Sme medzi prvými, ak nie úplne prví na Slovensku, ktorí môžu poskytnúť reálne pocity z jazdy Opla Ampera po týždňovom užívaní. Nevšedný automobil som podrobil riadnej skúške a narúbal na ňom bez mála 1500km. Nech je o čom písať.

Ampera je sériový elektromobil, ktorý je plne homologizovaný do premávky. Sériovej podobe predchádzalo niekoľko zaujímavých štúdií, od roku 2007 sa postupne elektromobil ukazoval verejnosti až do aktuálnej podoby. Ampera je jedinečná, nielen pohonom, ale aj samotným vzhľadom. Spája prvky niektorých modelov z radu Opel, no len ťažko by ste hádali značku, keby vám niekto ukryl fabrický znak na kapote.

Svetlomety poznáme z Opla Zafiry, ktorá však ich dizajn prebrala práve po Ampere, a vlastne to je jediný spoločný znak so súčasnými modelmi značky Opel. Ampera si dizajnovo razí cestu vlastným smerom, a delí sa o priazeň s dvojičkou Chevrolet Volt. Tieto dva automobily postaviť vedľa seba, nenájdete iný rozdiel ako znak na kapote. Ampera na mňa pôsobí nadčasovo. Akoby auto pochádzalo z ďalekej budúcnosti, a pritom sa pozeráte na sériovku. Myslím, že to bol zámer Opla, aby bolo každému jasné, že nemá dočinenia s obyčajným sedanom. Inak je Ampera pomerne vyvážená. Nechýba jej do šírky, ani do pása. Celkom vkusný a veľký liftback.

Opel Ampera

Hotová pastva pre oči čaká vodiča vnútri. Tu už vôbec nemôže byť reč o bežnosti. Stačí letmý pohľad vôkol seba a je vám jasné, že sedíte vo vesmírnej lodi. To mám na mysli doslova. Všetko sa tu vymyká klasike. Nesedel som ešte v ničom podobnom. Ampera ma palubnú dosku pozostávajúcu z dvoch digitálnych obrazoviek, dotykových tlačidiel a pekného plastového obloženia. Začnime displejom pred vodičom. V podstate sa podobá na tie, z štúdií. V obrazovke znázorňuje niekoľko údajov súčasne. Na ľavej strane obrazovky je ikona znázorňujúca výkon batérie s predpokladaným dojazdom, v strede je digitálny rýchlomer a na pravej strane palivomer. Pod rýchlomerom sa zmestil ešte rozmerný palubný počítač, ktorý sa dá prepínať otočným ovládačom na kraji ľavej strany palubnej dosky. Môžete si prepínať jednotlivo informácie o spotrebe, dojazde, navigácii a nastavení režimov jazdy. Nikdy sa mi digitálne rýchlomery nepáčili, avšak ten v Ampere ma fascinuje. Originálny a nadčasový.

[adsense]

Stredová konzola je ešte o čosi pútavejšia. Takmer všetky tlačidlá sú dotykové. Skladá sa z troch odsekov. Prvý, ten najdominantnejší, bije do očí – multimediálny panel. Pod ním sa sústreďujú dotykové tlačidlá pre ovládanie klimatizácie a autorádia, potom sa konzola rozdeľuje a vo voľnom mieste si našla pôsobisko páka automatickej prevodovky. Radi sa hráte s funkciami vozidla? Ampera je pre vás ako stvorená v tomto smere. Tu si môže vodič hádam nastaviť aj zasielanie e-mailov do schránky spolujazdca.

Ampera má tak prepracované ovládanie multimediálneho systému, že pracovníci na oddelení iDrive v BMW môžu tíško závidieť logiku nastavenia. Najpodstatnejšia a vlastne rozhodujúca vlastnosť displeja tkvie vo veľkosti a výbornému grafickému znázorneniu. Dokonca je v Slovenskom jazyku. A jeho funkcie? Okrem bežných, ako je autorádio, navigácia a klimatizácia sa tu sústreďujú dôležité zložky z pohonu a jazdy vozidla. Vodič má možnosť vybrať z troch zobrazení prevádzky vozidla a prepína ich medzi sebou len jedným tlačidlom na stredovom panely označenom akýmsi listom. Pod týmto tlačidlom ešte sídli gombík „Drive mode“, ktorý už z názvu napovedá funkciu. Preberieme si to pekne po poriadku.

