Indická vláda pod vedením premiéra Nárendru Módího implementovala jeden z najradikálnejších krokov v oblasti palivovej politiky - okamžité zavedenie benzínu E20 s 20-percentným podielom bioetanolu na celom území krajiny. Opatrenie je súčasťou ambicióznej stratégie na zníženie emisií a podporu "čistej energie" v krajine s takmer 1,4 miliardami obyvateľov.
Okamžitý prechod bez prípravy
Problém však spôsobil spôsob implementácie. Namiesto postupného prechodu došlo k okamžitej výmene na takmer všetkých 90-tisíc čerpacích staniciach v krajine. Vodiči sa zo dňa na deň ocitli bez možnosti tankovať dovtedy dostupné palivá E5 a E10. Táto situácia vyvolala vlnu protestov a obáv, predovšetkým medzi majiteľmi starších vozidiel.
Nejasné stanoviská výrobcov
Automobilky neposkytujú jednoznačné odpovede ohľadom kompatibility svojich vozidiel s novým palivom. Škoda napríklad uvádza, že vozidlá vyrobené po apríli 2020 sú s E20 kompatibilné, o starších modeloch však len nekonkrétne konštatuje, že by palivo "nemalo mať významný vplyv".
Toyota pripúšťa "miernú zmenu spotreby", zatiaľ čo Renault najprv odporučil majiteľovi modelu Triber z roku 2022, aby E20 nepoužíval, neskôr však svoje stanovisko po mediálnom tlaku zmenil.
Vládne priznania a súdny spor
Vláda pôvodne bagatelizovala problém ako "marginálny dopad na spotrebu starých áut", no ministerstvo ropy neskôr priznalo, že u niektorých starších vozidiel môže byť potrebné vymeniť gumové komponenty a tesnenia. Minister ropy Hardeep Singh Puri označil kritiku za činnosť "lobistov vytvárajúcich zmätok".
Situácia je natoľko vážna, že sa dostala pred Najvyšší súd ako spor verejného záujmu. Mnohí vodiči sa pokúšajú nájsť posledné čerpacie stanice s pôvodným palivom a vyjadrujú frustráciu nad nedostatočnou prípravou na túto historickú zmenu v palivovej politike krajiny.