Dosť bolo rečí o bezpečnosti tejto švédskej automobilky, Volvo samozrejme neustúpilo z prioritnej vízie byť lídrom v tejto oblasti, avšak kto povedal, že kvôli tomu musí mať autá iba elegantné až všedné? Jedným atypickým príkladom môže byť model S60 vo výbave R-Design.
Krásny červený sedan obutý do osemnásťpalcových diskov s pneumatikami Continental o rozmeroch 235/40 R18 dáva už v statickom stave na vedomie, že toto nebude slušný rodinný voz. Na city hrá aj so striebornými spätnými zrkadlami, decentným spojlerom na veku kufra, či difúzorom v zadnom nárazníku, z ktorého vykúkajú celkom v priemere hrubé koncovky výfuku na oboch stranách.
Vnútri nadobudnete pocit športového elegána, pričom rýchlosť evokujú hlavne športové sedadlá s nápisom R-Design a eleganciu vo veľkej miere zastupuje známa prístrojová doska. Keďže nesedím v tomto modeli po prvýkrát (mali sme česť už s Volvom V60), prejdem rovno k tomu najpodstatnejšiemu. Motor a prevodovka.
Pohonná benzínová jednotka obsahuje po novom iba štyri valce so zdvihovým objemom 2 litre. Výkon 180 kW znáša nová 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá disponuje športovým režimom a taktiež je možné radiť stupne sekvenčne pákou alebo páčkami pod volantom. Možno jediným malým hendikepom tejto konfigurácie sa stáva absencia voľby pohonu všetkých štyroch kolies.
[adsense]
Prebudenie štvorvalca prepĺňaného turbodúchadlom len mierne zarezonuje a potom následne stíchne, zvuk sa odoberie na voľnobehu do sveta mŕtvych. Z importu odchádzam v režime „Drive“, teda klasickom, zisťujem, že prevodovka radí hladko, otáčky sú maximálne po hranicu 2000 v meste. Agregát stále nepočuť. Zdá sa byť krotký.
Ako dni plynuli, prišlo aj na rýchlu jazdu, najprv som nechal radiť prevodovku sám, potom prišli na rad pádla pod volantom. Motor veľmi dobre reagoval na pokyny plynového pedálu, a to aj vtedy, keď držíte „podlahu“, potom rýchlo vypustíte pedál a opäť ho stlačíte. Reakcia je takmer okamžitá, to isté platí pre prevodovku. Netreba sa predpripravovať pri predbiehaní, z osem možných stupňov vyberie prevodovka vždy ten správny. Vie zistiť, či chcete predbiehať dynamicky alebo ako hulvát. Ručička otáčkomera vtedy prekračuje číslicu šesť a spod motorovej kapoty utlmene reve benzínový štvorvalec.
Páčky pod volantom majú v tomto aute ozaj zmysel. Vďaka dobrému sprevodovaniu potrebujete na okresných cestách štyri stupne, maximálne päť, ale to už sa rútite niekde za neprijateľne vysokou rýchlosťou, ktorá príliš nekorešponduje so zameraním Volva – bezpečnosť. Radenie taktiež nemá veľkú odchýlku, hoci poznám prevodovky, čo poslúchajú rýchlejšie.
Motor s prevodovkou môžu byť hocako vymakané, ak raz nestíha podvozok, dielo vyšlo nazmar. Našťastie, čo sa týka Volva S60 s daným obutím a predným náhonom, nemôžem mu odoprieť kladné body za priľnavosť a výbornú stabilitu na povrchu, dokonca aj tom mokrom. Tvrdé pruženie sa ozýva iba na príliš hrboľatých vozovkách, no rovný asfalt alebo diaľnice zvláda bravúrne aj po stránke odhlučnenia.
V krátkosti sa musím povenovať aj spotrebe paliva, veď žijeme v „Ekologickej dobe“, takže nemôžem reálne čísla preskočiť. Ako by som to len povedal? Asi celkom rázne. Zabudnite na výrobcom udávanú hodnotu v kombinovanom cykle, tých šesť litrov má šancu dosiahnuť asi len na oválnom kruhu pri stanovenej rýchlosti 80 km/h. Inak počítajte skôr so sedemlitrovým odberom v ozaj ukážkovom ekologickom tempe jazdy, a o liter viac stúpne apetít, keď budete chcieť splynúť s premávkou. A športová jazda? Nezmerateľné, od deväť a viac. Páči sa mi však veľkosť palivovej nádrže (67,5 l), tá zaručuje reálny dojazd zhruba 750 kilometrov.
Keď si zoberieme do úvahy výkon motora, podvozok, prevodovku, váhu a výbavu auta, ťažko hovoriť o zlej hodnote spotreby, naopak, je veľmi prívetivá. A komu by sa zdalo, že tento športový sedan je bez bezpečnostných prvkov typických pre túto severskú značku, prudko sa mýli. V podstate tu máte všetko od radarového tempomatu až po systém City Safe II. schopný zastaviť vozidlo z rýchlosti až 50 km/h bez rizika havárie. Funguje ukážkovo, naše kartónové škatule ostali celé. Ale pozor, nevzťahuje sa to na tenké predmety ako sú napríklad stĺpy, osoby alebo cyklisti.
Cenovka vozidla je nastavená v skutku v dobrej hladine, už nami testovaný model získate s danou výbavou za 50 tisíc euro, čo sa mi nezdá tak prestrelená suma ako býva u BMW, či Mercedese. Toto auto nesklame výzorom ani jazdnými vlastnosťami.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1969 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 180 / 5500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 350 / 1500 - 4800 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 230 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 6,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,4 / 4,8 / 6,1 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,8 - 10,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4635 / 1865 / 1484 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 380 |
Objem nádrže (l): | 67,5 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1664 / 500 |