Pokiaľ nás sledujete pravidelne, neunikol vám test o ostrejšom Mégane Coupé GT 2.0 TCe. Opisoval som ho ako ideálnu voľbu medzi ostrým hot-hatchom R.S. a práve testovaným 1.4 TCe. Možno sa menia moje priority, a možno ma Coupé Monaco GP oslovilo väčšmi než GT. Teraz totiž tvrdím, že je ešte ideálnejší. Určite však nie pre všetky povahy. Poďme pekne poporiadku.
Budem porovnávať. Model GT ma oslovil, pretože v civilnom kabáte ukrýval nesmierne veľa sily, no zaostával v mojich hodnotách výzorom. Skrátka málo vynikal, i skrz efektné veľké disky kolies, ktoré si však môže kúpiť ktorýkoľvek majiteľ obyčajného Mégane Coupé so základným motorom u jedného z mnohých renomovaných tuningových spoločností. Kolesami podľa mňa nestačí „vyzdobiť“ auto.
Edícia Monaco GP si prichystala niekoľko špecifických prvkov zvýrazňujúcich gény auta. Perleťová biela metalíza krásne kontrastuje s čiernymi diskami, spätnými zrkadlami a difúzorom v zadnom nárazníku. Nad bočnými lištami sa na oboch stranách nachádza nápis Monaco GP. Najprv si vravíte, nič extra, no potom sa pozriete na Mégane Coupé a celkový dojem utvrdí majiteľa v pocite výnimočnosti. Dielenský „tuning“ hodnotím pozitívne. Je čas nasadnúť dovnútra.
Opäť si zvolím na porovnávanie silnejší variant GT. Interiér bol totiž u horkokrvnejšieho brata takmer identický s ostatnými modelmi, čo ma sklamalo. V prípade edície Monaco GP sa zdá byť interiér sviežejší a kvalitnejší zároveň. Na svedomí to majú znova kontrastujúce prvky bielej a čiernej. Stačí si podrobne prehliadnuť palubnú dosku a rozdiely na seba nenechajú dlho čakať.
[adsense]
Zatiaľ, čo v GT boli len športové pedále, sedadlá a otáčkomer, Monaco GP skrášlil vzhľad na viac kombináciou lesklých materiálov vo farbe karosérie a čiernych plastov. Konkrétne mám na mysli stredový tunel, držadlá veľkých dverí a lištu pred spolujazdcom na palubnej doske. Podrobnejšie skúmanie odhalí bielou niťou obšitý veniec volantu a pri pripútaní do očí bijú biele bezpečnostné pásy. Spojte to s nápismi Monaco GP na prahoch dverí a športových sedadiel a máte nevtieravý imidžový interiér.
Čerešničkou na torte by bola pre mňa zmena tvaru volantu, ten je bohužiaľ totožný s ostatnými modelmi. Z nadštandardnej výbavy vyberám asi najdôležitejší prvok pre mladých vodičov, pre ktorých tento model najviac sadne. Ide o značkovú audiosústavu Premium Bose s deviatimi reproduktormi za 600€, nesmie chýbať. Kvalitné ozvučenie upozorní nejedno ucho nežnej polovičky prechádzajúcej okolo auta.
Keďže Mégane Coupé stavbou karosérie predpokladá s obsadením viac-menej s dvoma osobami na predných sedadlách, niet divu, že zadné sedadlá sa uskromnili. Prístup na zadnú lavicu zabezpečujú rozmerné dvere otvárajúce sa do veľkého uhla. Zmestia sa tam osoby menšieho vzrastu (do 175 cm). Sedadlo vodiča sa po odklopení posunie vpred, a má pamäť vrátiť sa do pôvodného miesta. Spolujazdcove sedadlo touto praktickou vychytávkou nedisponuje.
Osoby sedia vzadu v pomerne dobrom uhle, no tradične chýba miesto nad hlavou, ako u každého coupé modelu. Cestu spríjemňuje široká lakťová opierka s držiakmi na nápoje. Batožinu síce vtrepete cez úzky otvor a vysokú hranu nakladacieho priestoru, avšak pri balení netreba využívať logiku skladania vecí, pretože objem 344 litrov zhltne bez problémov množstvo nadbytočností.
Poďme jazdiť! Široká škála ponúkaných motorov pre ikonu Mégane nemá konca kraja. Tentoraz sa pod kapotou nachádzal preplňovaný štvorvalec 1.4 TCe. Jednotka bola navrhnutá, aby splnila ideálny kompromis medzi spotrebou a výkonom. Bez okolkov súhlasím, že Renaultu sa to podarilo. Nedá sa poprieť slušná dynamika a uspokojivá spotreba paliva. Jedine, čo ma ozaj hnevalo počas týždňa, bol absolútne nezáživný prejav motora. Či som točil do 4000 ot./min., alebo do 6000, stále mal priškrtený zvukový prejav. Je počuť, že sa driape k maximu, ale akosi zachrípnuto. Škoda, majstri s bohatými skúsenosťami z F1bsa mohli lepšie vyhrať. Tu dávam plus výkonnejšiemu motoru 2.0 TCe. Na križovatke len ťažko naženiete niekomu strach.
Samotná jazda s 1.4 TCe sa javí ako vyvážená. Vodič má výkonu tak akurát, dokáže pekelne rýchlo zrýchliť podradením o jeden, dva stupne nižšie. Zatiaľ čo pri motoroch TSI od VW je cítiť záber turba jemným priklincovaním do sedadiel na akomkoľvek stupni, motor 1.4 TCe volí cestu lineárneho nárastu výkonu podradením na nižší stupeň. Oproti dvojlitru si vypýta o dva litre v priemere menej benzínu, teda okolo 8l/100km.
V období, kedy ceny pohonných látok opäť prekračujú historické maximum si myslím, že väčšina benzínových nadšencov si radšej odpustia brutálny záťah 2.0 TCe a uprednostnia vyváženejší agregát 1.4 TCe s prijateľnejšou spotrebou. Okre toho, pokiaľ si odpustíte rýchle šantenie, pokojne zlezie spotreba pod 7 litrov.
Aktuálna tretia generácia Méganu dokazuje každý rok, že nie je odpísaná. Stále dokáže okúzliť, osloviť, zviesť. Mňa si získal bohatou výbavou ošperkovanou špecifickými prvkami. A čo dostalo vás?
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1397 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 96 / 5500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 190 / 2250 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,6 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,8 / 5,3 / 6,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,2 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4299 / 1804 / 1423 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 344 / 991 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1270 / 458 |