Španielska automobilka vštepuje všetkým svojim modelom temperamentné DNA, teda rovnaké, akým je známa samotná krajina. Na Seaty sa nikdy nedalo pozerať pohoršene alebo s odporom. Ibiza v piatom pokračovaní jasne nadviazala na svoju predchodkyňu. Ostré krivky dodali vozidlu výraznú dynamiku a to aj v prípade „chudobnejšie“ vybavenej verzii. Na test som dostal model vo výbave Style. V danej konfigurácii bude v drvivej väčšine prípadov parkovať v garáži bežného zákazníka. Disponuje potrebnou výbavou a jeho cena sa pritom nevyšplhala do obrovských výšin.

Seat Ibiza spadá do segmentu mestských vozidiel, no ak vezmeme do úvahy rozmery, tak z kraja začína zasahovať aj do nižšej strednej triedy. Medzigeneračne pribrala vo všetkých smeroch, pričom najvýraznejšie do šírky (+ 87 mm) a hlavne do dĺžky rázvoru náprav (+ 104 mm). Natiahnutie rozmerov dovolila nová podvozková platforma MQB A0. Opticky mi však pripadá rovnako kompaktná ako štvrtá generácia. S prižmúrenými očami vidím dospelejšie mestské vozidlo a podrobným preštudovaním cenníkových doplnkov, už nepochybujem.

Ak ste boli niekedy v niektorom kúte Španielska, určite vo vás zanechalo príjemné spomienky. S interiérom Seatu Ibiza je to podobné. Vždy, keď si sadnem za volant, cítim sa príjemne. Palubná doska sa riadne zmenila oproti štvrtej generácii. Už konvenčnejšie vybavený model pôsobí vysokou mierou komfortu v podobe hodnotných materiálov a spracovania. Páči sa mi prehľadný prístrojový panel s dvoma analógovými ukazovateľmi, medzi ktorými sídli čitateľný a veľký palubný počítač. V stredovej konzole dominuje dotyková obrazovka so vstavaným autorádiom, multimediálnym prepojením na telefón, či informačným menu o stave vozidla.

Druhý stupeň výbavy znamená pre Ibizu lepšie tvarované sedadlá vodiča a spolujazdca. Sedí sa v nich dobre, rýchlo som si našiel ideálny posed, no k dokonalosti mi chýbala praktickejšia lakťová opierka. Medzi sedadlami sa síce nachádza, dokonca je aj pozdĺžne posúvateľná, ale napriek tomu je krátka a nepoužiteľná. PET fľašu, telefón alebo doklady budete mať kam uložiť, nakoľko odkladacie priestory sú v tomto aute praktické a veľké. Zväčšením rozmerov karosérie došlo aj na lepšie priestorové podmienky na zadných sedadlách. Nie je to žiadne terno, ale na mestské vozidlo poteší fakt, že tu posadíte dve dospelé osoby. Kufor si prilepšil v základe o 60 litrov, na konečných 355 litrov.

Nezvyknem sa moc rozpisovať o výbave, ale už v úvode článku som načrtol, že Seat Ibiza piatej generácie zásadne dospela. To znamená, že môže byť vybavená ozaj tým najlepším, čo Seat ponúka pre svoje väčšie modely. Dokúpiť sa dá, napríklad, radarový tempomat, duálna klimatizácia, kompletné LED svetlomety vpredu / vzadu, dômyselný navigačným systém, všetky bezpečnostné asistenty a vo výbave FR, Seat pribalí aj športový exteriér / interiér vozidla. Tieto prvky by však vyústili do skutočne vysokej nadobúdacej ceny vozidla, za ktoré si zaplatí skôr individuálna skupina zákazníkov. Tí ostatní budú šoférovať v niečom podobnom ako som testoval ja.

Nemusíte sa však báť, pretože ako som už avizoval, Ibiza má vo výbave Style naozaj množstvo toho najpotrebnejšieho pre bežné užívanie auta. Menovite môžete počítať s dobre pracujúcou manuálnou klimatizáciou, elektrickými prednými oknami a spätnými zrkadlami, autorádiom so šiestimi reproduktormi, elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS a množstvom iných prvkov. V sérii však chýba vyhrievanie sedadiel, tempomat, či parkovacie senzory. Tieto veci si viete dokúpiť vo výhodných paketoch výbav alebo osobitne za prijateľné ceny.

Malá Španielka ponúka hneď niekoľko motorizácií pod kapotu. Zákazník vyberá z hojnej ponuky benzínových alternatív, ale nezabudlo sa ani na diesel alebo CNG. Testované vozidlo sa spoliehalo na trojvalcový turbo motor 1.0 TSI naladený na výkon 85 kW. Ako jediný, zo všetkých, sa dá kombinovať s automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG so siedmimi stupňami. V podstate sa jedná o druhý najvýkonnejší agregát v ponuke a veru, nezaprel sa.

Trojvalec z produkcie VW Group, ani v motorovom priestore Ibizy, nesklamal. Charakteristický šum troch valcov je potlačený do úzadia, v žiadnom prípade nevykazuje vibrácie a už vonkoncom nemá sklony k dýchavičnosti. Počas celého týždňového testovania predvádzal, že dokáže zastávať nielen mestské disciplíny. Vychádzky za mesto alebo na diaľnicu mu v celku vyhovujú, z pohľadu dynamiky a spotreby. Apetít sa držal na hodnote 6,4 litra na 100 km. Ak patríte k flegmatickejším typom, pokojne zvoľte aj slabšiu motorizáciu.

Dvojspojková prevodovka DSG patrí, vo všeobecnosti, k tomu najlepšiemu, čo daný trh vie ponúknuť. S danou motorizáciou si príkladne rozumela v predošlom teste Audi A1. Bol som unesený z dokonalých rozjazdov, radenia a reakcií na zmenu jazdného štýlu. Preto som niečo podobné očakával aj v Ibize. V tomto aute platí veľmi hladké radenie a slušná odozva na reakcie plynového pedálu. Čo sa však týka rozjazdov, to bola ozaj hrúza. Nech som sa snažil akokoľvek citlivo stlačiť plynový pedál, auto energicky vystrelilo vpred. Pri šikovnom parkovaní som častokrát pôsobil na okolie komicky, keď auto poskočilo vpred a potom vzad.

Okrem malého problému s prevodovkou som bol nadmieru spokojný s ostatnými súčasťami vozidla, vrátanie podvozka a riadenia. Čo sa týka toho prvého, nemôžem hodnotiť inak ako kladne. Testovaná Ibiza jazdila na pneumatikách s pätnásťpalcovými diskami. Pruženie je troška tvrdšie, ale odfiltruje, bez strpčovania života posádky, väčšinu výmoľov perfektne. Na riadenie som nemal veľké kritériá skrz zaradenie auta. Vyhovoval mi troška silnejší účinok posilňovača riadenia, ktorý sa svojou charakteristikou hodí do mestskej džungle.

Takto vyskladaný model splní všetky očakávania bežného zákazníka, ktorý potrebuje mať šikovné malé auto do mesta. Zároveň však môže počítať s ním aj na občasné výlety, kde sa predvádza agilný trojvalec na jednotku, no a v neposlednom rade tu hrá rolu aj priaznivá cena. Seat Ibiza sa nestráca medzi konkurenciou, skôr diktuje ostatným ako má vyzerať auto v tomto segmente.

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.