Prvé zobrazenie systému ukazuje tok energie, či sa auto dobíja, či ide na batérie, alebo kombinuje jazdu so zážihovým agregátom. Grafické zobrazenie je tak zaujímavé, že vodiča odvádza od pozornosti. Preto odporúčam prepnúť na tretiu zložku, ktorá udáva podrobný prehľad o spotrebovanom palive a elektriny od posledného nulovania. Ešte som nespomenul druhú kapitolu. Tá informuje o stave nabíjania a v bežnej prevádzke vozidla je bezúčelná.

Opel Ampera

Než sa vrhnem do praktických skúšok, skritizujem niekoľko nedostatkov. V nadčasovosti sa totiž skrýva nedokonalosť. Dotykové tlačidlá klimatizácie a autorádia nemajú cit, niekedy sa mi stalo, že som musel stlačiť jedno tlačidlo viackrát, kým aktivovalo funkciu. Naša Ampera bola stará maximálne 4 mesiace, a už sú dotykové tlačidlá alergické, aká bude ich výdrž po niekoľkých rokoch? Ale možno išlo len o malé zaváhanie. Taktiež sa mi nepáčil tvar páky automatickej prevodovky, akoby už nemali čas inžinieri v nemeckej automobilke doladiť detail, ktorý však teraz pôsobí lacno. V aute za cenu 50 000€ by som očakával viac precíznosti k detailom.

Rodinný liftback spĺňa všetky požiadavky pre posádku. Disponuje slušným batožinovým priestorom. Škoda len, že nemá klasický kryt, iba akúsi sieťku. Na prvý pohľad neohromí miestom, ale reálne sa doň zmestia štyri cestovné tašky. Pasažieri majú rovnaké miesto, Ampera je štvormiestna, stredové sedadlo nahradili mohutným panelom s úložným priestorom a kapsou pre cennosti. Myslím, že pre pasažierov vzadu bude limitujúcim faktorom pre pohodlie ich výška. Človek nad 180cm sa musí trocha prikrčiť. Vpredu to je samozrejme bez nedostatkov. Kožené sedadlá dodávajú vozidlu exkluzivitu, bočné opory zasa pekne podržia telo v zákrutách.

Čo-to sme o pohone prezradili z nedávnej tlačovej konferencie, teraz len v skratke zhrniem, čím je Ampera výnimočná. Na pohon využíva dokopy tri motory. Dva sú elektrické, tretí zážihový. Zatiaľ, čo elektrické sa využívajú primárne na kinetickú energiu, zážihový agregát zastupuje úlohu generátora, čiže iba dobíja akumulátory a tým je Ampera od ostatných elektromobilov odlišná. Vždy používa elektriku ako zdroj, či už dobitú zo zásuvky, alebo z agregátu. Tento nezvyčajný postup prináša veľkorysé výhody v dynamike vozidla. Napríklad pri zrýchlení má Ampera už od začiatku maximálny krútiaci moment, preto nie je problém rozbehnúť sa na 100km/h pod desať sekúnd.

Opel Ampera

Cyklus štartovania je podobný ako u iných elektromobilov. Dostanete kľúč, ktorý slúži na detekciu rozpoznania, dotknete sa kľučky dverí, auto sa odomkne. Na štartovanie zabudnite, vždy sa spustí sprvu len elektromotor, čiže auto „zapínate“ modrým tlačidlom „Power“ na stredovej konzole. Keď je pripravené, započujete akustický signál. Inak je jazda absolútne identická s konvenčnými automobilmi, akurát zvyčajne namiesto revu motora sa ozýva spod kapoty jemné kvílenie.

Napriek absolútne automatickému systému prepojenia elektromotorov a benzínového agregátu, vodič smie zasahovať do pohonu skrz tlačidlo „Drive Mode“ a zvoliť jeden zo štyroch režimov jazdy. Primárne jazdí Ampera v móde Normal, teda pokiaľ sú nabité batérie, jazdí na elektrinu a po vyčerpaní zásoby sa prepne na benzínový motor. Ďalej je tu dobre známy „Sport“, pedál plynu má rýchlejšiu odozvu na zošliapnutie, inak všetko ostáva po starom. Okrem týchto sa v menu nachádzajú ešte dva celkom zaujímavé režimy.

Režim „Mountain“ je vhodný spustiť, ak sa s autom chystáte do hôr a bude treba viac výkonu pre batérie, hlavne pri plnej záťaži. Taktiež je užitočný pri ťahaní prívesu. Úlohou „Mountain“ módu je včas zásobiť batérie energiou, inak by mohlo dôjsť k zníženiu výkonu vozidla, preto sa odporúča použiť režim 10 – 15 minút pred vjazdom do hornatého terénu.

