Štýl dôležitejší než výkon a dôstojnosť silnejšia než marketing
Rover 75 nebol autom pre všetkých. A možno ani nemal byť. Tento konkrétny kus z roku 2003 reprezentuje posledné výkriky britskej automobilovej elegancie, kým ju definitívne pohltila nemecká logika, kórejská ofenzíva, čínska akvizícia a trhové preferencie voči SUV.
Aj keď sa dnes vníma skôr ako jazdenka z druhej ruky s roztrhanou kožou, pravda je niekde úplne inde. Rover 75 bol koncipovaný ako vlajková loď s noblesou, ktorá mala konkurovať menším Mercedesom, BMW radu 3 a so štipkou sebavedomia aj základným verziám Jaguara X-Type. Mal byť viac než autom: mal byť vyjadrením.
Pod kapotou bije 2.5-litrový šesťvalec KV6 s výkonom 177 koní (v závislosti od verzie), čo nie je práve odpoveď na nemeckú konkurenciu. Kultivovaný chod, lahodný zvuk a kombinácia s 5-stupňovým automatom, ktorý radil s rozvahou anglického komorníka síce spĺňala účel, no to bolo asi tak všetko.
Každopádne to bol ale šesťvalec. Na vývoji sa výrazne podieľalo BMW, ktoré v čase vzniku značku Rover vlastnilo. Podvozok bol prekvapivo vyspelý, jazdné vlastnosti komfortné, tlmenie akusticky výnimočne izolované.
Estetika ako vzdor proti banalite
Rover 75 nevyzeral ako auto. Vyzeral ako zátišie z viktoriánskej pohrebnej siene. Chróm bol nanesený v takom množstve, že ste mali pocit, že karosériu dizajnoval pohrebný podnikateľ s umeleckými ambíciami. A interiér? Drevo, ktoré nebolo drevom. Koža, ktorá sa potila ešte pred vami. A hodiny, ktoré by sa vynímali na krbe staromládeneckého bytu.
Dizajnovo nešlo Roveru 75 o trend. Šlo mu o postoj. O tiché „nie“ všetkému, čo svet vtedy považoval za moderné. V čase, keď svet uprednostňoval hatchbacky s ľahkými plastmi a maximálnou efektivitou, Rover 75 povedal: „Áno, ale čo tak cigaru, brandy a debatu o politike?“ A svet odpovedal: „Nie, ďakujeme.“
Rover 75 bolo auto stvorené pre salón. A skončilo na sídlisku. Kým britský zákazník si ho objednával v bordovej farbe s koženým interiérom a vedomím, že k autu sa hodí aj chrt a prenájom chaty v Škótskej vysočine, ten náš ho kúpil v autobazári za cenu ojazdenej Fabie a okamžite doň vložil gumové koberce a vôňu „Everfresh by Wunderbaum“ z čerpačky.
V krajine, kde sa noblesa roky považovala za podozrivú a chróm bol znakom neprirodzene vysokého sebavedomia, Rover pôsobil ako kultúrna chyba v Matrixe. A tak si ho osvojili tí, ktorým sa páčilo, že „vyzerá luxusne“, ale pritom ani raz v živote nepoužili slovo „luxus“ ako podstatné meno.
Posledné áno pred globálnym nie
Vznikol v čase, keď už aj posledný idealista v automobilovom priemysle pochopil, že dôstojnosť sa zle outsourcuje. BMW investovalo do Roveru kopu peňazí, hŕbu inžinierov a tonu trpezlivosti. A výsledkom bol Rover 75 – technicky premyslený, kultúrne ukotvený, no trhovo tragicky naivný.
Drakkar bez mora s hrdosťou ktorá nestarne
Vikingská loď v logu značky bola poslednou metaforou, ktorú ešte nikto nezrušil. Rover 75 bol tým posledným korábom, ktorý sa pokúsil vplávať do prístavu, kde sa už dávno hral rap s DNBčkom a predávali Monster nápoje v akcii 2+1. Bol určený pre iný svet. Ale dožil v tom našom. S neoprávnenou hanbou. Bez kompromisu.