O dizajne, technológiách aj jazdných vlastnostiach sme sa rozpísali už v minulom teste, tento bude teda riadne skrátený. Zameraný hlavne na motor, spotrebu a hladinu hluku v kabíne.
Poviem vám, od 208-čky som čakal všeličo, ale že sa za volantom budem cítiť ako žiak v autoškole, to by ma rozhodne nenapadlo ani vo sne. S predošlou motorizáciou som nemal problém rozbehnúť sa bez tzv. syndrómu „autoškolného cuknutia“, no spojka v tomto modeli s motorom 1.2 VTi ma potrápila v podstate celý týždeň a nikdy som sa necítil tak potupene pri odovzdávaní auta ako v tomto prípade. Začnime štartovaním.
Pod kapotou pracujú len tri valce, ktoré majú typický akustický prejav v kabíne. Nie sú nejako zvlášť počuť v pracovnom tempe, iba pri štartovaní a rozbiehaní sa. Pri trojvalcoch je známi rýchly nástup krútiaceho momentu a razantný pokles ťahu za stredným pásmom otáčok. Peugeot 208 je toho učebnicovým príkladom, na nič sa nehrá. Je to ideálny živý pracant v meste so spotrebou atakujúcou maximálne šesť litrov na sto kilometrov, no mne sa podarilo podkopať pod päť litrov na okresnej ceste v nezaťaženom stave.
Džungle veľkomiest a mimomestské aglomerácie zvláda agregát s nadhľadom. Na diaľnici nie je už úplne doma, prejavuje sa vyšším hlukom v kabíne a tri valce začínajú byť smädnejšie (cca 6,5 l/100km pri 130km/h). S prevodovými stupňami sa vodič nemusí moc hrať, krútiaci moment totiž nastupuje už od 2750 ot./min. V meste to znamená 50km/h na štvorke s apetítom len 4,5 l/100km pri ustálenej rýchlosti. Päťka motor pri tejto rýchlosti dusí.
[adsense]
Vrátim sa ešte k tomu spomínanému syndrómu. Dostal som vynikajúci nápad pre inštruktorov autoškoly. Kúpte túto motorizáciu a žiaci sa naučia po náročnom tréningu rozbiehať na každom aute brilantne, pretože v inom aute to pôjde ľahšie.
So spojkou aspoň v konkrétne tomto modeli mali problém viaceré osoby, nielen ja. Je veľmi citlivá a zle nastavená. Je malý priestor medzi tým, aby ste sa rozbehli bez cuknutia alebo bez vrndžania motora naprázdno pridržaním spojkového pedála tesne pred záberom. Akoby bol krútiaci moment nedostačujúci. Najviac to pocítite v kolóne, kedy sa tomuto nevyhnete a musíte mať pevné nervy. Ďalšia neobvyklá zvláštnosť 1.2 VTi je slabý synchrón na prvom prevodovom stupni. Ak vypustíte spojku a necháte auto jazdiť v dopravnej zápche len na krútiak, je to v pohode, ale skúste čo i len najjemnejšie pridať plyn a auto ide akoby na skákavý benzín. Podobný scenár sa deje aj opačne, kedy držíte plyn na jednotke a uvoľníte pedál, auto opäť poskočí, citeľne. Preto sa tu cítite ako v autoškole.
Napriek neobyčajnému zážitku so spojkou, na ktorú som si pri konci testu ako tak zvykol nemám výhrady na tento motor. S ľahkou karosériou nemá problémy a odvezie pokojne aj štyri osoby bez poľavenia výkonu. Posledný postreh z testu ma ubezpečil v tvrdení, že ak si vyberiete „balónový“ profil pneumatík, Peugeot 208 jazdí na našich cestách nonšalantne.
Cenníková cena za päťdverovú verziu s motorom 1.2 VTi začína na 10 990€ a je dostupná v prvých dvoch stupňoch výbavy z troch ponúkaných. Ak auto neplánujete používať prevažne na dlhé cesty, tak s týmto motorom budete spokojní.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 3 / 12 |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 60 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 118 / 2750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 12,2 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,5 / 3,9 / 4,5 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3962 / 1739 / 1460 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 285 / 1076 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1168 / 362 |