MPV-čka.

Volvo XC-90 D5 AWD

Revolúcia nastala pod samotnou kapotou motora. Žiaľ, trend down-sizingu je všadeprítomný strašiak a na rad prišlo i Volvo XC90. Osemvalcu, šesťvalcu a dokonca päťvalcu odzvonilo. Volvo používa teraz dvojlitrové štvorvalce z rady E-Drive (jeden sme si odskúšali už pri modeli S60). Z naftovej sféry je zatiaľ k dispozícii iba jeden výkon 165 kW prenášaný na obe nápravy cez osemstupňovú automatickú prevodovku. Nedajte sa oklamať označením D5, pod kapotou pracujú iba štyri valce. Ako to asi jazdí?

Prekvapivo, naftový agregát D5 rozhýbe 2,2 tony za menej ako osem sekúnd na 100 km/h, a to nielen podľa papierových údajov, ale tiež subjektívne. Celá hmotnosť auta sa presúva spredu dozadu po každom zatlačení plynu na podlahu. Práca štyroch valcov sa vykonáva v absolútne tlmenom štýle, kedy nijako závažne nenarúša pokojnú atmosféru v interiéri. Dynamika poľaví za diaľničným limitom. Tu už cítiť, že 165 kW v štyroch valcoch sa nemôže rovnať naftovým trojlitrom.

Volvo XC-90 D5 AWD

Urbanizovaná spotreba 5,8 litra na 100 km udávaná výrobcom sa nedá dosiahnuť v reálnej premávke. Verte však, že ani po tisíc kilometroch strávených na všetkých druhoch ciest spolu s dynamickým meraním nevystrelí apetít na viac ako 8,5 litra. To je na toto SUV s veľkou hmotnosťou a kopou bezpečnostných systémov viac než perfektný údaj! Na jednu nádrž urobíte bez väčších ťažkostí 850 kilometrov.

Osemstupňová automatická prevodovka Aisin spolupracuje s motorom celkom dobre. Všetky stupne nahádže do 70 km/h a neváha podraďovať/preraďovať v každom okamihu. Pri niektorých režimoch jazdy ako napríklad dlhotrvajúce stúpanie už komfort na palube klesá, nakoľko prevodovka často krát podradila menej citlivo. V športovom režime neváha poslať motor za 4000 ot./min., no nie je to nič príjemné pre uši. Pokiaľ budete s týmto uhladeným Švédom jazdiť svižne alebo pokojne, potom si dožičíte naozajstný pôžitok z jazdy. Športové ambície prenechajte na verziu T8.

Volvo XC-90 D5 AWD

Posledná časť tohto testu sa zameriava na podvozok. Musím sa priznať, že som bol občas z neho nesvoj. Ono, na rovnej ceste, bez hrboľov, bez vlnitých povrchov alebo jám pôsobí ako bavlnka. Prejdem s ním však na zhoršený povrch, a tuhosť tlmičov spolu s 21-palcovými kolesami má čo robiť, aby ešte poskytli akú takú filtráciu. Bavíme sa tu už o príplatkovom vzduchovom pružení, čo nestojí najmenej peňazí. Na druhej strane, prináša zopár dobrých vlastností. Viete meniť svetlú výšku od 23,7 cm do 26,7 cm, čo je mimochodom viac ako ponúka Mitsubishi Pajero. V každom prípade, XC90 nie je žiadny Off-Road, no mierneho terénu a hlbokej vody sa nezľakne.

[adsense]

Prvé zoznámenie so severanom dopadlo relatívne dobre. Vzhľadom na downsizing a troška neohrabaný podvozok na nerovnom povrchu cesty si nevyslúžil stopercentné hodnotenie, no reálne sa môže porovnávať s prémiovou elitou.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1969
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 165 / 4250
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 470 / 1750 - 2500
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 8
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 7,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): - / - / 5,8
Spotreba počas testu (l/100km): 8,5
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4950 / 2008 / 1776
Batožinový priestor - min./max. (l): 314 / 692 / 1868
Objem nádrže (l): 71
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 2205 / 545

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.