Seat radí Atecu k menším SUV vďaka kompaktným proporciám. Mala by konkurovať vozidlám ako Nissan Qashqai, Renault Kadjar alebo Hyundai Tucson. Do boja o predaje sa pustila hneď ostro o čom svedčí medzinárodné ocenenie „Best Buy Car of Europe 2017“ vydané nezávislou organizáciou AUTOBEST. O Atecu je tak veľký záujem, že Seat nestačí vyrábať a zákazníci čakajú rádovo pár mesiacov viac ako je bežné. Čo tomu predchádzalo?

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG 2WD

Ja sa ani nečudujem, že priaznivci tejto značky prejavujú eminentný záujem vlastniť Atecu vo svojej garáži. Je to podmienené dvoma faktormi. V prvom rade Seat bol z koncernu VW posledný hráč, ktorý nemal alebo nemohol mať v ponuke SUV. Potom je tu spomínaný rastajúci fenomén kupovať autá s vyšším podvozkom a terénnymi vlastnosťami a Ateca je veľmi dobre pripravená opantať zmysly zákazníkom. Začína to dizajnom.

Hlavná silueta karosérie Atecy je totožná s príbuzným modelom VW Tiguan. Napriek tomu sa temperamentnosť, tak typická pre Seat, podarila vštiepiť i do tohto modelu. Predná a zadná časť vozidla do značnej miery pripomína Seat Leon vďaka príbuzným tvarom svetiel a ostrým hranám. Veď aj stojí na rovnakej modulárnej podvozkovej platforme MQB. Nové SUV však dostalo lepšie full LED svetlomety do ponuky, rozmerné kolesá s peknými diskami a hlavne disponuje svetlou výškou 187 mm.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG 2WD

Vo vzdušnom interiéri bol využitý hádam každý kútik pre dosiahnutie čo najlepšieho priestoru pre posádku a batožinu. Samozrejme, Ateca najviac ťaží z výšky karosérie, čím dovoľuje usadiť do svojich slušne koncipovaných sedadiel osoby väčšieho vzrastu. To platí o pasažieroch vpredu i vzadu. Batožinový priestor poskytuje vo verzii s predným náhonom v základe 510 litrov a ešte sa sem zmestilo aj dojazdové koleso.

Za volantom uvádza Ateca vodiča do „hry“ natočenou palubnou doskou. Tá je tiež veľmi podobná, ak nie doslova rovnaká, ako v Leone. Nie je to nič neobvyklé v dnešnej dobe. Aspoň som sa nemusel nanovo zoznamovať s hlavnými ovládačmi klimatizácie, palubného počítača, či multimediálnym rozhraním. Vo výbave figuruje množstvo asistenčných systémov. Medzi nimi najviac oceňujem funkciu City Emergency Braking Assist vychádzajúcu zo systému FRONT ASSIST. Ateca dokáže samočinne zastaviť alebo aspoň znížiť rýchlosť v prípade hroziacej kolízie.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG 2WD

Multimediálny systém s osempalcovou dotykovou obrazovkou viete prepojiť prostredníctvom smartfónu a využívať množstvo aplikácií. Napríklad, ak máte auto spárované so smartfónom, v mapách vám ukáže jeho polohu. Obrazovka na dotyky dobre reaguje a intuitívne menu pochopí po chvíľke praxe aj človek so starším dátumom narodenia, kedy ešte mobily, navigácie, či bluetooth neexistovali.

Hnacím agregátom pre testovaný exemplár bol veľmi obľúbený prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.4 EcoTSI. Osobne mám s týmto nízkoobjemovým motorom iba dobré skúsenosti, avšak prvýkrát bol vybavený funkciou odpájania dvoch valcov. Samozrejme, ide o systém, ktorý má znižovať spotrebu paliva, pokiaľ nie je potrebný celkový výkon 110 kW. O odpojení valcov informuje vodiča palubný počítač. V praxi nič necítite, valce sa odpájali väčšinou po ubratí plynu alebo brzdení. Neviem však s istotou potvrdiť šetrnosť tohto technického zázraku, v každom prípade nie je tak otravný ako Start/Stop systém.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG 2WD

Kultivovaný chod štvorvalca radím už medzi klišé pozitíva spolu s ochotou točiť až k červenému pásmu bez razantnej straty sily. Testovaná Ateca sa musela spoliehať na predný náhon a automatickú sedemstupňovú  prevodovku DSG. Spolupráca sa vydarila, ani tu som nepostrehol nejaké zásadné negatíva. Možno len spotreba, tá veľmi závisela od spôsobu jazdy. Celkový priemer sa ustálil na rovných 8 litroch, čo nie je najmenej, no mimo mesto som sa vedel dostať aj kúsok pod šesť litrov.

Z celkového testovania ma najviac zaujímali schopnosti prednej nápravy s umelým odpojením predného diferenciálu. Inými slovami povedané, elektronika prenáša silu zvlášť na predné ľavé alebo pravé koleso podľa potreby tak, aby bola zaručená čo najlepšia trakcia. Na poľnej blatovej ceste som si v praxi vyskúšal, že Ateca nepotrebuje zásadne pohon oboch náprav. Pri otáčaní mi predné kolesá uviazli v hlbšom blate, no po pár prešmykoch, vyjazdení si koľají a taktiež vďaka svetlej výške som sa s Atecou dostal zo šlamastiky.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG 2WD

V skutočnosti, pokiaľ jazdíte aj po nespevnenom povrchu alebo šmykľavom, auto je veľmi dobre ovládateľné a reaguje na zvolený smer jazdy. Doménou Atecy budú určite viac asfaltové povrchy, kde naladenie podvozka aj s klasickou polotuhou zadnou nápravou poskytne pohodlné cestovanie. Vo verziách s pohonom 4Drive sa dodáva zadná náprava typu Multilink. No už s tou klasickou potvrdzujem perfektné jazdné vlastnosti.

Toto auto váži niečo málo pod 1400 kg a to sa krásne prejavilo na riadení spolu s nižšie uložených ťažiskom, než je v tejto triede bežné. Zákrutami sa tak Ateca preplieta ako osobné auto a vďaka krátkym previsom karosérie sa otočíte takmer na päte.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI DSG 2WD

Za celý týždeň som nenašiel žiadne podstatné negatíva, na ktoré by bolo potrebné poukazovať. Novinku zo Španielska po vlastnej skúsenosti môžem vrelo odporučiť. Ani s predným pohonom nie je úplne stratená v teréne. Okrem toho poskytne veľa miesta a bohatú základnú i doplnkovú výbavu.

cennik-seat-ateca

Pre zväčšenie stačí kliknúť na obrázok

technicke-udaje-seat-ateca

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.