A napokon tu máme režim „Hold“. Táto funkcia je zvlášť užitočná pri jazde do zón s obmedzenými emisiami ako sú mestské oblasti a centrá, v ktorých sa môže uplatňovať emisné mýto (napr. Londýn, Miláno, Florencia, Štokholm). Udržiavací režim umožňuje zachovať plnú kapacitu akumulátorovej batérie. Napríklad pri dlhej jazde pred vjazdom do mesta tento režim aktivuje benzínový motor aj keď je akumulátorová batéria úplne nabitá.

Amperu som využíval prevažne na dlhé trasy, no podarilo sa mi ju aj trikrát nabiť, než som vyplytval palivo z nádrže. Dobíjať sa dá z klasickej domácej zástrčky, a doba nabíjania je približne 6 hodín cez 6 metrový kábel. Stačí jeden koniec strčiť do zástrčky, druhý do auta v ľavom blatníku a už nabíjate. Zástrčka je uzamykateľná, šnúra sa nedá odcudziť bez poškodenia. V niektorých krajinách je odber elektriny závislý od vyťaženia, aj na to v Opli mysleli. Nabíjanie Ampery sa dá nastaviť podľa vami zvoleného času tak, aby bolo vždy nabíjanie čo najlacnejšie a najefektívnejšie.

V technických parametroch sa píše o dojazde 40km – 80km a čuduj sa svetu, fakticky sa dá na jedno nabitie prejsť viac, než 80km. Skúšal som v Bratislave, pokiaľ dodržiavate rýchlostné limity, využívate zotrvačnosť a jazdíte na prevodovom stupni „L“, zvládnete bez väčších ťažkostí 90km. Naopak, na diaľnici som pri rýchlosti 130km/h dokázal ísť rýdzo na elektriku až 60km, čiže výrobcom udávané hodnoty nie sú nadnesené.

Dostala ma však papierová spotreba. Výrobca uvádza 1,2 litra na 100km, na túto hodnotu prišiel celkom prefíkane. Keby vodič jazdil na jedno nabitie približne 70km a 30km na benzín, potom opäť dobil batérie, spotreba vychádza. V praxi sme však naučení inak. Preto reálne počítajte so spotrebou približnou ku konvenčnému automobilu nižšej strednej triedy, teda 5,5 až 6 litrov. Avšak, nikde nie je napísané, že tak budete jazdiť, ak sa rozhodnete používať auto na cesty do práce a pri každej príležitosti dobijete akumulátory. Potom sa môžu ukázať naozaj zaujímavé výsledky. Na dovolenku alebo na dlhšie trasy však počítajte so šiestimi litrami. A, že je k tomu Ampera predurčená, nasvedčuje jej veľkosť.

Na Ampere som si zamiloval tichosť. Hodí sa do tohto liftbacku. Cítite sa v nej ako v bavlnke. Nič nevŕzga, a dokonca aj aerodynamika je kvalitne utlmená. Jediné, čo počas jazdy narúša pokoj sú kolesá a občas rev motora, ak z neho požadujete výkon. Na diaľnici sa vďaka bezstupňovej prevodovky ustália otáčky na maximálnu možnú nízku úroveň, Ampera je tichá hoci aj pri maximálnej rýchlosti, ak sa ustáli výkon a nemusí zdolávať nejaké prevýšenia. Samozrejme, obtekajúci vzduch v takej rýchlosti pohodu mierne narúša, ale v aute to vnímate ako silnejší vietor, ktorý vije za oknom domu.

V neposlednom rade chválim podvozok. Technici ho postavili vpredu tradične na vzperách McPherson, a dozadu vsadili na nápravu s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou. Výsledkom je príjemné kolísanie karosérie a slušná stabilita v zákrutách. Na daný výkon dokonca mierne poddimenzovaná a treba si dávať pozor na jemnú nedotáčavosť.

Opel nepočíta s veľkým odpredajom bežným spotrebiteľom, ale napriek tomu sa stala Ampera najpredávanejším elektromobilom v Európe. Kto vie, možno si nájde cestu aj k Slovákom, no ľahšie by sa hľadala, keby boli u nás ekologické autá finančne zvýhodňované. Hádam raz...

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Elektromotor + zážihový/ radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1398
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 111kW (el.) + 63kW (ben.) / 4800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 370 (el.) + 130 (ben.) / 4250
Prevodovka typ/počet stupňov: CVT
Maximálna rýchlosť (km/h): 161
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 16kWh / 100km a 1,6l / 100km
Spotreba počas testu (l/100km): Dojazd najviac 620km
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4498 / 1787 / 1439
Batožinový priestor - min./max. (l): 310 / 1005
Objem nádrže (l): 35,2
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1732 / 268

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.