O šiestej ráno v stredu postupne všetci traja nakladáme batožinu do obrovského kufra Škody Superb tretej generácie. V základnom objeme 625 litrov sa naše cestovné tašky stratili, nezaplnili ani tretinu kufra. Na predné sedadlá nastúpili aktívni šoféri, dozadu fotograf. Stredné miesto na zadnej lavici patrilo po celú dobu autochladničke, ktorú dokúpite z originálneho príslušenstva Škoda. Všetko potriedené, môžeme vyraziť.
Cesta k Pobaltiu
Zo západného Slovenka, odkiaľ sme vyrážali my, vedie trasa kúsoček (120 km) cez Českú republiku a kusisko cez Poľsko. Najvyššia rada navigácie Columbus v Superbe nám vypočítala hneď na začiatku cca. 13 hodín a 1100 km. Optimisticky sme sa spoliehali, že svižným tempom a optimalizáciou krátkych zastavení náš príjazd do cieľa skrátime aspoň o dve hodiny. Riadne sme sa zmýlili!
Kým Českou republikou sa preplietame celkom rýchlo, v Poľsku nás navigácia previedla cez uzučké cesty v lesoch až sme jej prestali na chvíľu dôverovať. Toto má byť hlavný ťah na Krakow? Kvôli prácam na cestách v jednom mestečku na západe Poľska sme skončili takmer v potoku.
Z bludiska poľského vidieku vychádzame na diaľnicu smer Varšava. Toto bola posledná časť trasy, po ktorej sa dalo legálne jazdiť aspoň 130 km/h. Následne je to hotová katastrofa na nervy a trpezlivosť vodiča. Našťastie nám trápenie na okresných cestách uľahčoval Superb. Výkon 140 kW z dvojlitrového TDi motora v spolupráci so šesťstupňovým automatom DSG dopomohlo bezpečne predbiehať nespočetné množstvo kamiónov a pomalšie autá.
[adsense]
Pri plánovaní trasy do Vilniusu si nezabudnite skontrolovať, či vás navigácia nenavedie na Bielorusko. Sem potrebujete pas, my sme si takto zbytočne urobili nadchádzku 120 km. Do Vilniusu sme napokon prišli za skoro 15 hodín jazdy.
Na moje počudovanie som z auta nevychádzal dolámaný. Sedačky sú pohodlné a pokiaľ sedíte vzadu, pred nohami vám v Superbe ostáva minimálne 25 cm rezerva. Tak si viete urobiť provizórny nocľah.
Vilnius
Hlavné mesto Litvy je situované vo vnútrozemí štátu kúsok od západných bieloruských hraníc. Iba tento rok Litva vstúpila do eurozóny, čo prináša výhody hlavne v platení pre turistov, ktorí si nemusia už zamieňať peniaze. Po prespaní v hoteli, ktorý nám zabezpečila cestovná agentúra AJMAX TRAVEL s.r.o. sídliaca v Trnave sme si prezreli celé staré mesto.
Pokiaľ nemáte príliš veľa času ako my, odporúčam prezrieť si hlavné pamiatky okružnou jazdou po starom meste. V každom normálnejšom hoteli dostanete turistickú mapu s podrobným rozpisom pamiatok. Potom stačí už len logicky si ich usporiadať za sebou. Vilnius je známy najväčšou rozlohou starého mesta 3,2 km2, počítajte teda s riadnou rozcvičkou pre nohy.
Najvýznamnejšie pamiatky sú Kostol sv. Anny a kláštor bernardínov, Chrám sv. Paraskevy Piatnice, Vilniusská univerzita, Kostol sv. Jána, mestská radnica a napríklad hora troch krížov. Okrem toho za návštevu stojí hradná veža týčiaca sa nad mestom. Dá sa absolvovať zdarma pešo, prípadne vás vyvezie lanovka. Za spiatočný lístok zaplatíte 1,50€. Je odtiaľ krásny výhľad na mesto. Čas nám neostal na nové mesto, no z diaľky sme videli vysoké budovy ako z veľkomiest.
Parkovanie stojí cca 2€ / h, od 21:00 do 8:00 potom zdarma. Ceny jedál mimo centra sú veľmi prijateľné. Obedové menu vyšlo iba 5€ (polievka, druhý chod a pitie). V celej krajine sa neplatí za diaľnice, ono tento štát skoro ani žiadne nemá. Angličtina občanov mesta je približne na rovnakej úrovni ako tých našich, čiže slabá. Dorozumiete sa skôr rukami a nohami, prípadne rusky.
Riga
Cestovanie z Vilniusu do Rigy zaberie minimálne 4 hodiny, hoci sú od seba vzdialené 300 km. Chýbajú tu diaľnice, no okresné cesty sú široké. Bežným javom šoférov pri predbiehaní je, že pomalší sa natlačí ku kraju, predbiehajúci si to razí stredom a oproti idúcemu autu neostáva nič iné ako sa tiež natlačiť ku kraju, pokiaľ sa chce vyhnúť čelnej zrážke.
