Rovnakou cestou sa vybrala nemecká automobilka Opel. Tá mala ešte pred pár rokmi len jedno SUV vo výslužbe. Volalo sa Antara. A donedávna bolo v ponuke Oplu len jedno „dobrodružné“ auto. Opel Mokka X všetci dobre poznáme. Patrí medzi crossovery s nádychom terénnych vlôh vďaka možnosti pohonu 4x4. Daný model sa zrodil ešte pod záštitou General Motors. Časy sa však menia a „história prevracia v hrobe“. Nemci sa totiž spojili s Francúzmi, respektíve, Francúzi si kúpili Nemcov.
Je to tak vážení! Pri vývoji nových modelov Opel, aspoň tých zo segmentu crossoverov, sa budú používať rovnaké súčiastky ako v Peugeotoch, či Citroënoch. Osobne som veľmi zvedavý, kam táto spolupráca (ne)posunie Opel a či sa časom dostane z červených čísiel, kde bol od roku 1999. Za ten čas vytvoril GM miliardovú stratu. Vzhľadom na fakt, že PSA produkuje množstvo crossoverov a SUV, som optimistický. Navyše, oni zas v minulosti viackrát využili skúsenosti s japonskými značkami. Dosť bolo intra, poďme sa pozrieť prvej novinke na zúbok.
Opel Crossland X je prvým dielom, ktoré už spadá pod PSA. Ale schválne! Než opíšem dizajn, verili by ste, že toto biele auto na fotkách redakčného testu má niečo spoločné s Peugeot 2008? Ja teda určite nie! Crossland X maximálne podčiarkuje, každým detailom, že patrí do rodiny Opel. Prezentuje dizajnový jazyk súčasných modelov značky, najmä predná maska. V nej vidieť veľa podobného z Mokky X, bočné partie mi osobne pripomínajú akoby terénnu Merivu a zadok tiež. Nie je to náhoda, pretože Crossland X by mal časom práve Merivu nahradiť.
V interiéri taktiež nepoznať žiadne zásahy francúzskeho koncernu. Tlačidlá, tvarovanie palubnej dosky, sedadlá a skrátka všetko je na nemeckej úrovni. Opisujem však nové auto. Ako budú materiály odolné o pár rokov, to vám nevie nikto zaručiť. Jedinú neplechu tu hrá radiaca páka manuálnej prevodovky. Zbytočne je vysoká a akoby sa chcela vzdialiť od vodiča. Neestetické uloženie radiacej páky zapríčinilo tiež, že sa musí ruka vodiča dosť nekomfortne naťahovať doprava pri radení piateho a šiesteho stupňa.
Za volantom sa sedí príjemne a vyššie. Ostatné ovládače sú rozmiestnené rovnako ako v príbuzných modeloch značky, takže som si nemusel na nič zvykať. Testovaný exemplár dostal najvyšší stupeň výbavy Ultimate s množstvom doplnkových prvkov. Vo vozidle sa tak ocitli bezpečnostné systémy ako detekcia chodcov pred vozidlom, varovanie pred čelnou kolíziou, senzor únavy vodiča, parkovacia kamera a pod. Kožené sedačky, panoramatická strecha, či vyhrievanie čelného skla boli prvky doplnkovej výbavy.
Ako týždenný užívateľ Crosslandu X som si nemohol sťažovať ani na nedostatok priestoru pre posádku a ich príručné veci. Kto číta pravidelne moje redakčné testy vie, že nemám rád dotykové obrazovky v autách. Multillink od Oplu patrí medzi tie šťastnejšie prípady a rozhodne lepšie ako tie, ktoré nájdete vo vozidlách Peugeot, alebo Citroën. Na dotyky reaguje v celku dobre a menu v slovenskom jazyku s logickým rozmiestnením ikoniek si nový užívateľ osvojí po chvíli.
Nemecko-francúzsky Opel Crossland X by mal primárne slúžiť ako auto do mesta. Napriek tomu sa doň dodáva aj naftový agregát 1.6 CDTI s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Naladenie 88 kW si poľahky poradí s pomerne ľahkou karosériou a predurčuje Crossland X využívať aj na dlhšie vzdialenosti. Taký bol môj odhad, a realita?
Naftový štvorvalec Opel montuje naprieč snáď celým modelovým radom a ani v jednom, vrátane Crosslandu X, nevie stíšiť decibely agregátu na prijateľnejšiu úroveň. Motor možno nie je hlučný, ale keď raz viete, že niektoré konkurenčné automobilky ladia „naftiaky“ tichšie, tak vás to v nemeckom aute troška zamrzí. V ostatných ohľadoch však nemám k testovanej motorizácii žiadne závažné výčitky. Dobre ťahá odspodu, veľmi rád navštívi 4000 ot./min., diaľničné stúpanie zvláda bez podradenia a celková priemerná spotreba nepresiahne viac ako šesť litrov. Apetít sa pohyboval medzi 5 až 6 litrami na sto kilometrov.
Pocity z riadenia už neboli také rúžové ako v Merive. Možno som si pri teste vsugeroval typické prejavy voľnejšieho riadenia z francúzskych áut, keďže Crossland X zdieľa súčiastky s Peugeot 2008, ale skôr to bola pravda. Pri tomto druhu karosérie mi však nevadila absencia ostrejšieho riadenia. Nakoľko Opel prezentuje tento malý model ako crossover do mesta, podstatnejší je fakt dobrého manévrovania v uličkách pri parkovaní. Svoju rolu tu zohral aj posilňovač, ktorý kládol minimum odporu pri točení kolies namieste.
Prejdenie prvej nerovnosti a následné tvrdé odizolovanie do kabíny ma mierne prekvapilo. V tejto oblasti by mohol Crossland X troška poľaviť. V mestách, hlavne v tých slovenských, sa kde-kade vyskytujú rôzne výtlky a Crossland X ich zvláda dobre odizolovať od zvuku, ale tlmiče zasa neraz vytrasú „hosti“ v kabíne. Neviem, nie som inžinier, ale mám pocit akoby chcel Crossland jazdiť viac po diaľnici. Stabilita mu nechýba a náklony v zákrutách sú v norme.
Záver? Crossland X chce byť zrejme všetko v jednom. Daná konfigurácia motora a výbavy mi však nepríde pre slovenského zákazníka racionálna. Moja rada číslo jedna znie. Ak sa vám tento automobil páči a chcete ho používať viac-menej v meste, voľte benzínový turbomotor a pneumatiky s vyšším profilovým číslom. Ak má spĺňať predpoklady občasného cestovateľa, berte naftový agregát, no ostaňte pri pneumatikách s vyšším profilovým číslom :-). Cestovanie bude dozaista vyrovnanejšie.