Z pobaltských štátov je Riga rozlohou aj počtom obyvateľov najväčšia. Toto mesto nás uchvátilo v prvom rade nočným životom, až potom pamiatkami. Podniky bývajú otvorené do skorého rána a sú na každom kroku v starej časti mesta. V niektorých z nich sa združujú len čisto Rusi a ostatní nie sú vítaní. Turistov zvyknú okrádať alebo napádať.
Čo sa týka pamiatok, rozhodne by ste nemali vynechať mestský prístav, Katedrálu sv. Jakuba, Chrám Kristovho narodenia, Chrám sv. Alexandra Nevského a pod. Všetko máte pokope v starom meste vzdialené od seba iba stovky metrov. Taká klasická obhliadka potrvá maximálne dve hodiny. Nie je tu však povolený vstup s autom, odvezie vás sem MHD alebo taxi.
Ceny za jedlo a pitie sú veľmi rozdielne podľa toho, v ktorej časti mesta ste. Napríklad jedno veľké pivo v bare vyjde aj na 7€! Obed niekde mimo centra nebude oveľa drahší ako Vilniuse.
[adsense]
Tallin
Počúvaním regionálnych rádiových staníc v príslušných štátoch sme zaregistrovali dramatický rozdiel reči medzi Litvou resp. Lotyšskom a Estónskom. Kým prvé dva majú prízvuk ruštiny, Estónci hovoria pre našinca úplne nezrozumiteľne, ako Fíni. Tento severský štát inklinuje práve k Škandinávii. Tallin na rozdiel od Vilniusu a Rigy pôsobí modernejšou stavbou budov, ekonomicky je tiež na tom lepšie a dohovoríte sa anglicky aj s upratovačkou v hoteli.
S našim testovacím Superbom sme sa dopravili až do samotného starého mesta. Poznáte ho mimoriadne dôkladne udržiavanou fasádou všetkých budov naokolo, kamennou dlažbou a drahými butikmi. Na malom námestí hrajú pouliční umelci. AJ tu sa nám náramne páčil nočný život.
Tallin je hlavné prístavné mesto, dá sa z neho prejsť do Helsiniek alebo Štokholmu pomocou trajektu. Námestie je asi spomedzi troch pobaltských miest najmenšie, avšak asi zároveň aj najkrajšie. Za návštevu stojí okrem iného letecké múzeum vzdialené kúsok od starého mesta pri mori. Ceny ani tu nie sú závratne vysoké. Domácim tradičným jedlom sú plnené palacinky so slaninou, cibuľou, pikantnou omáčkou a zeleninou.
Zhrnutie pobaltských štátov
Pobaltské štáty na plnej čiare sklamali slabou infraštruktúrou komunikácií. Diaľnice sú azda len v tesnej blízkosti hlavných miest, inak jazdíte len po okreskách. To spôsobilo, že z Tallinu do Varšavy nám trvala cesta dlhá 1000 km až 13 hodín s krátkymi prestávkami a obedom. Na druhej strane, cestujúci sa môžu kochať nekonečnými lesmi na oboch stranách cesty.
Či sa oplatí alebo neoplatí navštíviť tieto krajiny je na vašom vlastnom úsudku. Prešli sme len hlavné mestá a videli more mimo sezóny. Sme si však istí, že v lete by to mohla byť príjemná zmena namiesto západnej Európy. Okrem toho, ak eurotrip predĺžite na viacero dní, viete navštíviť ešte Helsinki a Štokholm trajektom, alebo si to zamieriť na východ do Belehradu.
[adsense]
Bonus Varšava
Z Tallina na Slovensko by sme cestovali asi 20 hodín, preto bolo rozumnejšie prespať jednu noc vo Varšave a prejsť si narýchlo aj toto mesto. Dorazili sme doň okolo siedmej hodiny večer. Vďaka ubytovaniu, ktoré nám sprostredkovala cestovná agentúra AJMAX TRAVEL s.r.o., sme mali centrum mesta na dosah.
Varšava je obrovské mesto, s počtom 1,8 milióna obyvateľov a novodobé. V roku 1945 ho kompletne celé zrovnalo so zemou Nemecko a po vojne opäť povstalo. Určite sa tiež preslávilo kvôli významných dohodám, ktoré sa tu podpísali, ako napríklad Varšavská zmluva alebo Varšavská konvencia.
Staré mesto je kompletne zrekonštruované a ponúka množstvo kultúrnych pamiatok. Stačí si prejsť prstom po turistickej mape a vybrať smer. My sme videli napríklad Žigmundov stĺp, barbakán alebo kráľovský palác. Mesto si viete prejsť i metrom.
Ak si chcete spraviť dôkladný obraz o tomto meste, nechajte si aspoň dva dni času, my sa sem niekedy ešte raz vyberieme a poriadne zmapujeme.
[adsense]
Záver
Celkovo sme najazdili za päť dní 3700 km pri priemernej spotrebe 5,9 litra nafty na 100 km, nemali sme ani jeden problém s novým Superbom. Musím uznať, že Škoda vyrobila jednu skvelú limuzínu ponúkajúcu komfort porovnateľný s prémiovejšími autami. Cítili sme sa tu vždy pohodlne, s dostatkom miesta.